Auteur Topic: SDR-Sharp met PDW  (gelezen 33975 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: SDR-Sharp met PDW
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2012, 08:52:23 »
Heeft iemand Mobitex met SDR# en PDW al aan de gang?
Bij mij werkt dat niet. Zowel direct uit de stereo-mix (soundcard) als via de weg: audio-out> RS232-interface> RS232-USB kabel uitgeprobeerd.(serial port)
Met een externe scanner werkt het ook al niet bij mij, zowel met XP als met Vista niet. Alleen op een oud beestje met Win98 en de slicer, daarmee ga ik ervanuit dat het signaal op zich kwalitatief voldoende is.
Het signaal dat ik ontvang is behoorlijk ruisvrij met soms een licht fading. (afstand tot de zender Harderwijk ca 10 km?)
Ik blijf dat raar vinden daar Pocsag en Flex het op beide manieren perfect doen.

Decoderen van Mobitex is kritischer dan POCSAG en FLEX: de snelheid is veel hoger (8000 bit/s) en er wordt gebruik gemaakt van Minimum Shift Keying, waarbij de overgangen tussen bits vloeiend verlopen in plaats van hard zoals bij paging. Om het signaal met eenvoudige middelen (discriminatoruitgang) te decoderen, is een zeer goede signaal-ruisverhouding nodig.

Ik zal deze kerstdagen eens experimenteren met de SDR-stick. Die heeft een I/Q-ontvanger en werk dus anders dan een scanner met discriminatoruitgang.

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2012, 10:11:49 »
Citaat van: Discriminator
Om het signaal met eenvoudige middelen (discriminatoruitgang) te decoderen, is een zeer goede signaal-ruisverhouding nodig.

Dat moet dan haast wel de reden zijn dat het hier niet lukt. Mijn "Hamcom" interface poetst het uiteindelijke audio signaal nog wat op, wellicht dat er daardoor samen met de specifieke slicer software nčt wel resultaat werd behaald.

Ik ben benieuwd naar je experimenten...

René van Zon

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #17 Gepost op: 25 december 2012, 10:17:18 »

Meteen maar aan de slag gegaan. Sterkste frequentie hier is 424.700 MHz. Gespeeld met bandbreedte (tot 17500 Hz), frequentie (iets boven en onder de nominale frequentie) en audioniveau, maar het komt niet boven de 10%. Wel leesbare tekst overigens.

Met mijn RS232-interface haal ik 99.9 - 100%.

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2012, 19:36:36 »

Meteen maar aan de slag gegaan. Sterkste frequentie hier is 424.700 MHz. Gespeeld met bandbreedte (tot 17500 Hz), frequentie (iets boven en onder de nominale frequentie) en audioniveau, maar het komt niet boven de 10%. Wel leesbare tekst overigens.

Met mijn RS232-interface haal ik 99.9 - 100%.

OK bij mij dus helemaal niks. Ik zal ook eens wat meer bandbreedte geven (nu 12500) maar ik vrees met grote vrezen...

Ren;e van Zon

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2012, 07:52:18 »
100% is haalbaar, mij lukt het met de oude PDW versies (de nieuwe geeft de kwaliteit niet goed aan bij Mobitex). Af en toe zie je een scheef bitje, maar overall gaat het heel goed.

Ongeveer 12,5KHz werkt goed.

De stick instellen op ongeveer 1 Mb (zodat je een totale bandbreedte van 1MHz ziet), en zorgen dat het signaal van Mobitex niet in het midden staat, maar meer naar links of rechts. Dan is het veel sterker.

Vanzelfsprekend moet je het audiofilter uitzetten.

Hier is Mobitex niet interessant, allemaal gecodeerde berichten met rare tekens.

Offline david_meyer25

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2 september 2013, 15:14:49 »
Ik krijg hem met aan de praat met die stereo mix.

Offline david_meyer25

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 3 september 2013, 18:52:41 »
Ik krijg hem met aan de praat met die stereo mix.

Ik krijg hem niet aan de praat met die stereo mix.

Offline leimpie

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 4 september 2013, 14:21:28 »
Citaat
Ik krijg hem niet aan de praat met die stereo mix.

Met Stereo Mix zou het in principe gewoon moeten werken.
Het nadeel van Stereo Mix is dat je het te decoderen signaal ook (continue) via de luidsprekers hoort.

Een uitstekend, inmiddels goed uitontwikkeld alternatief, is 'VB Audio Virtual Cable'.
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/

Na installatie heb je een 'Cable Input' playback device en een 'Cable output' recording device.
SDRSharp stel je zo in dat de Audio Output gaat naar '[MME] CABLE Input'.

Wat een kabel in gaat komt er ook weer uit:
in PDW kies je bij  Interface->Setup->Soundcard voor 'CABLE output' .

Nu zal het decoderen beginnen.

NB. In SDRSharp 'Filter audio' uitvinken, anders wordt er teveel aan het signaal gesleuteld.

(Bovenstaande geldt voor Windows 7, in XP zal de naamgeving iets anders zijn, maar het principe gelijk.)

--
Gerrit.

Offline david_meyer25

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:56:03 »
IK heb een vraag hoe moet ik pdw 2.15 met sdrsharp instellen.