Auteur Topic: UBC35000XLT opgeblazen  (gelezen 9481 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rolf Pieters

• Beginnend Lid
  • **
UBC35000XLT opgeblazen
« Gepost op: 10 september 2012, 17:53:39 »
Lotgenoten,

Mijn maat heeft zijn UBC3500XLT op een 12V voeding aangesloten.
Gevolg: Rookwolkje, brandluchtje en een 'dode' ontvanger  :(
Ik heb eea opengemaakt en van binnen bekeken en ik zie dat er één of twee diodes uitgefikt zijn.

De componenten zijn niet meer goed leesbaar, dus ik heb mijn eigen UBC ook maar even open gemaakt. Hier zijn de componenten wel goed leesbaar.

De vragen die ik heb zijn deze:
1) Kan iemand de kapotte componenten volledig identificeren? Wat moet ik bestellen?
2) Is het denkbaar dat ik met het vervangen van deze componenten de ontvanger weer aan de praat krijg?

Ben benieuwd naar reacties.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: UBC35000XLT opgeblazen
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2012, 18:03:00 »
Ik heb eea opengemaakt en van binnen bekeken en ik zie dat er één of twee diodes uitgefikt zijn.

Dat lijken me geen diodes maar elektrolytische condensatoren. Spanning verkeerom erop gehad?

100 uF/10 V en 220 uF / 10V. In SMD-uitvoering.

Offline hamateur

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2012, 18:34:11 »
Heb je wel in de gebruikershandleiding opgezocht wat de maximale spanning mag zijn?
Misschien had je hem wel goed aangesloten, maar had je een te hoge spanning.

Offline Rolf Pieters

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2012, 19:38:29 »
Heb je wel in de gebruikershandleiding opgezocht wat de maximale spanning mag zijn?
Misschien had je hem wel goed aangesloten, maar had je een te hoge spanning.

Deze ontvanger wordt gevoed met 6V.
Mijn maat heeft abusievelijk 12V aangeboden.
Dat er dus een te hoge spanning is aangeboden is duidelijk :(

Offline Rolf Pieters

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2012, 19:44:07 »

Dat lijken me geen diodes maar elektrolytische condensatoren. Spanning verkeerom erop gehad?

100 uF/10 V en 220 uF / 10V. In SMD-uitvoering.

OK ik dacht iets van zenerdiodes die ter overspanningsbeveiliging eruit gefikt zijn.
Ik wacht nog even wat reacties af en anders ga ik wel naar een elektronicawinkel, maar die moet je tegenwoordig met een lampje zoeken...

Offline Rolf Pieters

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2012, 20:13:35 »
Nou nou, mijn oud collega die decennia lang mobilofoons, portofoons en pagers heeft onderhouden komt nu met het volgende antwoord:

Op de volgende link kun je de dioden vinden: http://www.marsport.org.uk/smd/mainframe.htm
De 10V code is een zenerdiode van 10V en 0,3 W PZM10NB
De 10a code is een dual zenerdiode van 10V 0,3 A PZM10NB2A

De dikke streep is de kathodeaansluiting. Een zenerdiode wordt altijd tegen de spanning in aangesloten t.o.v. een gelijkrichterdiode. Draai je de 12V spanning om, dan knallen zij eruit, zoals blijkt. Met een beetje geluk werkt na vervanging alles weer. Kijk even op de site van CONRAD of Radio Centrum. Het zijn SMD componenten, dus met een klein soldeerpuntje solderen. Er zal een klein beetje lijm onder zitten. Met een fijn kniptangetje kun je de defekte componenten doormidden knijpen en de twee helften wegsolderen. Hierna de lijm eerst goed weghalen omdat anders de nieuwe component niet vlak genoeg op de print ligt. De nieuwe component met een pincet op zijn plaats houden en met een druppel tin aan de punt van de bout solderen. Het moet wel vloeien!! Veel succes.

groeten

Bedankt Peter !

Ron 01

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2012, 20:51:08 »
Klopt, het zijn zeners. Dus dat moet een eitje zijn om die te vervangen.
Maar NIET met een tang doormidden knippen! Zo verniel je de printplaat.
Ze zijn al ontploft dus gewoon aan 1 zijde los solderen en als er eruit zijn de printplaat met litze soldeervrij maken, daarna pas de nieuwe onderdelen plaatsen.
Hou er wel rekening mee dat er eventueel nog meer componenten kapot (kunnen) zijn.
Je kunt de onderdelen ook bij Dick Best of Piet Kennis bestellen.

Mvg Ron

Offline Rolf Pieters

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2012, 18:00:57 »
Ron,

Dank voor je reactie!

Ik had ook een mail gestuurd naar Radio Centrum in Utrecht, maar zij dachten dat het toch weer condensatoren zijn, maar wisten het niet zeker.
Het blijkt maar weer dat de 'ambachtelijke kennis der elektronica' uitstervende is.

Ook mijn oud collega identificeerde de componenten als 'zeners'.
Echter als ik de componenten opzoek die hij aangeeft, zie ik zenerdiodes die er anders uitzien, namelijk zwarte blokjes met DRIE pootjes eronder, ipv een blokje met aan de kopse kant TWEE soldeervlakjes.

Heb jij een suggestie wie mij kan helpen bij de keuze van de vervangende componenten?
Evt een linkje naar de juiste componenten?

Je zou me er zeer bij helpen.

Gr Rolf Pieters, Utrecht

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2012, 18:42:35 »
Ik had ook een mail gestuurd naar Radio Centrum in Utrecht, maar zij dachten dat het toch weer condensatoren zijn, maar wisten het niet zeker.

Dat lijkt mij ook. Zie mijn eerdere reactie. TIOLI.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2012, 18:50:19 »
Als oud electronicus met ervaring in onderhoud en reparatie van zend- en ontvangstapparatuur kan ik je met 99 % zekerheid zeggen dat het twee elco'tjes zijn van 100 en 220  mhu  10 Volt.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Ron 01

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2012, 22:48:18 »
Dan is het probleem opgelost, ik dacht dat het zeners waren omdat de opdruk in mijn database naar zeners verwees.
Maar ook ik kan er naast zitten :-[
Het makkelijkst is om er even mee langs de winkel te gaan, of ze (kapot) op te sturen. Die mannen weten dan wel wat je moet hebben.
Ik heb hier nog even gekeken of ik ze had liggen maar helaas...

Mvg Ron

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2012, 08:09:36 »
Een zener kan voor diverse doeleinden gebruikt worden, o.a. als overspannings beveiliging.
De zener dient dan dus als bescherming en zal niet zomaar kapot gaan.
Elco's in het voedingsgedeelte die bijvoorbeeld gebruikt worden voor afvlakking
slaan vaak wel door maar vaak sneuvelen dan ook gewone diodes die gebruikt
worden in de gelijkrichting. Aan die diode's is vaak niets te zien terwijl een elco
vaak explodeerd. Ik gebruik misschien wel vaak het woordje vaak omdat je vaak
niet weet hoe electronica zich gedraagd.  ??? ::) :P ;) ;D
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2012, 11:45:32 »
Ik gebruik misschien wel vaak het woordje vaak omdat je vaak niet weet hoe electronica zich gedraagd.  ??? ::) :P ;) ;D

Hoi Jan, ze zou het gebruik van de woorden "dikwijls" of "veelvuldig" kunnen overwegen? ;)
Luisterspulletjes :)

Offline Rolf Pieters

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2012, 17:51:37 »
De reactie van een componentenleverancier...

Beste Rolf,

De 220 10V is denk ik een elco 220uF 10V
De 100 10a is ? ? Diode ??
Je kunt beter wat meer zekerheid zien te vinden, dan nu maar iets te gokken.

Met vriendelijke groet,

ElectronicaOnderdelenOnline

Offline 112mark

• Beginnend Lid
  • **
    • www.brandweer-veldhoven.nl
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2012, 06:27:06 »
die 220 10V is inderdaad zeker een condensator.

Maar dat andere component kun je beter voor de zekerheid meten, je kunt dit redelijk makkelijk doen als je een multimeter hebt. Je meet eerst over het component in de volt stand (DC) (dit doen bij de scanner die nog werkt net nadat hij aan heeft gestaan. Mocht je dan niets meten dan zet je hem op de diode stand en meet je dan het component door (zonder spanning aangesloten.)

Nu ik trouwens de print bekijk begin ik steeds meer te vermoeden dat het om een ontstoor condensator gaat. Bij een voedig is meestal de 1e condensator een 100-1000uF elco die zorg dat de rimpel op de ingangs spanning weg gaat (bij jou dus die 220uF 10V elco), en de 2e condensator zorgt ervoor dat er geen hoog frequente rotzooi binnen komt (deze signalen worden door de condensator kortgesloten). Ik denk dat je bij die (100 10a moet denken aan een condensator met de waarde 100nF 10V)

mvg, Mark Janssen (student elektrotechniek HBO fontys ;))
Diamond X50n, Uniden UBC180XLT, Uniden UBC 3500 XLT, Uniden 50Xl PDW p2000.