Mijn eerste indrukken van de Albrecht AE 230H...
Laat ik voorop stellen dat ik uit het "kristallentijdperk" kom en eigenlijk pas het laatste half jaar echt weer actief aan het luisteren ben. Het was toentertijd gewoon een kwestie van kristal in de scanner drukken en luisteren maar... Daarna kreeg ik dan mijn GRE programmeerbare scanner die ook niet moeilijk te bedienen was. Deze scanner is een heel ander verhaal! Van gebruikersvriendelijkheid via een goede uitleg in een Nederlandse handleiding is hier geen sprake.

Er zitten Engelse en Duitse handleidingen bij. En die zijn verre van duidelijk! Ik las iets over "Racing systems", "Cars", "Drivers" en meer van dat soort dingen. Gelukkig blijkt de scanner ook normaal te kunnen scannen. Maar je moet dan wel iets weten over het dynamisch geheugen, systemen, groepen en kanalen. Ik ben Delphi programmeur van database systemen, dus kom maar op!

Met dank aan mensen zoals Ed en Robert is het me gelukt om frequenties in de scanner te zetten. Via de computer met BCTools, want handmatig programmeren is echt Sisyfus arbeid. Gelukkig weinig ruzie tussen computer en scanner want ik heb nog een echte ouderwetse seriële poort op de computer. Het enige waar ik even op moest letten was de gelijke instelling van de baudrate op de computer en op de scanner. Ik was al even aan het oefenen geweest met het maken van systemen, groepen en kanalen. Zo moeilijk is het dus niet. Het is een kwestie van goed plannen.
Al doende valt de mond dan steeds verder open van verbazing over "wat er tegenwoordig allemaal toch mogelijk is"

Vooral nadat ik hem afgelopen nacht aan de computer heb gehangen en heb laten scannen en daarvan logs heb laten maken. Helaas lukt het opnemen van het ontvangen verkeer nog niet. Hij maakt wel .wav bestandjes, maar je hoort er niets in. Ik weet niet of het volumeniveau op de scanner invloed heeft op het opnamevolume op de PC via de seriële kabel...? Ik had het volume op de scanner zelf helemaal dicht gedraaid. Maar dat loggen is geweldig! Vanmorgen kon ik in een Excel sheet in één oogopslag zien wat ie allemaal had ontvangen de afgelopen nacht!
Maar ook punten van kritiek: de achtergrondverlichting werkt niet echt lekker. En om dat aan te zetten voor gebruik in het donker moet je vrij omslachtige handelingen verrichten. In de handleiding staat dat het dynamisch geheugen 2500 kanalen kan bevatten. Dat werd dus een "vastloper" want hij blijkt maar 1600 kanalen aan te kunnen en dan wordt het problematisch als je probeert er zo'n 1900 in te zetten... Dat wordt dus goed kijken naar dubbele frequenties en een aantal er uit gooien. Keuzes in het menu zijn ook lastig en omslachtig te maken. Aan de zijkant zit de menu knop, aan de bovenkant de draaiknop voor menuopties en voorop de "enter" toets. Dat had wat efficiënter gekund.
Niettemin vind ik hem z'n geld waard. Vooral de close-call en CTCSS/DCS decoding zijn erg handige opties. Ik heb gisteren bij het station in Groningen wat frequenties via de close-call "gevangen"

Ik heb ook nog een vraag aan andere Albrecht AE 230H gebruikers: welke bandplan kan ik het beste gebruiken? Bandplan 1 heeft meer 10 kHz stappen, bandplan 2 is voor Duitsland en bandplan 3 heeft veel 6,25 kHz stappen. Ik twijfel een beetje tussen bandplan 1 en 3...