Auteur Topic: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100  (gelezen 8003 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Schier

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Gepost op: 31 januari 2013, 19:34:53 »
In het onderdeel "Voorstellen" heb ik mijzelf al kort geïntroduceerd. Mijn naam is Kees Boer en ik woon op Schiermonnikoog. De meeste tijd besteed ik aan korte golf luisteren en ik beschik daarvoor over een aantal goede korte golf ontvangers, zoals de Icom R75 en een gereviseerde Racal 17L. Daarnaast luister ik regelmatig naar de maritieme VHF frequenties via één van mijn scanners. Logisch natuurlijk, want ik woon op het Waddeneiland Schiermonnikoog met nog steeds een volledig bemenste vuurtoren en een hoofdstation van de KNRM.

Al een tijdje was ik op zoek naar een goede Yupiteru MVT 7100. Ik kwam er achter dat dit nogal "roofgoed" is. Ze zijn dan ook snel weer verdwenen van Marktplaats. Twee weken geleden zag ik een foto van een scanner op Marktplaats. Direct heb ik de verkoper gemaild en gevraagd naar het type en merk. Het bleek, zoals ik al dacht, een Yupiteru MVT 7100 te zijn en nog ongebruikt in een doos. Na een bod van 65 euro + verzendkosten, was de koop gesloten. En twee dagen later lag de scanner met toebehoren bij mij in huis.

Inderdaad verkeert de scanner in absolute nieuw staat. Geen enkele beschadiging en ook het display is volledig kras vrij. Na het opladen van de 4 bijbehorende AA batterijen heb ik de scanner in geprogrammeerd en ben gaan luisteren. Het opladen doe ik trouwens met een 12 volts adapter, terwijl de batterijen in de scanner zitten.

Het is veruit de meest gevoelige scanner die ik ooit heb gehad en beluisterd. Met het binnen sprietje van de Yupiteru kan ik Amsterdam Meteo (steunzender vliegveld Eelde: afstand ca. 55 km. hemelsbreed) op 126.200 AM perfect ontvangen. Dat lukt met mijn andere scanners niet. Ook de maritieme zenders, zowel vanuit het Nederlandse als Duitse Waddengebied zijn goed te ontvangen. Bij redelijke omstandigheden zelfs de vuurtoren Brandaris op Terschelling (hemelsbreed bijna 70 km). En alles dus met het originele binnen sprietje van de Yupiteru.

Dan de SSB/USB ontvangst op de korte golf. Met de bijbehorende telescoop antenne slecht. Maar met mijn Sony AN-61 antenne (oprolbaar draadje van 7 meter met een katrol)) zonder meer goed. Zenders als Shannon Volmet, RAF Volmet, maar ook Gander Radio (Canada) zijn zeer goed te ontvangen op oa. 5505; 5450, 3485, 8891, 8879, 13264 en 3413. Wel denk ik dat een langere draad antenne tot ontoelaatbare oversturing zal leiden. Maar ja, het is dan ook geen volwaardige korte golf ontvanger.

Al met al zijn mijn eerste ervaringen met dit ontvangertje erg positief. Ook het programmeren valt eigenlijk best wel mee. Even de tijd nemen om de (bijgevoegde Nederlandstalige en Engelstalige) handleiding goed door te nemen en dan is het geen probleem.
Scanners: Bearcat 220 (2x); Realistic Pro 2006; Uniden UBC60XLT; Uniden 72XLT; Black Jaguar MK II; Black Jaguar MKIV; Yupiteru MVT 7100.

Korte golf ontvangers: Kenwood R1000; Yaesu  FRG 7; Icom R75; Icom R70; Racal Ra 17L (gereviseerd); Eska meteo ontvanger; Sony SW 7600.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2013, 19:38:51 »
Welkom Kees ,zeer leuk verhaal ,leest lekker weg.
en inderdaad het is een zeer leuk stukje speelgoed die jupi  ;)
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21830
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2013, 19:40:53 »
Dan de SSB/USB ontvangst op de korte golf. Met de bijbehorende telescoop antenne slecht.

Dan moet je de adapter eens aangesloten laten, dat deed bij mij wonderen.

Offline Schier

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2013, 20:20:40 »
Klopt, dan heb je een soort van aarding van de scanner. Dat vermindert de ruis en verbetert de ontvangst vooral op de HF frequenties. Een beetje hetzelfde effect krijg je als je je hand om de scanner en/of antenne legt.
Scanners: Bearcat 220 (2x); Realistic Pro 2006; Uniden UBC60XLT; Uniden 72XLT; Black Jaguar MK II; Black Jaguar MKIV; Yupiteru MVT 7100.

Korte golf ontvangers: Kenwood R1000; Yaesu  FRG 7; Icom R75; Icom R70; Racal Ra 17L (gereviseerd); Eska meteo ontvanger; Sony SW 7600.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 120
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2013, 21:38:43 »
Blijkbaar heb jij een wonder versie want ik heb er ook eentje hier gekoppeld aan een diamond X5000 (op 2-3 mtr want mast staat op dit moment naar beneden wegens de wind) Maar ik krijg 126.2 mhz niet binnen en met telescoop antenne uiteraard ook niet.  Ik zit ongeveer 50 km ZO van schiphol. Over het algemeen vind ik de ontvangst juist tegenvallen, ja ik heb genoeg fluittonen en mengproducten. De 2 mtr repeater van ijsselsteijn (220 mtr) zit zelfs ruis bij en het scannen is een ramp want telkens stopt die vanwege die rommel.  

Op HF is het helemaal bar en boos als ik de adapter gebruik is het juist erger dus die plug ik al uit. Ik moet ATT aanzetten anders ontvang ik helemaal niks behalve storing/mengproducten. Antenne is een 7-8 mtr gespannen draad.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline Schier

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2013, 21:55:34 »
Dat is vreemd. Misschien een slecht exemplaar. Maar op mijn Yupiteru MVT 7100 ontvang ik echt op 126.200 Amsterdam Meteo met een binnenspriet. En wel de bij de Yupiteru behorende telescoop antenne. Wel wat ruis, maar duidelijk verstaanbaar.

Vroeger toen ik mijn Realistic Pro 2006 nog had aangesloten op een buitenantenne ontving ik Amsterdam Meteo (steunzender Eelde) ook erg goed. Op diezelfde Realistic kan ik Amsterdam Meteo ook met de binnenspriet horen maar dan wel met een JIM antenne versterker. De Yupiteru doet het beter zonder die versterker.

Ja en die HF ontvangst valt mij absoluut niet tegen. Gander radio (Volmet) is 's ochtends vroeg goed te horen op 3485 (10 minuten voor het hele en 10 minuten voor het halve uur). Wel met mijn draadje van ca. 7 meter. Natuurlijk niet zo goed als op mijn Icom R75 of Racal RA17L, maar wel prima verstaanbaar.

Eerlijk gezegd had ik dat ook absoluut niet verwacht.
Scanners: Bearcat 220 (2x); Realistic Pro 2006; Uniden UBC60XLT; Uniden 72XLT; Black Jaguar MK II; Black Jaguar MKIV; Yupiteru MVT 7100.

Korte golf ontvangers: Kenwood R1000; Yaesu  FRG 7; Icom R75; Icom R70; Racal Ra 17L (gereviseerd); Eska meteo ontvanger; Sony SW 7600.

Offline Schier

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2013, 08:52:40 »
Wellicht ter aanvulling. Ik woon natuurlijk op een Waddeneiland. Zonder grote obstakels en storingsbronnen. Dat scheelt qua ontvangst al een stuk, vergeleken met de drukke randstad. Daarnaast staan de ontvangers in mijn hobbykamer op ca. 3 meter hoogte.

Ook is bij mij de HF ontvangst zeer slecht als ik mijn halogeen verlichting met dimmers aan heb. Dan is het een en al storing.  De meeste korte golf ontvangers, zoals mijn Icom R75 en Icom R70, elimineren die storing volledig, door een noise blanker. Die faciliteit heeft de Yupiteru niet.

Maar met de halogeen verlichting uit, is de HF ontvangst van de Yupiteru prima, met weinig"birdies". Op de VHF kon ik zo net om 9.30 uur de vuurtoren Brandaris op Terschelling (hemelsbreed bijna 70 km) nog ontvangen. Net verstaanbaar. Toch netjes met een binnen spriet.
Scanners: Bearcat 220 (2x); Realistic Pro 2006; Uniden UBC60XLT; Uniden 72XLT; Black Jaguar MK II; Black Jaguar MKIV; Yupiteru MVT 7100.

Korte golf ontvangers: Kenwood R1000; Yaesu  FRG 7; Icom R75; Icom R70; Racal Ra 17L (gereviseerd); Eska meteo ontvanger; Sony SW 7600.

Offline Schier

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2013, 09:27:44 »
Ik heb net nog even mij n Yupiteru MVT 7100 en Uniden UBC72XLT naast elkaar gezet en beiden afgestemd op 126.200. Beide scanners hebben een identieke telescoop antenne. Op de Yupiteru was Amsterdam Meteo prima te horen. Op de Uniden was op dezelfde frequentie helemaal niets te horen. Om alle "toevalligheden" te elimineren heb ik de antennes van beide scanners verwisseld. Maat hetzelfde resultaat. Wel Amsterdam Meteo op op de Yupiteru, geen Amsterdam Meteo op de Uniden.

Overigens zijn de verschillen op de marifoon band veel minder groot. De Yupiteru presteert dan net iets beter dan de Uniden, maar de verschillen zijn minimaal.

Dus voor luchtvaart ontvangst is de Yupiteru MVT 7100 erg geschikt. De gevoeligheid in de AM modus is uitstekend.
Scanners: Bearcat 220 (2x); Realistic Pro 2006; Uniden UBC60XLT; Uniden 72XLT; Black Jaguar MK II; Black Jaguar MKIV; Yupiteru MVT 7100.

Korte golf ontvangers: Kenwood R1000; Yaesu  FRG 7; Icom R75; Icom R70; Racal Ra 17L (gereviseerd); Eska meteo ontvanger; Sony SW 7600.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 120
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2013, 20:19:58 »
Dat is wel een opmerkelijk verschil dan tussen 2 scanners, Maar ik denk dat je een goede versie in handen hebt inderdaad. En uiteraard minder storing en misschien het water kan mogelijk ook zijn effecten hebben. Ook kan het zijn dat antennes in adam meer naar het noorden uitstralen. Wat HF betreft zit de ruisvloer hier al op S6-S7 aangezien hier veel computers/servers etc staat wat niet echt meehelpt.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline Schier

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2013, 07:31:23 »
Ja, dat is nogal een verschil. Het ruis niveau op mijn korte golf ontvangers varieert per band. Maar bijvoorbeeld op 8879 is dat net S2. In de vooravond ontvang ik op deze frequentie glashelder Aziatische luchtvaart stations als Bombay radio. Stations die dus de luchtvaart begeleiding over grotere afstanden op zich nemen. Op 8891 ontvang ik met meer dan S9 Iceland radio en Gander radio.

Gemiddeld ligt het ruisniveau bij mij op ca. S3.

Inderdaad is het verschil tussen de Uniden en Yupiteru frappant. Ook met de JIM versterker (prima apparaatje trouwens) ontvangt de Uniden niets op 126.200.
Scanners: Bearcat 220 (2x); Realistic Pro 2006; Uniden UBC60XLT; Uniden 72XLT; Black Jaguar MK II; Black Jaguar MKIV; Yupiteru MVT 7100.

Korte golf ontvangers: Kenwood R1000; Yaesu  FRG 7; Icom R75; Icom R70; Racal Ra 17L (gereviseerd); Eska meteo ontvanger; Sony SW 7600.

Offline sensa06

  • teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2013, 12:32:32 »
Blijft een heerlijke scanner de yupiteru mvt-7100 ik heb hem zelf ooit nieuw gekocht en daarna alleen maar plezier ervan gehad.
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2879
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2014, 21:45:01 »
Had de MVT-7100 al jaren in een lade liggen. Beetje slordig voor een fanatiek luisteraar maargoed heb hier ook voldoende alternatieven.

Afgelopen donderdag de MVT-7100 voor het eerst gebruikt om een stoorsignaal te peilen op VHF 14 van het VTS Vlissingen. Beginnend met een richtantenne, daarna de bijhorende telescoopantenne, daarna een speld en daarna het signaal zonder antenne met volle schaal. Bingo!

Het verhaal lees je via http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/breskens/reddingrapporten/speld-in-een-hooiberg-64a4b1afb0

Deze scanner leent zich prima voor het peilen van een signaal, zeker met de ATT functie, de signaal uitlezing en de handige step opties.

Komende maand de gebruiksaanwijzing nog eens goed doorspitten  ;)
Groeten van Michel

Offline sensa06

  • teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: Eerste impressie Yupiteru MVT 7100
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2014, 12:03:24 »
mooi toch dat wij met onze hobby anderen kunnen helpen
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz