Auteur Topic: Bereik handscanner KM  (gelezen 4119 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline omehenk

• Beginnend Lid
  • **
Bereik handscanner KM
« Gepost op: 29 april 2012, 12:19:12 »
Beste mensen,

ik heb een Uniden Bearcat UBC 30 XLT handscanner met een 66CM BNC telescoop antenne.
ik woon in overijssel waar niet veel te ontvangen is maar op het moment ben ik op vakantie net onder Rotterdam.
de handleiding van de scanner zegt dat je een straal van 40 km moet kunnen ontvangen. ik zit hemelsbreed 27 km van Rotterdam Airport af.
met de telescoop antenne erop ontvang ik helemaal niets.
ik heb wel eens gelezen dat hoogte erg belangrijk is. als ik op zolder uit het raam hang, ontvang ik nog steeds niks.

weet iemand hoe dit kan en hoe je dit oplost?

bvd,
Henk
UBC30XLT.

Leen Ansems

• Gast
Re: Bereik handscanner KM
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2012, 13:21:05 »
Die straal van 40 km is een gegeven gebaseerd op gebruik van een goede buitenantenne op het platteland. Mobilofoonsystemen met een hoge mast moeten 20 km kunnen halen in de omtrek, maar in een stad als Rotterdam met veel gebouwen hoger dan 100 meter kan je ook dat vergeten. Als een vliegtuig in de lucht zit, kan je hem wel ontvangen, maar ergens op de grond lukt niet of je moet er in de buurt zijn.

Offline omehenk

• Beginnend Lid
  • **
Re: Bereik handscanner KM
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2012, 13:37:07 »
Die straal van 40 km is een gegeven gebaseerd op gebruik van een goede buitenantenne op het platteland. Mobilofoonsystemen met een hoge mast moeten 20 km kunnen halen in de omtrek, maar in een stad als Rotterdam met veel gebouwen hoger dan 100 meter kan je ook dat vergeten. Als een vliegtuig in de lucht zit, kan je hem wel ontvangen, maar ergens op de grond lukt niet of je moet er in de buurt zijn.

ok, ik zit nu dus in simonshaven, 27 km v/d luchthave. dat wordt hem dus blijkbaar niet, maar weet je toevallig ook wat " in de buurt " is?
is dat 3 km, 4 km, 8 km? rond schiphol had ik laatst 12 km.
gewoon even een grove schatting hoever je in het algemeen van een luchthaven af kan zijn maximaal voor verstaanbar bereik?
UBC30XLT.