Elke oplaadbare accu/batterij voldoet en wel van het type AA.
De klemspanning is altijd 1,2 volt per cel en het aantal " mah " bepaalt het uithoudingsvermogen van de batterij.
mah staat voor mili ampère hour , kortweg de hoeveelheid stroom per uur.
Dus stel, jouw scanner heeft 4 batterijen van 2000mah, dan is het totale vermogen 8000mah. Jouw scanner verbruikt 800mah, dan zou je scanner 10 uur meegaan op 1 lading.
Belangrijk is de conditie van de oplaadbare batterijen, oude kunnen in veel gevallen de opgegeven specificaties niet meer halen.
Daarbij is belangrijk dat een goede lader wordt gebruikt icm. goede accu's.
In praktijk zijn snelladers makkelijk, maar dat is marketing, deze laders slopen je accu's omdat ze in korte tijd met een hele hoge spanning geladen worden en dat verkort de levensduur aanzienlijk.
Slechte laders laden per set van 2 accu's, zeg maar gekoppeld. Dus wanneer je 2 accu's oplaadt waarvan 1 slecht of kapot is zal het goede exemplaar zijn maximum potentie nooit halen.
Goede laders maken gebruik van aparte kanalen, je kan dan verschillende merken en capaciteiten door elkaar laden in de oplader.
Er zijn een aantal goede laders, nl. Maha, Ansmann en LaCrosse.
Oplaadbare batterijen zijn er van veel merken, goede resultaten heb ik met Sanyo Eneloop en Panasonic. Met GP heb ik vooral problemen en die gebruik ik niet meer.
Succes, Marc