Auteur Topic: Overlappende frequenties Maycom  (gelezen 3488 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline gunther501

• Nieuw Lid
  • *
Overlappende frequenties Maycom
« Gepost op: 30 mei 2012, 11:04:36 »
Hoi
Ik heb sinds een tijdje een Maycom FR-100. Een goedkoop toestelletje om eens even uit te proberen of scannerluisteren iets voor mij is. Vooral de airband kent mijn interesse. Vermits ik veel in de auto luister heb ik een buitenantenne met een magneetje gekocht voor op de auto. Dit werkt zeer goed, alleen ...
Als ik dicht bij de luchthaven kom of voorbij de zendmast van een lokale radio rij hoor ik dit op alle frequenties en is het vliegverkeer niet meer verstaanbaar. Rond de luchthaven hoor ik vooral de automatische uitzendingen (weer enz ...). Als ik de standaar rubberduck installeer is alles terug normaal. Stel dat ik een duurdere scanner zou kopen is dit fenomeen dan weg?
Graag jullie reactie.
Dank!
Gunther

Offline themace

• Gevorderd Lid
Re: Overlappende frequenties Maycom
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2012, 11:20:09 »
Notch Filtertje tussen zetten...
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 11:56:53 »
De meeste breedbandontvangers (zoals scanners) hebben een niet zo geweldig groot-signaal gedrag. Resultaat: dichtbij een sterke zender hoor je dat op alle frequenties. Die buitenantenne pikt dus veel meer signaal op dan de rubberduck (en dat was ook de bedoeling toch?).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline gunther501

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2012, 14:03:05 »
Ja, inderdaad dat was de bedoeling. Alleen, dit neveneffect is beetje vervelend.
Ik ga op zoek naar een filter.
Bedankt!

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2012, 14:40:39 »
Daar ga je het niet mee redden. Ligt gewoon aan de bouwmanier van je ontvanger. Dat ontvangen bevalt je.  Kijk eens rond of je van iemand  voor weinig geld een scanner over kan nemen met de luchtvaartband erop. Dan heb je gelijk goede filters ingebouwd. Tussen radio`s voor een beetje fun en echte ontvangers om communicatie te ontvangen, zit nogal een wereld van verschil. Wil je na verloop van tijd nog beter of nieuw materiaal, dan zitten hier op dit forum genoeg leden die je met de keuze kunnen helpen. Een buitenantenne geeft dan ook weer betere ontvangst en die kan je ook zelf maken als je handig bent.

Offline gunther501

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2012, 09:25:17 »
Dat was inderdaad wat ik reeds dacht. Ik heb een goedkoop modelletje gekocht om eens te proberen of scannerluisteren iets voor mij is. En ja hoor, het bevalt mij.
Dus met een duurder exemplaar is dit effect een stuk minder begrijp ik.
Enige suggestie?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2012, 11:28:35 »
Ja: op www.zendamateur.com bij de rubriek te koop biedt een zendamateur een MVT7100 aan.
Als het toestel goed werkt, heb je daar veel plezier van. Is inclusief SSB op de kortegolf.
Deze URL om precies te zijn: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=9395&p=97383#p97383

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2012, 15:55:58 »
Ik heb je een PB gestuurd met het email adres van die adverteerder.
Dan kan je met hem alles doornemen zonder lid te hoeven worden van dat forum.