Auteur Topic: LoJack Benelux, frequentie?  (gelezen 12961 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
LoJack Benelux, frequentie?
« Gepost op: 28 juni 2012, 08:50:00 »
Hallo,

in Staat van de Ether 2011 van AT staat o.a. iets te lezen ovcer LoJack, waarmee gestolen auto's opgespoord kunnen worden. Volgens de internets zou LoJack 173.075 gebruiken, maar alle artikelen gaan over de US. Gebruikt LoJack in Europa ook deze frequentie? Ik kon zo snel even geen besluit van EZ voor gebruik van een frequentie door LoJack vinden (maar wellicht heb ik niet op de juiste plek gezocht...  :o).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

• Gast
Re: LoJack Benelux, frequentie?
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2012, 09:07:08 »
Er is een frequentie vrijgemaakt in ons land en dezelfde in heel veel omringende landen. Niet de genoemde en contractueel mag ik helaas je daar geen verdere mededeling van doen. Scannertechnisch niet interessant.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2012, 09:50:38 »
Er is een frequentie vrijgemaakt in ons land en dezelfde in heel veel omringende landen. Niet de genoemde en contractueel mag ik helaas je daar geen verdere mededeling van doen. Scannertechnisch niet interessant.

Zo vertrouwelijk is dat niet. Een indicatie kun je vinden in het door Elsinga aangehaalde document.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2012, 13:45:38 »
Krekt, het is 173.0xxx (tussen 173.0 en 173.1 volgens het document). En laat 173.075 daar nu ook tussen vallen... Alleen is dat niet volgens het raster, dat zou 173.010/173.030/173./050/173.070.173.090 zijn. De eerste drie zijn TGN duplex frequenties, dus die vallen af. 173.070 wordt in het Gelredome gebruikt. Blijft dus 173.090 over.

Tenzij ze niet in het raster passen. Zou logisch zijn, voor een europese frequentie (niet elk land gebruikt hetzelfde raster).

Dus, als iemand nog een officieel bekendmakingsdocument ergens vandaan kan toveren, graag! :)

Oh, en niet nuttig om naar te luisteren... Da's wel een beetje waar. Maar als er op de frequentie om de seconde een chirp voorbij komt, dan zit er kennelijk een gestolen voertuig dichtbij. ;)
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2012, 14:01:38 »
Overigens zijn er nog 3 frequenties die gebruikt worden voor opsporing van goederen:
164.17500   NFM    Europa   ABS VHF Solutions, lokalisatie van mobiele personen of goederen
169.17875   NFM    Europa   Mermaid Telecoms Limited, Cardiff UK, lokalisatie van mobiele personen of goederen
169.61875   NFM    Europa   Mermaid Telecoms Limited, Cardiff UK, lokalisatie van mobiele personen of goederen

Alle drie afkomstig uit de besluitendatabase, dus absoluut zeker. Zou LoJack 1 van deze drie gebruiken?

Offline marlo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2013, 18:03:58 »
hier staat nog wat extra uitgebreide info plus de juiste frequentie http://nl.ixarticle.com/articles/1112069/

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2013, 00:19:39 »
Wordt zo een "klassiek" radiosignaal de dag vandaag nog veel gebruikt? Lijkt mij tamelijk achterhaald in vergelijking met GPS en GPRS.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2013, 14:28:04 »
Het probleem met GPS is dat hij wel een beetje 'zicht' moet hebben
om een fix te maken.
Nog steeds wordt daarom een combi gebrukt van GPS met een low-power transmitter.
In een parkeergarage/kelderbox doet die GPS het niet meer dus ga je uit van de laatste fix.
Vervolgens peil je het signaal van de puls-zender.
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

exLid057

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2013, 21:36:41 »
164.17500   NFM    Europa   ABS VHF Solutions, lokalisatie van mobiele personen of goederen

Kan de genoemde freq ook 164.170 zijn ?? Ik hoor namelijk om de ze veel sec (min) een data riedel zeg maar

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2013, 22:19:00 »
om een fix te maken.
Nog steeds wordt daarom een combi gebrukt van GPS met een low-power transmitter.
In een parkeergarage/kelderbox doet die GPS het niet meer dus ga je uit van de laatste fix.

In een garagebox ga je met zo een zender toch ook moeilijk contact kunnen maken met de buitenwereld? Je hebt toch ook een enorm netwerk aan ontvangers nodig om precies te kunnen peilen? Of kan je die firma ook inschakelen om met 3 wagens te beginnen 'driehoeken' en zo 'mobiel' te komen peilen? Ik zou wel eens weten waar die in de Benelux allemaal zend-ontvangers hebben staan.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Pepijn [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
  • Without the lights it's just radio!
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2013, 22:51:22 »
om een fix te maken.

In een garagebox ga je met zo een zender toch ook moeilijk contact kunnen maken met de buitenwereld? Je hebt toch ook een enorm netwerk aan ontvangers nodig om precies te kunnen peilen? Of kan je die firma ook inschakelen om met 3 wagens te beginnen 'driehoeken' en zo 'mobiel' te komen peilen? Ik zou wel eens weten waar die in de Benelux allemaal zend-ontvangers hebben staan.

Zoals Sigint zegt, ze rijden naar de laatst actieve positie GPS positie en gaan vanaf daar opzoek naar het VHF signaal. Combinatie van beide dus. :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline denven

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2013, 20:05:18 »
164.17500   NFM    Europa   ABS VHF Solutions, lokalisatie van mobiele personen of goederen

Kan de genoemde freq ook 164.170 zijn ?? Ik hoor namelijk om de ze veel sec (min) een data riedel zeg maar

Een late reactie van mijn kant, maar ik hoorde het vandaag ook om zo veel seconden .. inderdaad een data riedel..
Maar volgens mij niet uit te lezen via PDW, zou ik eens later moeten testen.

Zijn er overigens nog frequenties voor opsporing?
Want ik reed laatst in Groningen in de stad zelf, toen opeens wat gekraak op de LoJack Opsporing frequentie voorbij kwam.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2013, 14:45:28 »
Die datariedel is volgens mij van het netwerk zelf, niet van de auto's. Dan zou het een continue riedel moeten worden.

Offline denven

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 3 maart 2013, 12:22:27 »
Die datariedel is volgens mij van het netwerk zelf, niet van de auto's. Dan zou het een continue riedel moeten worden.

Oke, denk je dat het nog in gebruik zou zijn?
Lijkt mij opzich dat ze in deze tijden wel betere technieken hebben.. Maar wie zal het zeggen! :)

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #14 Gepost op: 3 maart 2013, 12:29:41 »
Maar volgens mij niet uit te lezen via PDW, zou ik eens later moeten testen.

Dat zal zeker niet gaan lukken, dit zal een eigen protcol zijn wat door PDW niet herkend wordt.