Auteur Topic: Compacte breedband antenne VHF/UHF en eventueel HF....  (gelezen 4782 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jengelsm

• Beginnend Lid
  • **
Compacte breedband antenne VHF/UHF en eventueel HF....
« Gepost op: 14 augustus 2013, 20:29:42 »
Ben op zoek naar een nieuwe breedbandige, compacte (actieve) antenne voor de VHF/UHF.
Is b.v. de DX500 een goede antenne? Wie heeft daar ervaring mee.
De specs lijken haast te mooi om waar te kunnen zijn.

Kan je via een goede spliiter ook de SBS-3 op aansluiten? Of is het toch beter om daar een aparte antenne voor te hebben?

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
Re: Compacte breedband antenne VHF/UHF en eventueel HF....
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2013, 21:18:00 »
Ben op zoek naar een nieuwe breedbandige, compacte (actieve) antenne voor de VHF/UHF.
Is b.v. de DX500 een goede antenne? Wie heeft daar ervaring mee.
De specs lijken haast te mooi om waar te kunnen zijn.

Kan je via een goede spliiter ook de SBS-3 op aansluiten? Of is het toch beter om daar een aparte antenne voor te hebben?

Hallo,

De DX500 is een uitstekende antenne maar gaat tot 550MHz, zie deze specificaties http://www.dolstra.nl/Z&L-amateur/ANTENNES/dx500/dx500.htm,  en jouw SBS3 luistert of ADS-B op 1090 MHz.

Daarom moet je dus een andere, bij voorkeur, gepiekte antenne voor je SBS-3 aansluiten.

Rob.

Offline jengelsm

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2013, 09:40:20 »
Thanks,

Oeps, je hebt gelijk. Ik was even in de war met een andere antenne die "tot 1,5 Ghz" zou gaan.

Wat is beter voor de HF, de DX500 of een draad antenne van plm. 11 meter?

Offline arno

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2013, 16:05:18 »
Absoluut de draadantenne. Ook veeeeeeel goedkoper.

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2013, 20:13:28 »
Is er iemand die ervaring heeft met de DX500 actieve antenne in vergelijking met een discone? Ik zoek een goede antenne voor met name 150-170 en 420-470 scannerontvangst. In een rijtjeshuis onder het dak op zolder. Gebruik nu een discone maar ik vraag me af of een DX500 niet veel betere resultaten zal geven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.