Auteur Topic: vliegtuigen ontvangen  (gelezen 17138 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
vliegtuigen ontvangen
« Gepost op: 23 juli 2013, 00:47:23 »
Hallo,

Misschien een domme vraag, maar na googelen etc kan ik het nog niet echt vinden.

Ik ben zelf helemaal gek van vliegtuigen en wil graag het een en ander kunnen luisteren. Nu heb ik al een appje op mijn tablet waardoor ik schiphol kan ontvangen en luisteren. Ook een app waardoor ik het vliegverkeer kan volgen

Maar wat ik mezelf afvroeg de communicatie van de piloot is dit ook te ontvangen als deze vliegt in de lucht?

Wat betreft de handscanners is hier alleen schiphol mee te ontvangen?

Het gaat mij puur om de burgerluchtvaart

Sorry als mijn vraag dom is.

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
Re: vliegtuigen ontvangen
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2013, 07:20:39 »
Domme vragen bestaan niet!

Juist als vliegtuigen in de lucht hangen kan je ze heel goed ontvangen. Met een buitenantenne gaat dat het beste. Omdat je dan een zichtverbinding hebt, kan je al ontvangen nog lang voordat, of allang nadat ze van Schiphol vertrokken, of aangekomen zijn.

Ook kun je dan meer luisteren dan wat je in zo n app kan horen. Zoals onderling verkeer, tussen technische diens en de cockpit, of groundservices.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2013, 11:23:35 »
Gelukkig dat iemand begrijpt wat ik bedoelde te zeggen :)

Maar ik moet me dus gaan verdiepen in een buitenanttene + een handscanner?

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2013, 17:47:14 »
Het is natuurlijk net wet je te  besteden  hebt kan of wil . Maar met een hand scannertje met standaard antenne kan de lol aal beginnen .  Ik volg  meestal regionale lucht vaart en heb daar aan genoeg ... En van uit daar kan je altijd gaan uitbreiden ..zo begon ik ook ! Wel op letten dat je scanner geschikt is voor de luchtvaart ! Zie nog wel eens een goedkope op marktplaats .. Waar van ik weet dat er geen AM op zit !
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2013, 18:54:29 »
Had al gekeken op de website van Conrad, maar geen al te goede  ervaringen over gelezen over die handscanners.
Mijn budget is +/- rond de  250 euro. Liefst wel een nieuwe ipv een 2dehands.

Mocht iemand een aanbeveling hebben hoor ik het graag

Offline yupi

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2013, 19:13:21 »
Hallo Richard,

Ik gebruik de Uniden 3500 XLT.
Een leuke handscanner en redelijk betaalbaar en heel veel mogelijkheden.
Voor het geld wat jij er voor wil besteden moet het ook mogelijk zijn er antenne en kabel bij te kopen.
Er is genoeg op dit forum te vinden over de 3500 xlt en tips voor welke antenne het beste voor de luchtvaart is.

Groeten, Yupi
De mooiste berichten komen uit de lucht.

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2013, 20:16:04 »
Hoi Yupi.

Dankjewel ik ga meteen wat dingen opzoeken en nalezen.
Bedankt voor je tip :)

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2013, 23:28:11 »
Ik heb echt NET een hagel nieuwe 3500 gekocht ... dik 200 euro . Echt aan te bevelen
ik gebruik voorde lucht vaart een Slim Jim ( eigen bauw  antenne ) die niet eens  geijkt is voor het vliegverkeer  maar voor de zendamateurs op de 2 meterband .  Die zitten wat hoger dus , maar kwam er achter dat die het beter deed als de Sigma . Die lijkt nog het meest op een TL buis .

MAAR ... deed het daar voor met een auto radio Antenne ! Ging Prima , ging dan niet om zo een telescoop antenne .. Maar zo een lange zwarte massieve antenne  waar voor je een gat in het spart bord moest boren . Laats nog een gemaakt van zo een lange auto ( dak) antenne  .  Men ontving de lucht vaart er perfect mee .
Gebruik van een gewone auto radio antenne was een tip  van een zendamateur ! En tevens trouwe klant van ons bedrijf ! Met na druk op zo een massieve antenne zo lang mogelijk .  En nu ik dit schrijf denk  ik dat eerdaags maar eens weer naar de sloop moet ...  !
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2013, 23:37:41 »
Dus ze geld dubbel en dwars waard voor die scanner?

Maar even voor de goede orde. Als ik deze scanner koop met een andere antenne, en de vliegtuigen vliegen over, dan moet ik deze kunnen ontvangen?

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2013, 23:49:19 »
Ook met de standaard rubber dukkie ontvang je ze al ..  !! Een van de meest uit gebreide scanner die der is .  
Koop direct een originele USB kabel der bij .... DUUR maar ook zijn geld 3 dubbel waard  !!
Bespaar je de uitgave van de software pakket maar download BC tool  ... En je zit zo naar alle vlieg frequenties te luisteren .. Scheeld je je echt dagen zo niet weken werk !

Ik fietste met de 3500 laatst rond ! Scanner aan de broeksriem vast ! En heb nationaal en internationaal verkeer uit  gezet ! Want wou  Oostwold  volgen ..
Maar  die kreeg de kans niet zo veel ontving  het standaard rubber antennetje al ! Ik heb meer scanners van het merk .. maar deze .. 5 jaar eerder moeten kopen !!Alleen daar spijt van !

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2013, 00:00:33 »
Nou ben helemaal overtuigd ook van wat ik al gelezen had op dit forum. Ga nu maar kijken maar die het goedkoopst is en maar eens bestellen.
Met een beetje geluk heb ik hem misschien nog voor het weekend.

PD1EU

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2013, 00:15:11 »
Voor een beginner is een Uniden UBC3500XLT behoorlijk complex. Verdiep je eerst in het verschil tussen een DMA-geheugen scanner en een bank-geheugen scanner.

Offline yupi

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2013, 20:46:42 »
Als je hem aan de pc hangt,(met kabeltje)  gebruik dan Elsinga zijn geweldige frequentie lijst.
Daar kun je dan die freqs selecteren die je wil gebruiken.
Scheelt veel werk.
De mooiste berichten komen uit de lucht.

PD1EU

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2013, 21:28:27 »
Als je hem aan de pc hangt,(met kabeltje)  gebruik dan Elsinga zijn geweldige frequentie lijst.

Dat bedoel ik. Zonder PC is het voor een beginner een gigantisch doolhof.
Ben bang dat het voor menigeen een start is met heel veel drempels.
De nieuwe UBC75XLT en de binnenkort op de markt komende UBC125XLT geheugenbank scanners zijn veel toegankelijker (tevens goedkoper, datakabel inclusief).

Offline richarddx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2013, 22:31:48 »
Ik had hem al besteld, maar het is wel te leren en te doen toch als ik me er in verdiep (handleiding, etc)