Auteur Topic: ctcss / 3500XLT  (gelezen 5554 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline skoda

• Gevorderd Lid
ctcss / 3500XLT
« Gepost op: 6 augustus 2012, 08:15:22 »
Hallo,

Ik ben nu al een paar dagen bezig om CTCSS van mijn nieuwe 3500XLT te kunnen uitlezen in mijn display.
Heb met een icom lpd porto met ctcss (en een bedrijfs frequentie waarvan ik weet dat ze ctcss gebruiken) geprobeerd het uit te kunnen lezen....maar krijg het niet goed.
En ja, ik heb de manual gelezen en de instellingen gedaan: - menu-srch/closecall opt - ctcss/dcs search - ON.
Nu vraag ik mij af: doe ik iets verkeerd of is de scanner niet goed?

En wat me ook opviel dat de scanner nogal kritisch is met accu/batterijen. ik heb ze met een externe lader opgeladen en als ik ze in de scanner doe geeft hij aan dat ze leeg zijn (geeft dan ook een fout als ik de originele lader er aan hang). Als ik de accu/batterijen dan controleer geven ze aan dat ze goed zijn, heb dit met meerdere setjes batterijen geprobeerd. Het bijgeleverde setje is wel goed.
Die andere setjes accu/batterijen wil ik als reserve setje gebruiken.

groet,
 Harrie

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: ctcss / 3500XLT
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2012, 10:26:04 »
Je hebt nu CTCSS search aangezet voor de frequentie zoekfunctie.
Als je een frequentie in een geheugen zet , moet je voor elke geheugenplaats ook de CTCSS search aanzetten.

Wanneer je de batterijen eruit haalt zie je een klein schakelaartje voor alkaline of oplaadbare accu's
Als dit in stand "ALKALINE" staat, is ook interne lader uitgeschakeld. Zet het dus op NI-MH

Offline skoda

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2012, 12:43:41 »
Hoi Mark,

Het gaat mij eigenlijk om close call en dan de frequentie en de CTCSS uit te lezen.
De frequentie komt wel steeds goed binnen maar de code zie ik nergens verschijnen.

Wat de accu/batterijen betreft, van dat dat schakelaartje had ik al gelezen en die staat goed.

in elk geval bedankt voor je reactie!!

m.v.g,
Harrie

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2012, 14:56:50 »
Bij een close call hit blijft de frequentie een tijdje in het display staan, maar de ctcss code zie je  alleen tijdens het zenden van een portofoon, dus gewoon de ptt knop een paar seconden ingedrukt houden en je ziet de code net onder de frequentie verschijnen

PD1EU

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2012, 18:22:51 »
Citaat van: skoda link=topic=22918.msg223439#msg223439 date=134423732

[quote author=skoda link=topic=22918.msg223439#msg223439 date=1344237322
En wat me ook opviel dat de scanner nogal kritisch is met accu/batterijen. ik heb ze met een externe lader opgeladen en als ik ze in de scanner doe geeft hij aan dat ze leeg zijn (geeft dan ook een fout als ik de originele lader er aan hang).

Het ALK./Ni-MH schakelaartje blijft dan toch echt in de ALK. positie staan.
Enkele keren schakelen kan helpen (of het is vuil/gecorrodeerd).

-Ed

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2012, 16:09:22 »
Ik heb mijn 3500 al diverse jaren en heb alleen in het begin de bijgeleverde Ni-MH accu's gebruikt.
In plaats daarvan gebruik ik goedkope Alkaline batterijen van de supermarkt.
Als ik toch de Ni-MH's wil gebruiken zet ik het schakelaartje om en als ik dan de originele adapter aansluit
dan krijg ik de melding Pre-Charging.
Na ongeveer een minuut gaat dit over in Battery-Error.
Het schakelaartje staat beslist goed en ik heb de accu's maar een paar keer opgeladen.
In het begin werkten ze wel maar ik vond dat ze vrij snel leeg waren.
Daarom ben ik al snel op gewone Alkaline batterijen over gegaan.
En het schakelaartje een paar keer heen en weer schuiven werkt echt niet.
Wel heb ik nog steeds het probleem dat ik bij gebruik van alleen een korte antenne (rubber-duck)
op diverse frequenties een ratelende storing krijg. Dat is ook door andere gebruikers al eerder op dit forum gemeldt.
Bij gebruik van een externe antenne of als ik een stukje coaxkabel tussen de scanner en de duck doe heb ik er
totaal geen last van. Dit heb ik al op diverse forums gevraagd maar nog steeds geen echt antwoord ontdekt.
Navragen bij de importeur werkt ook niet, die geven gewoon geen antwoord.
Toch blijft de 3500 een prima scanner.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline skoda

• Gevorderd Lid
Re: ctcss / 3500XLT - OPGELOST! -
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2012, 13:33:25 »
Hallo,

Ik ben nu al een paar dagen bezig om CTCSS van mijn nieuwe 3500XLT te kunnen uitlezen in mijn display.
Heb met een icom lpd porto met ctcss (en een bedrijfs frequentie waarvan ik weet dat ze ctcss gebruiken) geprobeerd het uit te kunnen lezen....maar krijg het niet goed.
En ja, ik heb de manual gelezen en de instellingen gedaan: - menu-srch/closecall opt - ctcss/dcs search - ON.
Nu vraag ik mij af: doe ik iets verkeerd of is de scanner niet goed?

En wat me ook opviel dat de scanner nogal kritisch is met accu/batterijen. ik heb ze met een externe lader opgeladen en als ik ze in de scanner doe geeft hij aan dat ze leeg zijn (geeft dan ook een fout als ik de originele lader er aan hang). Als ik de accu/batterijen dan controleer geven ze aan dat ze goed zijn, heb dit met meerdere setjes batterijen geprobeerd. Het bijgeleverde setje is wel goed.
Die andere setjes accu/batterijen wil ik als reserve setje gebruiken.

groet,
 Harrie

Scanner ge-reset nu werkt ctcss beter, en het accu probleem is ook beter geworden alhoewel... niet alle accu/batterijen goed werken.
geeft bij sommige accu's nog een foutmelding terwijl ze in andere apparatuur wel goed werken.
En bij het testen van de accu's worden geen fouten weer geven.
Ook het schakelaartje was/is niet vies.(spiksplinternieuw toestel)
Bedankt voor de tips

Nog 1 vraagje... slaat hij bij CC zoeken het ctcss signaal niet op zodat ik het later kan terug zien?
IS dat op een andere manier wel mogelijk?

Offline verbindelaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2012, 09:30:36 »
wie kan mij eens uitleggen hoe ik weer de close call in mn uniden 3500 kan krijgen..momenteel geef de scanner al geen close call bij het zender van een pmr kanaal en dan moet eigenlijk wel...............misschien iets in de instellingen wat ik fout gedaan heb??

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2012, 10:03:29 »
Zoals ik het van scannerbezitters begrepen hebt, is closecall een functie die werkt op signaalsterkte van een tegenstation. Een HF signaal dus en CTCSS zou daar in principe los van staan. Als dat meegezonden wordt en een signaal wordt gedetecteerd, dan is de CTCSS een hulpmiddel om een baasje daaraan vast te koppelen.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2012, 13:30:53 »
wie kan mij eens uitleggen hoe ik weer de close call in mn uniden 3500 kan krijgen..momenteel geef de scanner al geen close call bij het zender van een pmr kanaal en dan moet eigenlijk wel...............misschien iets in de instellingen wat ik fout gedaan heb??

CC inschakelen: Functietoets aan de zijkant ingedrukt houden en dan "hold" indrukken. In 't display verschijnt dan rechts het CC symbool