Auteur Topic: Bliksem, onweer  (gelezen 3916 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
Bliksem, onweer
« Gepost op: 2 september 2012, 12:35:43 »
Hallo allemaal,
Een van mijn antennes staat op een paal die in een in de grond ingegraven blok beton staat. We hebben hier af en toe flink onweer en dan maak ik mijn pluggen aan de radio los en de antennes plat. Moet/hoeft dat eigenlijk wel want ik heb begrepen dat bliksem de kortste weg neemt de mast is meer dan goed geaard. Bedankt alvast voor het antwoord,

Grtz en 73 uit zw Frankrijk... Waar het heel heet was, 43,8gr en nog steeds is, nu 34gr.

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline panda58

• elektro/onderhoudsmonteur
  • Beginnend Lid
  • **
Re: Bliksem, onweer
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2012, 18:55:11 »
Hallo
Wat is goed geaard bij jou.
Heeft een speciaal bedrijf dat gedaan??
Of heb jezelf een aardpin in de grond gemept.
Ik koppel zelf altijd de coax los van de apparatuur.
Heb hier ook een hf set staan en een Precident Lincoln en een uniden xlt 9000.
Bij direkte inslag gaat wel je apparatuur verloren ondanks dat je een aarde aan je mast hebt hangen.
Nog beter zou zijn de kabels buiten te koppelen maar das wel erg omslagtig.

groeten Jan
uniden XLT  3500

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2012, 19:54:47 »
Denk dat ik dan maar doorga met wat ik tot nu toe heb gedaan... Antennes plat en binnen voedingen en pluggen losmaken.

Txs

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2012, 22:50:52 »
Moet/hoeft dat eigenlijk wel want ik heb begrepen dat bliksem de kortste weg neemt de mast is meer dan goed geaard.

Bij een directe inslag kun je al die informatie zo overboord gooien. Bliksem zoekt de laatste 25 meter zijn weg en vindt eigenlijk alles leuk. In principe kan een goede aarding veel voorkomen (zoals de hele meute in je huis laten eindigen), maar ik zou de apparatuur niet aangesloten houden en zorgen dat je buiten afkoppelt en de kabel die naar binnen duikt een meter of twee verderop neerlegt.

Offline Grasklokje

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2012, 07:46:52 »
... En de kabel die naar binnen duikt misschien even over de CV heen leggen. De CV is ook geaard...

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2012, 08:30:38 »
Nou, CV geaard.... Bij ons huis is de CV met flexibele *kunststof* slangen in de vloer gekoppeld aan de CV-ketel, dus niks geaard. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2012, 15:31:42 »
... En de kabel die naar binnen duikt misschien even over de CV heen leggen. De CV is ook geaard...

Ik raad het je af. De aarde aan je CV'tje vind je niet terug na een directe inslag en overslag daarop. Kabels loskoppelen en het liefste uit het raam/buiten. Ik kan zelf helaas niet buiten afkoppelen (antenne met beugel aan de zijgevel), maar gooi sowieso de kabels gewoon weer uit het raam.

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
    • Francina's radio hobby pagina
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2012, 18:40:17 »
En in een documentaire werd getoond dat een ontlading soms hele lange vertakkingen kan hebben! Ook al is een bui kilometers weg dan nog kan iets in je buurt worden getroffen...