Auteur Topic: Schiphol audio via een Tetra portofoon  (gelezen 27110 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Gepost op: 2 juni 2012, 17:35:57 »
Gelezen op Marktplaats, opmerkelijk:

BeschrijvingIn of na de zomer start het Multidisciplinair Communicatie Centrum (MCC) van SUN Defense met het uitzenden van de Schiphol frequenties over een Tetra netwerk.
Het voordeel hiervan is dat het Tetra netwerk (bijna) landelijke dekking heeft, de netwerkbeheerder is druk bezig de dekking te vergroten. De verwachting is dat voor eind 2013 heel Nederland gedekt is.

De ontvanger van het MCC (een luchtvaartscanner) wordt in de buurt van het vliegveld geplaatst, deze scanner stuur de ontvangen signalen via het Internet naar een Tetra mobilofoon. De Tetra mobilofoon zendt de signalen dan weer uit over het Tetra netwerk, dit alles zonder merkbare vertraging.

Voorlopig zijn wij in een oriënterende fase, wij zijn opzoek naar mensen die interesse hebben hierin.

De volgende groepen zullen gerealiseerd worden

Algemene groep

In deze groep zitten name de Tower, Approach & Departure frequenties;
119.050 Approach East
121.200 Approach West
119.225 Tower Main
118.100 Tower Main
118.275 Tower West

Incidenten / VOS groep

In deze groep zitten de frequenties die gebruikt worden tijdens incidenten en VOS oproepen;
130.4750 Airside Operations Manager (AOM)
465.7700 Havendienst
466.4700 Platformkoepel + Apron Officers
120.8750 Discrete Emergency Frequency (DEF)
121.5000 International emergency frequency VHF
447.1750 Baankanaal

Overige

In de loop van tijd zal er ook een scanner gaan draaien voor de overige frequenties op Schiphol, denk hierbij aan de De-icing, etc.

Naast de doorvoer van de audio zit er ook een stukje meldkamer service bij, in noodgevallen kan de noodknop op de portofoon gebruikt worden. De alarmering komt dan bij onze centrale meldkamer binnen en deze handelt dan naar de situatie.
Ook geeft de meldkamer aanvullende informatie over Incidenten en VOS oproepen.

Wat zijn de kosten ?

Uiteraard moet u in het bezit zijn van een Tetra portofoon en/of mobilofoon, wij verkopen de Motorola MTH800 voor € 325,- maar u kunt natuurlijk ook uw eigen apparatuur gebruiken.
Daarnaast betaald u per maand voor de aansluiting, deze kosten zijn op collectieve basis.
Hoe meer aanmeldingen hoe goedkoper het per persoon wordt.
De kosten beginnen bij € 50,- per maand per aansluiting

Als laatste betaald u eenmalig aansluitkosten, de aansluitkosten zijn € 200,-
Na 12 maanden aansluiting krijgt u een deel van de aansluitkosten terug, indien u zich nu inschrijft.

Hoort bij http://www.sun-defense.com en http://www.sungroup-int.com?

Offline maarten

• Beginnend Lid
  • **
Re: Schiphol audio via een Tetra portofoon
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2012, 20:03:52 »
Opmerkelijk inderdaad, ik zag 'm ook voorbijkomen.
Ze schrijven dat ze samenwerken met Entropia.
Gezien de grote hoeveelheid radioverkeer van Schiphol, vraag ik me een klein beetje af of Entropia daar wel op zit te wachten.
Tetra heeft een leuke capaciteit, maar is niet oneindig groot.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2012, 00:01:22 »
1. Nut?

2. In welke mate draagt dit bij tot het doel van die vereniging (bevorderen Nederlandse veiligheid)? Ik zou net zeggen: het omgekeerde zal hier eerder geval zijn.

2. Legaal? Ik ken de Nederlandse privacywetgeving niet maar het zou me verwonderen dat deze toestaat dat men communicatie tussen personen verspreidt naar derden zonder dat deze deelnemers aan het gesprek individueel én voorafgaandelijk hun toestemming hiervoor hebben verleend. Ik vraag mij ook af of het volgens de telecomwetgeving zomaar kan om landelijk een uitzending in één richting te gaan uitstralen (waarbij er dus geen mogelijkheid op tweewegscommunicatie is) zonder dan hierdoor als een radio-omroep te worden beschouwd?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2012, 00:20:10 »
Grappig om te noemen dat als je bij entropia zelf een abbo neemt, je veel goedkoper uit bent per maand.
Weer een tussenhandelaar die vindt dat ie het een keer over de kop moet gooien.

Want dit bedrijf heeft het puur over het Entropia netwerk die inderdaad eind 2013 in Nederland een landelijk dekkend netwerk wil hebben.

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2012, 00:21:04 »
3. Legaal? Ik ken de Nederlandse privacywetgeving niet maar het zou me verwonderen dat deze toestaat dat men communicatie tussen personen verspreidt naar derden zonder dat deze deelnemers aan het gesprek individueel én voorafgaandelijk hun toestemming hiervoor hebben verleend. Ik vraag mij ook af of het volgens de telecomwetgeving zomaar kan om landelijk een uitzending in één richting te gaan uitstralen (waarbij er dus geen mogelijkheid op tweewegscommunicatie is) zonder dan hierdoor als een radio-omroep te worden beschouwd?

(^ Typo)

In Nederland mag je alles ontvangen wat in de ether hangt, zolang je daarvoor geen 'speciale' handeling hoeft te verrichten. Oftewel: pik jij met een scanner luchtvaart op, dan mag dat. Immers, een scanner kopen en aanzetten is geen 'speciale' handeling. Ook het decoderen van bijvoorbeeld P2000 of Nationaal3 wordt normaliter niet gezien als 'speciale' handeling. Je dient de opgevangen informatie echter wel voor jezelf te houden. Juist daarom ook dat bijvoorbeeld P2000-websites officieel verboden zijn (BiZa heeft echter besloten niet te handhaven). Moet je 'speciale' handelingen verrichten, zoals gegevens spoofen of encryptie doorbreken (al komen er dan ook andere regels kijken), dan wordt het ineens een 'speciale' handeling.

Geld speelt hier overigens niet per definitie in mee. Pas bij uitzonderlijk hoge bedragen is het mogelijk dat financiële investering ook als 'speciale' handeling wordt gezien.

exLid057

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2012, 03:34:36 »
Ik geloof er geen bal van de actie, Entropia kenede via via gaat dit echt niet goed keuren.. :)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2012, 10:59:31 »
De meeste bezoekers op dit forum hoef je niks wijs te maken. De plaats waar het een en ander geventileerd wordt lijkt bewust gekozen om een grote massa gek te maken. Elke gebruiker sluit n.l. een contract af met Entropia networks en niet met de tussenpersoon. Dat gaat alleen als de eindgebruiker een inschrijving bij de K.v.K. heeft. Particulieren vallen dus al af. Het verhaal is te mooi om gelijk bedrog te noemen, maar het heeft er alle schijn van.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2012, 11:39:25 »
En met een Entropia-abo ga je toch nog steeds niet zomaar alle luchtvaartcomm kunnen beluisteren  ???
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2012, 11:40:06 »
Nee want alle gebruikers zitten in een eigen groep.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2012, 11:42:31 »
Nee want alle gebruikers zitten in een eigen groep.

Hoe bedoel je dit?

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2012, 11:45:37 »
wat ik bedoel is dat ieder die een abbo neemt niet met andere kan communiceren of meeluisteren.
Dat iedere gebruiker in een eigen deel zit, hoe je dat precies noemt weet ik even niet.

Maar als ik een groeps abbo neem bij Entropia, hoor en spreek ik alleen diegene die bij mijn abbo horen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2012, 11:49:46 »
wat ik bedoel is dat ieder die een abbo neemt niet met andere kan communiceren of meeluisteren.
Dat iedere gebruiker in een eigen deel zit, hoe je dat precies noemt weet ik even niet.
Maar als ik een groeps abbo neem bij Entropia, hoor en spreek ik alleen diegene die bij mijn abbo horen.

Dat lijkt me logisch, daarom snap ik ook nog steeds niet exact wat je bedoelt. Je hebt geen abonnement bij Entropia zelf, maar bij het bedrijf wat deze dienst aanbiedt.

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2012, 11:51:08 »
Je kan ook rechtstreeks bij Entropia een abbo afnemen, dat staat op hun site te lezen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2012, 11:52:33 »
Je kan ook rechtstreeks bij Entropia een abbo afnemen, dat staat op hun site te lezen.

Ja, maar dat heeft toch niets meer met dit topic te maken?

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2012, 11:53:58 »
Ik reageerde op Asterixx dat als je een abbo hebt je daarmee nog steeds niet mee kan luisteren naar Schiphol.