Auteur Topic: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge  (gelezen 35938 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline keesie

• Beginnend Lid
  • **
meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Gepost op: 4 november 2012, 19:43:07 »
Ik ben op internet het een en ander aan het napluizen gegaan over het meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge.
Het moet op een of andere manier wel mogelijk zijn, maar ik kom niet echt verder.
Als ik het allemaal een beetje vergelijk moet je meerdere soorten softwareversies bij elkaar installeren om het enigszins mogelijk te maken.

Weet iemand een eenvoudigere manier of heeft iemand al ervaring met het luisteren naar MotoTRBO en Nexedge spraak.

Offline keesie

• Beginnend Lid
  • **
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2012, 23:09:18 »
Ja die had ik ook al gevonden, maar ja welk software pakket ?
volgens mij moet je toch nog aanvullende software installaren.
En is een discrimintor noodzakelijk of werkt het ook via de standaard audio input van de pc ?
Volgens mij lijkt het eenvoudiger dan het is …..
is er al iemand op dit forum die al eens meegeluisterd heeft via decodeer software naar Nexedge of TRBO ?

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2012, 17:28:09 »
Maar dan toch niet goed gelezen denk ik...

In de wiki staat een link naar de Windows versie 1.5.1 en 1.6 Beta.

Ook staat in de wiki een overzicht met Known Working Hardware Setups
Kort samengevat voor MotoTRBO en NXDN is discriminator uitgang gewenst.
Dit staat ook nog eens in de FAQ:

Citaat
Q: Do I need a radio with discriminator tap?
A: Yes, if you want to listen live or save mbe data files. No radio or discriminator tap is required to play saved mbe data files.

Offline hbt

• Beginnend Lid
  • **
  • Afscheidnemer van dit forum
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2012, 11:12:56 »
Ik heb hier DSD (versie 1.5.1 beta en 1.6 beta) draaiende.
Vooral met versie 1.6 zijn beide systemen goed mee te luisteren. Deze beide versies hebben een filteroptie die voor beide systemen goed werkt. Het verschil met de versie 1.4.1 is groot!

Om de signalen goed te kunnen decoderen moet het wel redelijk sterk binnenkomen. Signalen met een sterkte van minder dan S4-5 (op mijn Icom R7000) geven veel errors. Als er veel ruis in het signaal aanwezig is, dan lukt het decoderen helemaal niet meer. Zoals aangegeven is een discriminator uitgang noodzakelijk.

Voor succesvol decoderen is wel een behoorlijk snelle computer nodig. Op mijn laptop met een i5-3210M en 8GB RAM en Windows7 (64 bits) als OS gaat het zowel met de interne geluidskaart als een externe Soundblaster geluidskaart goed. Op de laptop met een Core2Duo en 4GB RAM en Windows Vista (32 bits) is het mij nog niet gelukt een signaal mee te luisteren.

Offline keesie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2012, 18:11:01 »
pakt jou versie dan ook de portofoons met encryptie, of kan je allen blance signalen beluistern ?

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2012, 19:35:17 »
Die met encryptie zul je nooit kunnen beluisteren, die sleutels zijn behoorlijk moeilijk te achterhalen.

Offline keesie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2012, 20:00:53 »
dan valt er denk ik maar weinig te beluisteren, ik neem aan dat de meeste gebruikers een versleuteling toepassen ?

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2012, 20:14:14 »
Dat valt opzich wel mee nog, maar er zullen vast meer en meer over gaan op encryptie inderdaad. Stukje privacy terug.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2012, 20:16:09 »
Om de signalen goed te kunnen decoderen moet het wel redelijk sterk binnenkomen. Signalen met een sterkte van minder dan S4-5 (op mijn Icom R7000) geven veel errors. Als er veel ruis in het signaal aanwezig is, dan lukt het decoderen helemaal niet meer. Zoals aangegeven is een discriminator uitgang noodzakelijk.

De discriminator van de R7000 is opgebouwd met discrete componenten. De lineariteit is niet perfect, waardoor je missers kunt krijgen bij signalen met een hoge datarate (MotoTRBO, AIS). Heb je het wel eens met een modernere ontvanger geprobeerd?

-Rene

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2012, 10:06:55 »
http://wiki.radioreference.com/index.php/Digital_Speech_Decoder_%28software_package%29

Robert, ik probeer die versies (met een account)  van i-minus te downloaden , maar krijg constant dat de pagina niet bestaat (na aanklikken van de download)  Het is jouw schijnbaar wel gelukt?

René van Zon

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2012, 10:44:08 »
Robert, ik probeer die versies (met een account)  van i-minus te downloaden , maar krijg constant dat de pagina niet bestaat (na aanklikken van de download)  Het is jouw schijnbaar wel gelukt?

Ja, 1.6 heb ik afgelopen week nog gedownload. Ik krijg nu ook een time-out melding.

Stuur me anders even een PB met je mailadres. Dan stuur ik je het zipje.

Groeten,
Robert

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2012, 11:19:03 »
Stuur me anders even een PB met je mailadres. Dan stuur ik je het zipje.

Bedankt! Zie PB

René van Zon

exLid057

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2012, 13:11:36 »
pakt jou versie dan ook de portofoons met encryptie, of kan je allen blance signalen beluistern ?

Encryptie word niet door normalen bedrijfen gebruikt, het is een verkoop praat.

Veder is een encryptie alleen voor overheden bedoeld

Offline hbt

• Beginnend Lid
  • **
  • Afscheidnemer van dit forum
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2012, 13:42:56 »
De discriminator van de R7000 is opgebouwd met discrete componenten. De lineariteit is niet perfect, waardoor je missers kunt krijgen bij signalen met een hoge datarate (MotoTRBO, AIS). Heb je het wel eens met een modernere ontvanger geprobeerd?

-Rene

Voor DSD gebruik ik ook een UB 780xlt en een Realistic PRO-2006. Vergeleken met de R7000 zijn de resultaten nagenoeg gelijk. Blijkbaar zijn de signalen of sterk genoeg of te zwak. Ik heb de R7000 genoemd omdat deze een goed afleesbare S-meter heeft (voor wat dit waard is).
De beta versies 1.5.1 en 1.6 decoderen wat beter met het filter geactiveerd (-ff argument). Dit geldt ook voor Nexedge 6,25.

Vwb. encryptie: de signalen die ik hier ontvang zijn unencrypted. Het zijn trouwens nog niet echt veel signalen.

Iets wat in het begin met DSD veel tijd kost is het regelen van het niveau van het ingangssignaal. Voor goed decoderen komt dit frustrerend precies.