Auteur Topic: Antenne isoleren van de mast  (gelezen 8224 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline dutchman365

• Nieuw Lid
  • *
Antenne isoleren van de mast
« Gepost op: 30 januari 2013, 20:18:11 »
Ga na jaren de scanner-hobby weer oppakken. Nu wil ik mijn nieuwe d777 op 12mtr hoogte op een antennebuis monteren middels een zelf te draaien passtuk. (in plaats van het meegeleverde buisje) Weet iemand of het verstandig is om de antenne te isoleren van de mast? Of heeft de buis geen invloed op de antenne.  Groeten Dutchman
UBC3500XLT / Yupiteru MVT7100 / D777 / D103 / bctool / Freescan

Offline denman

• Gevorderd Lid
Re: Antenne isoleren van de mast
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2013, 20:40:47 »
antenne heeft geen last van de buis . anders hadden ze wel rubber om de standaard klemmen gemonteerd  ;)
mag ik vragen waarom je een passtuk gaat frezen ? meegeleverde klemmen zijn toch afdoende?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

PD1EU

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2013, 20:56:02 »
mag ik vragen waarom je een passtuk gaat frezen ? meegeleverde klemmen zijn toch afdoende?

Waarschijnlijk om de coax kabel rechtstreeks door de buis naar beneden te geleiden.
Let wel, het gewicht van de coax kabel hangt wel volledig aan de antenne connector.

Offline dutchman365

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2013, 05:49:35 »
Precies, de kabel door de buis, dat is de reden. Dan kan ik het passtuk dus gewoon van aluminium draaien. Bedankt voor de tip van de belasting op de connector. De buis is 4 mtr. Het gewicht van de kabel valt dus nog wel mee. Ik zal eens even zien of ik nog een trek-ontlasting kan maken (boven bij de aansluiting)

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2013, 07:36:39 »
hallo collega(draaier)
denk eraan dat je dan demast en het te draaien deel van een likje vet voorziet.
als Alu gaat vreten dan ben je aan de beurt.
succes!
john
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline dutchman365

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2013, 11:51:10 »
Ja, bedankt voor de tip. Ben inmiddels al weer iets verder. Het wordt gewoon een simpel verloopbuisje. Eigenlijk gelijk aan het bijgeleverde buisje, maar dan met een grotere buitendiameter en vast gemonteerd. (met draaien bedoelde ik draaien op de draaibank :) )

PD1EU

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2013, 12:53:01 »
Eigenlijk gelijk aan het bijgeleverde buisje, maar dan met een grotere buitendiameter en vast gemonteerd.

Als het maar geen RVS is. Aluminium en RVS vinden elkaar niet zo leuk. ::)
Ook is het raadzaam om twee extra gaatjes in de antennevoet te boren en daar schroefdraad in te tappen.
Zo heb je de antennevoet op drie plaatsen gefixeerd (stalen boutjes in aluminium werken ook op elkaar in).

Offline dutchman365

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2013, 18:21:26 »
:) Dit wordt nog een leuke discussie! Bij de D777 zit de RVS!-borgschroef ook in de aluminium antennevoet. Het aluminium is waarschijnlijk geanodiseerd en hierdoor corrosiebestendig gemaakt. Ik wil dus eigenlijk geen gaatjes boren in de voet. Dan ben je de corrosiebestendigheid zeker kwijt. Ik maak het passtuk gewoon van staal en laat 'm dan even poedercoaten met een buitenkwaliteit lak. Dan zit het volgens mij wel goed. Gr Dutchman.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2013, 19:13:06 »
Het enige wat je beslist nooit moet doen is blank koper tegen blank aluminium plaatsen
omdat dit elementvorming geeft, het wordt dus een soort batterij.
Zover ik uit mijn tijd als vliegtuigmonteur kan herinneren geldt dit niet voor andere metalen.
Metalen die op elkaar in zouden vreten vallen niet onder de normaal gebruikelijke metalen.
Mijn eigengebouwde antennes van aluminium (de betere Gamma kwaliteit) werken na diverse
jaren nog prima. Vernikkelde boutjes en moertjes en parkers hebben totaal geen invloed op het aluminium.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

PD1EU

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2013, 20:21:19 »
Metalen die op elkaar in zouden vreten vallen niet onder de normaal gebruikelijke metalen.

Dat heb ik me eigenlijk al heel lang afgevraagd.
De volgende tabel geeft wat helderheid.

PD1EU

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2013, 20:32:27 »
De tabel komt uit dit artikel.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2013, 20:38:14 »
Een heel duidelijke en interessante tabel. Vooral de invloed van nikkel wist ik niet.
Overigens gaat het over corroderen van het aluminium, niet het ,,opvreten,, hiervan
door een ander metaal. En aluminium vormt in aanraking met koper een galvanisch element
(lees batterij) waardoor er niet alleen corrosie, maar ook aantasting ontstaat.
In de vliegtuigindustrie gebruikten we hiervoor geëloxeerde ringen of plaatjes met aan
de ene kant aluminium en aan de andere kant koper. Hiermee kon bijvoorbeeld een
koperen kabelschoen op een aluminium chassis gemonteerd worden.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline dutchman365

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2013, 20:45:48 »
Kort gezegd: een passtuk van RVS tussen de aluminium antennevoet en de stalen antennemast is de beste optie. Of zie ik het verkeerd? Dutchman

PD1EU

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2013, 20:46:33 »
Overigens gaat het over corroderen van het aluminium, niet het ,,opvreten,, hiervan
door een ander metaal. En aluminium vormt in aanraking met koper een galvanisch element
(lees batterij) waardoor er niet alleen corrosie, maar ook aantasting ontstaat.

Dat wordt in het artikel besproken als "galvanische corrosie of contactcorrosie".

PD1EU

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2013, 20:53:06 »
Kort gezegd: een passtuk van RVS tussen de aluminium antennevoet en de stalen antennemast is de beste optie. Of zie ik het verkeerd? Dutchman

Afgaand op de tabel zou dat juist heel goed kunnen.