Voor iemand met een goede kennis van Linux (of heel veel doorzettingsvermogen), een FunCube dongle, antenne en een TETRA netwerk in de buurt (hoe dichter bij hoe beter) is het vrij makkelijk om TETRA om te zetten in spraak. Echter, er zijn geen kant en klare "click and go" programma's voor. Het is een verzameling van scripts aan elkaar gekoppeld door pipes. Het resultaat is audio. Maar omdat de combinatie van scripts nog in ontwikkeling is en deze ontwikkeling erg langzaam gaat vanwege het wereldwijde "taboe" op TETRA->spraak, kom je op dit moment (zonder serieuze codeerkunsten en een grote tijdsinvestering) niet verder dan een audio file waarin de audio uit alle groepen tegelijk gedumpt word. Dit lijkt op zich niet zo'n probleem maar neem bijvoorbeeld het TETRA netwerk van Schiphol, dit bestaat uit tientallen vrij actieve groepen. Er komt dus niet echt een samenhangend verhaal uit zeg maar. Maar je hebt dan dus spraak

Lees bijvoorbeeld het topic over de FCD icm. osmo-tetra eens door. Ook op het hamforum staat een kant en klare handleiding om op weg te komen. Aan de hand van die handleiding kun je TETRA aan wireshark voeren om zo nuttige info aan het netwerk te onttrekken (GSSI, ISSI etc.) Dit kun je gebruiken als je een TETRA porto wil programmeren. Voor het omzetten naar spraak heb ik nog nooit een volledige handleiding gezien. Helaas ben ik er niet zo heel veel mee bezig (geen tijd) maar na heel veel dagen en nachten klooien heb ik het wel werkend gehad. Met veel geduld, goede Google vaardigheden en door goed te lezen kom je een heel eind...