Auteur Topic: Problemen bij gebruik Asus EEE PC met UBC3500XLT  (gelezen 7433 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
Problemen bij gebruik Asus EEE PC met UBC3500XLT
« Gepost op: 6 april 2012, 13:57:17 »
Een tijdje geleden heb ik het laatste model Asus EEE PC gekocht, een leuk klein netbookje dat ik overigens vooral voor het doen van browsertests onder Windows 7 gebruik (in mijn bedrijf wordt er verder alleen met Macs gewerkt). Nu had ik al tijden de wens om een netbook i.c.m. mijn scanner te gebruiken. Een netbook is klein, handzaam en dus makkelijk samen met de scanner te verplaatsen. Ook wilde ik net netbookje gaan gebruiken i.c.m. mijn PMR-portofoons. De scanner aansluiten via de Serieel-naar-USB-kabel werkt prima en BCTool is dus gewoon te gebruiken.

Uiteraard wil ik ook graag de audio uit de scanner opnemen, zoals met Trunkview en PDW. Hier loop ik echter tegen een probleem aan. De netbook in kwestie heeft één gecombineerde speaker/microfoon (mini-jack)-aansluiting. Dit heb ik over het hoofd gezien bij de aanschaf, en daar baal ik nu wel een beetje van, ondanks dat meer netbooks dit hebben, blijkbaar om ruimte uit te sparen. De enkele aansluiting is ontworpen voor headsets die (met een 3-rings jack) in- en output combineren.

Wat ik ook probeer, het lijkt wel onmogelijk om in Windows zelf voor de microfoon die externe aansluiting aan te wijzen, en voor het afspelen de interne speakers. Die keuze kun je gewoon niet maken. Wel kreeg ik het voor elkaar dat de input werkte, maar dan moest ik het volume op de scanner op maximaal zetten (ondanks dat het volume aan de computerkant al goed stond), wilde Trunkview het kunnen uitlezen. Dit kreeg ik voor elkaar door via Control Panel een vinkje voor 'Listen' te zetten bij de microfoon. Daar valt misschien mee te leven, maar helaas wil de netbook dezelfde kabel blijkbaar ook voor afspelen gebruiken, dus hoor ik niets. Als ik vervolgens de kabel lostrek schakelt alles over naar de ingebouwde microfoon en speakers. Dit resulteert in een keiharde, schelle piep (het effect van met open mond vlak voor een microfoon komen - hoe heet dat ook alweer?).

Eigenlijk heb ik 2 vragen: zijn er hier nog meer scanner-liefhebbers die hun scanner met een mini-laptop/netbook gebruiken, en heeft er iemand een tip/oplossing voor mijn audio-probleem? Ik overweeg al bijna om een externe scoundcard (USB) o.i.d. te kopen, zonder dat ik weet of dat het probleem oplost... Ik heb een hoop ge-Googled maar helaas niks nuttigs kunnen vinden :-\

Leen Ansems

• Gast
Re: Problemen bij gebruik Asus EEE PC met UBC3500XLT
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2012, 14:14:45 »
Ben je er zeker van dat de gecombineerde microfoon/headsetconnector 3 polig is ?
4 polig begint n.l. ook ingeburgerd te worden.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2012, 14:31:01 »
Helemaal zeker ben ik daar inderdaad niet van, maar ik zag iets soortgelijks in een YouTube-filmpje van iemand met een netbook van HP. In de handleiding van de mijne staat heel summier dat de microfoon-functie van die poort alleen werkt bij gebruik van een headset (bijv. om mee te Skypen). Verder heb ik me sufgezocht op internet, maar kan niks bruikbaars vinden...

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2012, 14:34:00 »
Overigens denk ik meer dat het een beperking is in de hardware van die EEE PC. Want ook als je een er speciaal voor bedoelde headset aansluit gaat het geluid linea recta weer terug via die aansluiting. En ik kan dat nergens splitsen... En dan is er nog dat vage volume-probleem, maar goed  :P

Offline leimpie

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2012, 13:55:46 »
Voor TrunkView gebruik ik zelf, onder Windows 7 (64 bit), een externe USB geluidskaart.
Deze werd direct door Win7 herkend, en heeft een Mic input en Speaker output, die ook 'doorgelinkt' kunnen worden.

Voor correcte mute/unmute acties door TrunkView heb je, in geval van Windows 7, wel een nieuwere beta van TV nodig.
Deze gebruikt een externe applicatie die het (un)muten verzorgt.

--
Gerrit.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2012, 14:15:26 »
Bedankt, daar help je me enorm mee! Nu weet ik dat ik best een externe USB-geluidskaart kan aanschaffen voor dit doel. Wel is het de 32-bits Windows 7 Starter-editie die ik gebruik. Ben benieuwd of dat straks wat uitmaakt... Mag ik vragen welke geluidskaart jij hebt, en gebruik je ook een netbook/mini-laptop?

Offline leimpie

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2012, 15:56:29 »
Deze gebruik ik:
http://www.dealextreme.com/p/trust-7-1-surround-usb-2-0-external-sound-card-31cm-cable-20768

Voordeel van deze uitvoering zijn de korte kabeltjes die eraan zitten.
Merendeel van de USB-geluidskaarten zijn in de vorm van een 'brede' USB-stick. Deze blokkeren vaak naastliggende poorten. Niet handig.

Moet gewoon werken met iedere Windows 7 versie.
Nee, ik gebruik geen netbook, maar dat lijkt me geen probleem.

--
Gerrit.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2012, 13:34:41 »
Ik ben eruit en schaf komende week zo'n kaartje aan. Het met de scanner werken was niet mijn enige reden om het netbookje aan te schaffen, maar wel één van de belangrijkste. Dan is dit zeker een welkome aanvulling. Bedankt voor de hulp!

Ben wel benieuwd wie er nog meer een netbook/mini-laptop i.c.m. hun scanner (al dan niet een UBC3500XLT) gebruiken, en op welke manieren...

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2012, 14:52:55 »
Inmiddels een externe geluidskaart in USB-vorm aangeschaft, en het werkt! Trunkview mute/unmute inderdaad niet automatisch, dus ik heb het speakergeluid maar zelf uitgezet. Afgestemd op de sterkste, lokale Entropia-mast (Noordwijk aan zee) en wachten maar. Helaas nog geen enkel gesprek gezien... Anderhalf jaar geleden toen ik dit ook deed was dat wel anders.

Ook heb ik, nog even puur met gefilterde audio, PDW geprobeerd. Hier ben ik nog niet helemaal uit... Het metertje van PDW slaat wel uit, maar heb op zowel P2000 als Mobitex en Callmax nog geen enkel bericht o.i.d. gezien. Maar goed, het geluid in/uit-probleem is in elk geval opgelost voor nog geen 15 euro.

Offline leimpie

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2012, 15:04:30 »
Trunkview mute/unmute inderdaad niet automatisch,

Je gebruikt Windows 7?

Lees dit:
http://www.linato.net/trunkview/win-7-vista.html

(Wel je Engelse bril opzetten :) )

--
Gerrit.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2012, 15:16:59 »
Thanks! Met mijn Engelse bril geen enkel probleem, overigens...  :D Alleen een beetje tijdgebrek, dus ik ga hier vanavond mee aan de slag.

Misschien een rare vraag (en een beetje off-topic), maar is het gebruik van Trunkview nog 'de moeite waard'? Ik ontvang hier alleen het analoge Entropia-netwerk, en ik heb zo langzamerhand het idee dat dit niet of nauwelijks meer gebruikt wordt ten gunste van de Tetra-variant.

Offline leimpie

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2012, 14:02:26 »
is het gebruik van Trunkview nog 'de moeite waard'?

Dat ligt eraan op welke schaal je het bekijkt.

Entropia analoog zal inderdaad steeds minder worden. Zelf hoor ik 's avonds in de regio Leiden nog wel beveiligers hun rondes rijden.

Maar draai de antenne eens richting Den Haag/Rotterdam.
Daar zijn RanstadRail en RET te bekijken/beluisteren. Deze kanalen zijn duidelijk drukker en er komen nog wel eens tekstberichtjes langs. Ook geinig.

2012-04-11 14:38:08  [Tar: (000) 7754]  *RI*ivm railbreuk Eendrac
2012-04-11 14:38:09  [Tar: (000) 7754]  htsplein  rijden trams 7
2012-04-11 14:38:09  [Tar: (000) 7754]  en 20 naar CS een omleidi
2012-04-11 14:38:09  [Tar: (000) 7754]  ng.  

Dan zijn er nog de vele buitenlandse gebruikers, vooral UK en AU, alwaar MPT1327 zeker nog volop in bedrijf is!

--
Gerrit.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18 april 2012, 15:35:24 »
Inmiddels zijn we een weekje verder en ik pik toch nog regelmatig wat Entropia-verkeer op. Voornamelijk zich 's nachts vervelende en boerenlatende beveiligers. Randstadrail pik ik ook nog op hier vanuit de Bollenstreek, maar niet alle gesprekskanalen. De RET-frequenties zijn te ver weg.

Toch ben ik blij dat ik eindelijk de scanner werkende heb op het netbookje zoals ik graag wilde. Nu nog een keer ergens mee naartoe nemen om op locatie wat 'oppik-werk' ermee te doen :D.