Mijn eerste indrukken van de Albrecht AE 230H...
Laat ik voorop stellen dat ik uit het "kristallentijdperk" kom en eigenlijk pas het laatste half jaar echt weer actief aan het luisteren ben. Het was toentertijd gewoon een kwestie van kristal in de scanner drukken en luisteren maar... Daarna kreeg ik dan mijn GRE programmeerbare scanner die ook niet moeilijk te bedienen was. Deze scanner is een heel ander verhaal! Van gebruikersvriendelijkheid via een goede uitleg in een Nederlandse handleiding is hier geen sprake.

Er zitten Engelse en Duitse handleidingen bij. En die zijn verre van duidelijk! Ik las iets over "Racing systems", "Cars", "Drivers" en meer van dat soort dingen. Gelukkig blijkt de scanner ook normaal te kunnen scannen. Maar je moet dan wel iets weten over het dynamisch geheugen, systemen, groepen en kanalen. Ik ben Delphi programmeur van database systemen, dus kom maar op!

Met dank aan mensen zoals Ed en Robert is het me gelukt om frequenties in de scanner te zetten. Via de computer met BCTools, want handmatig programmeren is echt Sisyfus arbeid. Gelukkig weinig ruzie tussen computer en scanner want ik heb nog een echte ouderwetse seriële poort op de computer. Het enige waar ik even op moest letten was de gelijke instelling van de baudrate op de computer en op de scanner. Ik was al even aan het oefenen geweest met het maken van systemen, groepen en kanalen. Zo moeilijk is het dus niet. Het is een kwestie van goed plannen.
Al doende valt de mond dan steeds verder open van verbazing over "wat er tegenwoordig allemaal toch mogelijk is"