Auteur Topic: Yupiteru MVT-7100  (gelezen 22731 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Yupiteru MVT-7100
« Gepost op: 17 januari 2013, 11:59:00 »
Ik heb een 2e handsje aangeschaft. Ik lees in diverse oudere topics wat probleempjes met deze scanner, vandaar een aantal vragen:

Er zitten originele NiCad's bij en ik begrijp dat alleen deze geladen kunnen worden in de scanner?
Ik wil eigenlijk zwaardere NiMH's gaan gebruiken in combinatie met een externe lader, omdat de NiCad's vrij snel leeg schijnen te zijn. Goed idee?
Er zit een 12 volt kabel bij voor de sigarettenaansteker in de auto. Is het aan te raden om deze te gebruiken?
Of is het beter ten alle tijden op accu's te werken?
Ik heb een Engelstalige Owner's Guide op internet gedownload, is er ook een NL versie?
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline rik56

• Gevorderd Lid
Re: Yupiteru MVT-7100
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2013, 14:37:42 »
Geen idee of jouw scanner problemen heeft met het bewaren van zijn geheugen, indien neen, beter geen 12 volt aanbieden aan het toestel. De gebruikte goldcap, een 5 volt uitvoering, voor het bewaren van het geheugen gaat er onherroepelijk aan.

Oplaadbare Ni-Mh zijn bij uitstek geschikt, door ze extern te laden verhinder je trouwens dat er 12 volt aanwezig is in je scanner, met twee setjes batterijen zit je gebeiteld.

Groe(n)ten uit Balen
Rik

Offline josvan68

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2013, 14:54:35 »
ik gebruik zelf standaard oplaadbare batterijen van 2100ma en laad ze zelf op in een oplader.
in de scanner opladen lukt wel maar duurt veel langer omdat mijn oplader in 4 uur oplaad.
met de batterijen doe ik +/- 8 uur en hebt ook 2 setjes thuis.
thuis gebruik doe ik dan via 220vlt.
in de auto gebruik ik de aansluiting alleen als hij leeg is om dan toch te kunnen luisteren.
maakt voor de rest niet uit ik heb zelf de mvt 9000.
geheugen komt mij niet bekend voor nooit meegemaakt werkt gewoon.
momenteel albrecht ae230h en een ubc 3500 xlt
Gehad stabo xr2000usc 230xlt,aor ar8000,ubc9000,aor ar1000 en een heleboel andere soorten en merken. mijn eerste was een uniden bearcat 60 xlt net uit en nieuw. wel 30 kanalen wow.

Offline rik56

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2013, 18:53:55 »
knip knip........
maakt voor de rest niet uit ik heb zelf de mvt 9000.
geheugen komt mij niet bekend voor nooit meegemaakt werkt gewoon.

TS heeft een mvt 7100 en die staan er om bekend om na verloop van tijd tekenen van geheugenverlies te vertonen.....

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2013, 22:48:40 »
Zolang je de mtv7100 aan de adapter houd (er staat DC 12v op) heb je geen last van dat het geheugen gewist wordt. Ik gebruik 'm meer als vaste receiver. Wat ik wel een nadeel vind is dat het display niet standaard verlicht is en er geen namen in kunnen.

Ik heb de mvt 7100 nu aan een Diamond X50 hangen op ongeveer 6 mtr hoogte maar erg veel last van storing veroorzaakt door nabije C2000 zenders en ik hoor overal muziek en cariers op vreemde freq's zoals 126 mhz die er volgens mij niet horen te zijn. Hij kan dan wel gevoelig zijn maarja als je overal storingen hebt valt het toch weer tegen.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2013, 07:03:23 »
Dat de verlichting niet standaard aan kan blijven zal gedaan zijn uit het oogpunt ondat anders de batterijen snel leeg zijn.
Dat hij erg veel storing oppikt is helaas een flink nadeel van deze leuke ontvanger.

Je kan gewoon de NiMh cellen er in gebruiken die tegenwoordig op de markt zijn. Ik laad ze altijd op in een aparte snellader.
Verlies van het geheugen komt omdat de Goldcap aan het eind van zijn Latijn is. Deze zul je moeten (laten) vervangen.

Een NL handleiding heb ik misschien nog wel ergens, het wordt even zoeken.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2013, 17:59:39 »
Goldcaps gaan kapot omdat er een externe 12v spanning wordt aangeboden, dit kan gezien worden als een ontwerpfout.

Een andere goldcap met een andere waarde (welke weet ik overigens niet en 1 die met 12v kan omgaan ) zou het probleem kunnen oplossen, maar dan alleen zit je nog met NICD accu's in de 7100.
Het laadt circuit is niet geschikt voor NIMH, dus extern laden is dan dan enige optie.

De goldcaps in de Yupiteru worden dacht ik door Panasonic geleverd.

Marc

Offline Rico

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2013, 17:35:46 »
Wat ik wel een nadeel vind is dat het display niet standaard verlicht is en er geen namen in kunnen.

De verlichting kan door een simpele modificatie aangepast worden zodat je de keylock als aan/uit schakelaar gebruikt !  Ik heb dit laten doen, was echter niet helemaal goed gedaan zodat ik alsnog zelf de soldeerbout heb gehanteerd. Nu staat de displayverlichting de hele avond aan, aangesloten op een een adapter.

Ik heb via Ebay maar nicd batterijen besteld (ja, ja ze bestaan nog) zodat ik die er altijd in heb.
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC355CLT, UBC370CLT, UBC9000XLT, Yupiteru MVT-7000, Yupiteru MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS, Quansheng UV-5K

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2013, 18:02:05 »
Goldcaps gaan kapot omdat er een externe 12v spanning wordt aangeboden, dit kan gezien worden als een ontwerpfout.

De accu's worden geladen met 6 volt. Deze spanning staat ook over de GoldCap. Minder erg, maar het blijft een ontwerpfout.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2013, 18:06:08 »
Ik heb de mvt 7100 nu aan een Diamond X50 hangen op ongeveer 6 mtr hoogte maar erg veel last van storing veroorzaakt door nabije C2000 zenders en ik hoor overal muziek en cariers op vreemde freq's zoals 126 mhz die er volgens mij niet horen te zijn. Hij kan dan wel gevoelig zijn maarja als je overal storingen hebt valt het toch weer tegen.

De meeste handscanners kunnen er niet tegen als ze aan een externe antenne worden gehangen en er sterke signalen in de omgeving in de lucht zijn.

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2013, 19:47:27 »

De meeste handscanners kunnen er niet tegen als ze aan een externe antenne worden gehangen en er sterke signalen in de omgeving in de lucht zijn.

Ja dat hoor ik wel is vaker maar welke moet je dan kopen als basis set?  De mvt 7100 wordt volgens mij gezien als 1 van de gevoeligste receivers.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2013, 20:38:43 »

Ja dat hoor ik wel is vaker maar welke moet je dan kopen als basis set?  De mvt 7100 wordt volgens mij gezien als 1 van de gevoeligste receivers.

Ik heb de MVT7100 ook lange tijd gehad. Voor zijn tijd inderdaad zeer gevoelig en helder audio. En je kunt er gewoon NiMh accu's in doen hoor, alleen wel langer laden dan. Nadeel vond ik dat deze scanner zeer veel "birdies" heeft waar de ontvanger steeds op blijft hangen. Hoewel door velen nog steeds "opgehemeld" vind ik de Yup7100 toch ingehaald door de nieuwere modellen als bijv. de 3500XLT en Icom R20 die veel meer mogelijkheden hebben, een snellere scan en ook iets beter bestand zijn tegen oversturing.

Mijn 3500XLT en ICOM R20 gaan ook over hun nek op diverse plaatsen; gewoon op het "rubberduckie" maar ook bij aansluiting van een buitenantenne. Op VHF door het P2000 en/of ERMES signaal op 169 MHz en op UHF door  de continue Tetra carriers van o.a. C2000 en Entropia. Er zijn maar heel weinig portable scanners die hier geen last van hebben. Mogelijk heeft de Uniden BC125AT een wat beter intermodulatiegedrag omdat deze niet breedbandig is, maar toch de meest gebruikte banden aan boord heeft.
Als basismodel zou je kunnen kijken naar een Uniden UBC780XLT (2e hands) of BCT15XLT, die zijn wat beter bestand tegen intermodulatie dan de portable modellen. Maar als je vlakbij zo'n zendmast woont helpen zelfs de beste ontvangers niet...

Offline Rico

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2013, 20:53:30 »
erg veel last van storing veroorzaakt door nabije C2000 zenders en ik hoor overal muziek en cariers op vreemde freq's zoals 126 mhz die er volgens mij niet horen te zijn.

Ik neem aan dat je weet dat je die cariers kunt overslaan door "func pass" ?!?
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC355CLT, UBC370CLT, UBC9000XLT, Yupiteru MVT-7000, Yupiteru MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS, Quansheng UV-5K

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2013, 21:36:04 »
ja maar dat werkt niet als die freq's ook door iets anders in gebruik zijn wat je wel wilt horen. Ik heb dat probleem ook.

Wat betreft die mod voor het licht, dat moet ik dan laten doen, kan ik net zo goed een andere scanner halen en deze als backup houden. Heb je meteen het gemak van freq lijsten er in kunnen zetten en hopelijk ook namen wat een stuk makkelijker is.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2013, 21:47:12 »
De display "licht-mod" voor de 7100 kun je hier vinden:
http://radiohobby.nl/viewtopic.php?f=35&t=1259