Auteur Topic: Wat prutsen met antennetjes  (gelezen 2275 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Wat prutsen met antennetjes
« Gepost op: 3 september 2013, 19:22:15 »

Mag graag wat stoeien met antennes . Niet kijken of onder zoeken of het wel zou werken maar gewoon in elkaar prutsten  en zien of het wel of niet ontvangt . Volg maar een regel ... het materiaal licht  en word veder niet gebruikt . Als het geld moet gaan kosten heb ik mij er wel in verdiept of dit wel zal werken .

Deze op een regenachtige voorjaars  dag in elkaar geprutst . Scanner met telescoop spriet er op voor het raam geplaatst , gaf altijd wel een goed ontvangst hier op de bovenste verdieping ( vlieg verkeer )  . Maar erg safe staat scannertje niet op de smalle vensterbank . Dus zo een antenne koppeling op een zuignap geplaats . En dat ontving lekker . Maar poosje terug het gekke idee om de antenne van een oude transistor aan de massa vast maken . Resultaat is dat ook  het scheep verkeer duidelijker  is . Het werk dus op een of ander manier .  Mooiste  voor deel van deze antenne  aan het raam is een bak minder storing van de PC en TV .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline mikado

• Gevorderd Lid
Re: Wat prutsen met antennetjes
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2013, 12:58:31 »
Sietse64

Moet zeggen, leuk bedacht en als het werkt is het nog leuker  8)
Als je deze opstelling langer in gebruik hebt ben ik benieuwd wat dan je bevindingen zijn  ;).

Groet Jol

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: Wat prutsen met antennetjes
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2013, 23:49:00 »
Ik heb met alleen de antenne op de BNC koppeling deze zomer al gewerkt  als ik vernam dat er op Oostwold vliegveld wat te doen was .
IK plakte de antenne  dan of op de open slaande raam of via het open  raam aan de buiten kant van raam er naast .  En ontving de skydivers  zeer duidelijk . Want ik normaal alleen op de bekende basisantene ontvang  . Nou is natuurlijk het vlieg verkeer niet het meest moeilijk te ontgaven frequentie .

Nu gordijnen dicht zijn op mijn hok hangt die op het glas werk van de  klok trouwens ...( tot ergernis  van mijn eega ) . Doet nog steeds goed beter als telescoop antenne rechtstreeks   op de scanner

Ik heb nog zo iets dergelijks een lange telescoop antenne van een ik denk oude draagbare TV  . Gemonteerd op een magneetvoetje van een  oude carkit antenne .
Ook al veel aan gehad . Die gebruik echt al heel wat jaartjes .

Mis dan ook echt wel mijn vak ( auto elektronica ) .. Al heel wat plezier gehad aan afgedankte spullen . Heb BV nog altijd twee mooie  microfoons staan , een Piezo en een sadelta  . Alle twee omgebouwd van uit de rommel bak . Van de sadelta herkennen alleen vak genoten waar mee ik de hals vervangen heb ( die mij afbrak)  . En daarmee direct van de steeds terug kerende brom af was .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700