Auteur Topic: Text to speech met pdw  (gelezen 5556 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos

• Gevorderd Lid
Text to speech met pdw
« Gepost op: 25 mei 2013, 11:01:45 »
Hallo allemaal,

Is er een mogelijkheid om de melding bij een bepaalde capcode voor te lezen met een softwareprogrammatje?

Momenteel heb ik dit draaiende met "Saydynamic.exe".

Dit programma moet je gewoon plaatsen bij je "enable command file" en het werkt.

Enkel, dit programma loopt regelmatig vast, waardoor het niks meer doet. Ook is dit een zeer slechte/onduidelijke computerstem.

Graag had ik een betere, kwalitatieve stem gebruikt, liefst met een nederlandstalig accent.

Hoe werken jullie? Is dit mogelijk?

groetjes

Jos

Offline Jos

• Gevorderd Lid
Re: Text to speech met pdw
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2013, 12:58:40 »
Nog even verduidelijken:

We kunnen de stem in windows zelf aanpassen (configuratiescherm -> SPRAAK).

Deze stem, gebruikt Saydynamic ook.

Maar, nergens op het internet vind ik een "natuurlijke stem". Computerstemmen vinden we genoeg, ook in verschillende talen, jammergenoeg is geen enkele computerstem goed verstaanbaar.

Als we hier een "natuurlijke" stem kunnen toevoegen, is het probleem eigenlijk opgelost.

grtjs

Jos

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2013, 13:48:11 »
Saydynamic gebruikt de speech functionaliteit van Windows zelf. Dus als je een stem uit bv het Scansoft of Realspeak pakket hebt http://www.freedomscientific.com/downloads/RealSpeak-Solo-Direct-Voices/RealSpeak-Solo-Direct-Downloads.asp
en installeert, dan is de spraak op zich zeer natuurlijk.
Ik weet niet of de stemmen nog steeds zo installeren dat ze toch ook voor de windows speech engine beschikbaar zijn, maar bij mij werkte dat met de Scansoft stemmen wel, En volgens mij zijn Claire, Laura en de Belgische Ellen bij beide pakketten één en dezelfde persoon ;)
Bij mij in Vista is de stem dan na installatie te vinden/te kiezen via configuratiescherm/toegankelijkheidscentrum/verteller (starten) en dan via instellingen voor stem.

René van Zon

Offline Jos

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2013, 17:18:29 »
Beste RenWvZ,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de stemmen van REALSPEAK geprobeerd, maar ik krijg deze jammergenoeg niet geïnstalleerd.

Betreffende de stemmen van SCANSOFT, deze vind ik echter nergens terug op het internet (ik bedoel dan downloadlinks).

Het zal niet lukken vrees ik.

Grtjs

Jos

Offline vossie_006

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2013, 21:46:15 »
Waar kan je progje voor text to speech downloaden?

Mvg vossie

Offline Henk101

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2013, 15:15:55 »
Ja inderdaad kan het ook niet vinden, ben er al zo lang mee bezig.
Om meldingen te laten uitspreken van p2000, hoop dat iemand mijn op weg kan helpen.
Groetje Henk