Auteur Topic: USC230-E "Racing"?  (gelezen 18720 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
    • Francina's radio hobby pagina
USC230-E "Racing"?
« Gepost op: 21 augustus 2012, 10:19:29 »
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag de Uniden USC230-E "Racing" scanner besteld. Heeft close-call en CTCSS/DCS decoding. Geweldig, dat is wat ik zocht...

Maar... Ik zie in de handleiding een hele uitleg over "System", "Race", "Car", "Driver", enz. Kortom, een soort van Formule 1 programmering. Dat is heel leuk voor de race-liefhebber, maar niet voor mij. Is dat ding ook in "normaal" Engels te programmeren? Of moet ik dat System/Race/Car/Driver enz. zelf interpreteren naar een wat logischer benaming.

Ik heb de scanner besteld in Eindhoven bij een bekende scannerdealer (reclame mocht hier niet geloof ik) en de software die erbij hoort heb ik niet besteld. Want ook dat is een complete "race-sheet". Misschien later, maar voor die paar frequenties hier in Groningen weet ik niet of ik daar nou aparte software voor nodig heb.

Wie kan mij wat wegwijs maken v.w.b. de begrippen?

Bij voorbaat dank!
Francina

PD1EU

• Gast
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2012, 11:28:06 »
Kan deze handleiding het wat makkelijker voor je maken ?
Uniden had er mijns inziens beter aan gedaan om dezelfde lijn als de 72XLT en de 92XLT te volgen en het niet als een 'racing scanner' in de europese markt te zetten.
Hoe je de indeling naar je eigen hand zet, kunnen bezitters wellicht veel beter vertellen.
bcTool software al eens bekeken ?

-Ed

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2012, 14:01:51 »
Ik heb het gehele Race-menu nog nooit gebruikt, en heb hem via de BcTool+ (kan ook via scannermenu) gevuld met Systems en Groups met daarin mijn frequenties.

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2012, 20:59:30 »
Hoi Ed,

Dank je voor de links! Als ik het (de Engelse manual en de betere uitleg) is het programmeren van die scanner een studie op zich....

Zo na een eerste "look" zag ik dat je dat hele racing verhaal dus uit kunt zetten en gewoon een "conventional" system met groups en channels kunt maken. En als ik het goed heb kunnen er dus 200 systems met ieder 20 groepen van 200 kanalen worden geprogrammeerd tot een maximum van 2500 kanalen. Voorbeeld: System 1 zou ik "Free" kunnen noemen, met als groepen "CB", "PMR", "LPD", "MURS", "KDR", "Freenet", "SDRS", met in die groepen dus de bijbehorende frequenties. System 2 zou kunnen zijn "Amateur" met groepen zoals "2m", "70 cm", "Relais", enz. enz. enz. Of zie ik het nu te simpel...?

Welke bandplan hebben jullie trouwens gekozen? Als ik moet kiezen uit de drie mogelijkheden ga ik voor bandplan 3.

BCTools heb ik nu gedownload. Eens kijken wat ik er mee kan. En anders misschien toch het originele programma.

Eén geluk heb ik: een oude RS232 serial poort op de computer!  :D

Misschien is het een idee om alles in een schema te zetten. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden... ;)

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2012, 21:01:48 »
Ik heb het gehele Race-menu nog nooit gebruikt, en heb hem via de BcTool+ (kan ook via scannermenu) gevuld met Systems en Groups met daarin mijn frequenties.

Ik zag dat dat mogelijk was. Gelukkig maar! Ik zag mezelf al helemaal races, auto's en coureurs transponeren naar systemen, groepen en kanalen... ;)

Bedankt allemaal voor de tips!

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2012, 21:10:34 »
Je kunt ook gewoon mijn BCtool file gebruiken, daar uit gooien wat je niet wilt gebruiken (het zijn tenslotte ruim 10.000 frequenties in die file) en die uploaden.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2012, 22:51:15 »
Hoi Robert,

Ik heb BCTool+ gedownload en ik ben een beetje aan het oefenen. Leuk! ;) Er zijn een paar dingetjes die ik nog moet leren. Ik heb even de "vergunningsvrije" frequenties van Frequenties Online gedownload en die ben ik momenteel aan het editten om te oefenen.

Is er een aparte topic over het gebruik van BCTools waar je vragen kunt stellen over de werking/opties van het programma?

Jouw aanbod neem ik heel graag aan! ;)

Ik hoop dat ik de scanner probleemloos aan de PC kan hangen  ::)

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2012, 01:21:20 »
Hoi Robert,

Ik heb BCTool+ gedownload en ik ben een beetje aan het oefenen. Leuk! ;) Er zijn een paar dingetjes die ik nog moet leren. Ik heb even de "vergunningsvrije" frequenties van Frequenties Online gedownload en die ben ik momenteel aan het editten om te oefenen.

Is er een aparte topic over het gebruik van BCTools waar je vragen kunt stellen over de werking/opties van het programma?

Jouw aanbod neem ik heel graag aan! ;)

Ik hoop dat ik de scanner probleemloos aan de PC kan hangen  ::)

Vragen omtrent de BcTool+ kunnen het beste in Scannersoftware -> Software (http://www.scannerforum.nl/index.php?board=5.0).

Mocht je nog problemen hebben met het koppelen aan de PC, laat het dan even weten. Beschik je wel over een PC met een seriële poort of een USB-kabel voor de USC230?

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2012, 07:35:48 »
Mijn lijst vind je trouwens door de link in mijn signature te volgen.
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:05:33 »
Vragen omtrent de BcTool+ kunnen het beste in Scannersoftware -> Software (http://www.scannerforum.nl/index.php?board=5.0).

Mocht je nog problemen hebben met het koppelen aan de PC, laat het dan even weten. Beschik je wel over een PC met een seriële poort of een USB-kabel voor de USC230?

Thanks! Ik heb een seriële poort op een PC waar ik Windows XP op draai. Als het niet lukt dan bestel ik de USB kabel cq. trek ik aan de bel ;-)

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:06:05 »
Mijn lijst vind je trouwens door de link in mijn signature te volgen.

Met mijn grote dank daarvoor! ;)

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2012, 15:08:00 »
'k Heb um! :D I.p.v. de SC230 is het de Albrecht 230H geworden (USC230). En de eerste frequenties staan d'r in via BCTool. Aansluiten (via de seriële poort) en programmeren gaat gemakkelijker dan het bedienen...  ;)

Ik moet zo wat boodschappen doen en ook even langs het station en ik heb hem nu op Close call staan... 't zal me benieuwen...

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:29:55 »
Mijn eerste indrukken van de Albrecht AE 230H...

Laat ik voorop stellen dat ik uit het "kristallentijdperk" kom en eigenlijk pas het laatste half jaar echt weer actief aan het luisteren ben. Het was toentertijd gewoon een kwestie van kristal in de scanner drukken en luisteren maar... Daarna kreeg ik dan mijn GRE programmeerbare scanner die ook niet moeilijk te bedienen was. Deze scanner is een heel ander verhaal! Van gebruikersvriendelijkheid via een goede uitleg in een Nederlandse handleiding is hier geen sprake. :o Er zitten Engelse en Duitse handleidingen bij. En die zijn verre van duidelijk! Ik las iets over "Racing systems", "Cars", "Drivers" en meer van dat soort dingen. Gelukkig blijkt de scanner ook normaal te kunnen scannen. Maar je moet dan wel iets weten over het dynamisch geheugen, systemen, groepen en kanalen. Ik ben Delphi programmeur van database systemen, dus kom maar op! ;)

Met dank aan mensen zoals Ed en Robert is het me gelukt om frequenties in de scanner te zetten. Via de computer met BCTools, want handmatig programmeren is echt Sisyfus arbeid. Gelukkig weinig ruzie tussen computer en scanner want ik heb nog een echte ouderwetse seriële poort op de computer. Het enige waar ik even op moest letten was de gelijke instelling van de baudrate op de computer en op de scanner. Ik was al even aan het oefenen geweest met het maken van systemen, groepen en kanalen. Zo moeilijk is het dus niet. Het is een kwestie van goed plannen.

Al doende valt de mond dan steeds verder open van verbazing over "wat er tegenwoordig allemaal toch mogelijk is" ;) Vooral nadat ik hem afgelopen nacht aan de computer heb gehangen en heb laten scannen en daarvan logs heb laten maken. Helaas lukt het opnemen van het ontvangen verkeer nog niet. Hij maakt wel .wav bestandjes, maar je hoort er niets in. Ik weet niet of het volumeniveau op de scanner invloed heeft op het opnamevolume op de PC via de seriële kabel...? Ik had het volume op de scanner zelf helemaal dicht gedraaid. Maar dat loggen is geweldig! Vanmorgen kon ik in een Excel sheet in één oogopslag zien wat ie allemaal had ontvangen de afgelopen nacht!

Maar ook punten van kritiek: de achtergrondverlichting werkt niet echt lekker. En om dat aan te zetten voor gebruik in het donker moet je vrij omslachtige handelingen verrichten. In de handleiding staat dat het dynamisch geheugen 2500 kanalen kan bevatten. Dat werd dus een "vastloper" want hij blijkt maar 1600 kanalen aan te kunnen en dan wordt het problematisch als je probeert er zo'n 1900 in te zetten... Dat wordt dus goed kijken naar dubbele frequenties en een aantal er uit gooien. Keuzes in het menu zijn ook lastig en omslachtig te maken. Aan de zijkant zit de menu knop, aan de bovenkant de draaiknop voor menuopties en voorop de "enter" toets. Dat had wat efficiënter gekund.

Niettemin vind ik hem z'n geld waard. Vooral de close-call en CTCSS/DCS decoding zijn erg handige opties. Ik heb gisteren bij het station in Groningen wat frequenties via de close-call "gevangen" ;)

Ik heb ook nog een vraag aan andere Albrecht AE 230H gebruikers: welke bandplan kan ik het beste gebruiken? Bandplan 1 heeft meer 10 kHz stappen, bandplan 2 is voor Duitsland en bandplan 3 heeft veel 6,25 kHz stappen. Ik twijfel een beetje tussen bandplan 1 en 3...

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2012, 12:07:35 »
Als de Albrecht een echte Uniden kloon is, dan bandplan 2. Maar dat is alleen voor CC en zoeken, want je kunt frequenties gewoon in elke step programmeren die je wilt.

En inderdaad, programmeren met de hand is echt niet leuk... Gelukkig zijn daar tools voor (en kan ik lekker exporteren vanuit mijn Excel file, scheelt heel veel extra inklopwerk 8)).

Opnemen met BCtool: audiokabeltje tussen scanner (koptelefoonuitgang) en computer (liefst line in, microfoon kan ook maar is wat kritischer), datakabeltje ook, dan niet vergeten om de ingang op de computer die je gebruikt ook voor opnemen te activeren (hier gaat het meestal mis!) en dan BCtool aanzetten in log-mode. Daarna hou je allemaal WAVjes over met de ingestelde bestandsnaam (ik doe altijd iets met datum en tijd en kanaal/frequentie+TQ).

Offline Francina (RIP)

• PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2012, 17:52:08 »
Het schijnt een kloon te zijn...

Bandplan 2 it will be! Ik zit met bijv. PMR frequenties zoals 466.00625. Daar maakt de scanner 446.0062 of 446.0063 van. Dat probleem had ik ook met de porto. Het zijn kanalen met 12,5 kHz stappen, maar in eerste instantie moet ik het op 6,25 kHz zetten wil ik het zo nauwkeurig mogelijk er in krijgen.

Die Quick Keys zijn ideaal zoals je al zei, maar bij deze scanner werken ze van 1 t/m 9. That is... als ik die Quick Keys via de scanner instel. Via BCTools kun je inderdaad veel verder gaan. Maar dat werkt dan niet op deze scanner. Het meest ideale is dus maximaal 9 systemen [1..9] met maximaal 9 groepen [1..9] voor de Quick Keys. Ik reis niet veel door heel Nederland. Het meest zit ik in Groningen en Noord Drenthe/Midden-Drenthe/Friesland (Oosterwolde, Appelscha, Focheloo, enz.). Dat hoeft niet in zoveel systemen... Ik wil nog wel wat Duitse frequenties (Niedersachsen) er ook in zetten.

Ik heb het loggen met de geluidsbestandjes eerst even weer uitgezet. Maar het gewoon loggen staat aan. Ik vind dat een hele leuke optie in BCTools! Gewoon de scanner een nachtje laten draaien terwijl ie aan de computer hangt.

Vandaag pakte ik Trigion winkelbeveiliging binnenstad op de close-call in het Pelsterhof... Zowel de ingang als de uitgang. En op PMR 7 (446.08125) CTCSS 13 (103.5 ) zit volgens mij Gjaltema (bouwbedrijf met een kleine kraan?) Ik pakte hem eerst op PMR 7 en daarna op de CC toen ik er in de buurt kwam. Er zitten ook winkels in de binnenstad op PMR. Die kan ik nu dus mooi allemaal even "uitpeilen" ;) Gisteren had ik een CC op 457.3700 TQ 118.8 bij het station. Door een langsrijdende trein kon ik het niet goed verstaan, maar ik pikte nog net een flard op: "... heeft het gebouw inmiddels verlaten..." Het lijkt op iets van BHV (oefening?) of beveiliging...?

Het is in ieder geval een leuk ding die scanner! Een kijken hoe ik hier een buitenantenne neer kan zetten om de ontvangst te verbeteren...