Auteur Topic: Diamond X30N vs Diamond X50N  (gelezen 3230 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
Diamond X30N vs Diamond X50N
« Gepost op: 1 juli 2013, 11:08:35 »
Ben in het bezit van de X50 waarmee ik zeer content ben, prima ontvangst op VHF en UHF.
Alleen voor CIV-AIR lijkt de X50 minder geschikt, althans dat idee heb ik altijd.
Het lijkt alsof het onder 140 mhz de prestaties in rap tempo minder worden, niet dramatisch slecht, maar beduidend minder.

De X30N heeft voor zowel VHF en UHF minder gain en normaal is het zo dat minder gain als voordeel heeft dat de antenne iets breedbandiger wordt qua ontvangst en dus hoogstwaarschijnlijk iets beter zal presteren op CIV-AIR.

Is deze redenatie te voorbarig of zullen de 30er en de 50er elkaar nauwelijks ontlopen ?

Iemand een idee hierover ?

Marc

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
Re: Diamond X30N vs Diamond X50N
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2013, 11:43:10 »
Ik heb de X30n hier staan op het dak.  antennetop zit op zo'n twaalf meter van de grond. Civ.luchtvaart luister ik veel, met name schiphol. De kisten komen, als ze in de lucht hangen knalhard binnen hier, da's misschien logisch. Grondstations, zoals tower, company of maintenance en groundcontrol, verschillend. Tower west bijvoorbeeld, licht in de ruis, kisten op de grond op schiphol ook licht in de ruis.

De keuze van mij voor de X30 ipv de X50 is gevallen o.b.v. de lengte van de antennes. Ik heb h'm staan op een autowiel waar een metertje steigepijp op is gelast. Zoals een parasolvoet zeg maar. Ik was bang dat met de langere X50 de constructie/opstelling te instabiel zou worden m.b.t. wind.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers