Auteur Topic: Kortegolf RX antenne  (gelezen 17239 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline sat-fan

• Nieuw Lid
  • *
Kortegolf RX antenne
« Gepost op: 5 maart 2012, 19:19:22 »
Ls,

iemand een gouden tip ?,  een goede KG ontvangst antenne.. ?
ik kan geen draad antenne kwijt van 2x 2x meter, voorkeur is dan ook een verticaal sprietje of active antenne.
of een draad antenne met 1 draad zou ook nog willen.... maar dan geen 30 meter ....

wie weet in Nederland een goede leverancier of hobbyist die mij een goede antenne kan leveren.

mvg
andre

Offline counterstrike

• Top Lid
Re: Kortegolf RX antenne
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2012, 06:33:37 »
Geen ervaring mee, maar wellicht is dit wat?

http://link.marktplaats.nl/537812240

Met vriendelijke groet,
Peter

Offline johan vermeer

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2012, 08:16:05 »
Hoi Andre ,
ik ben benieuwd,welke ontvanger je hebt.
groeten.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2012, 08:24:43 »

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2012, 08:38:26 »
Bij Jacobs een nieuwe Ropex (demomodel) voor weinig:

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/6969/Ropex-DX200-Demomodel.html

Als je daar interesse in hebt, moet je hem nemen. Ropex is al enige jaren geleden failliet gegaan en de magazijnvoorraden zijn door enkele handelaren opgekocht. Op is dus echt op.

Offline sadelo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2012, 09:29:21 »
Ik weet niet wat je er voor uit wilt geven maar zelf werk ik sinds kort met een AOR LA390 actieve loop. Is een kleine loop die je gemakkelijk op of naast je ontvanger kwijt kunt. Even googlen voor reviews.
Icom IC-R9000, Hoka Code 3, AEA PK232MBX, DX-0ne Pro, Diamond X50N, AOR AR8200MKII

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2012, 09:43:22 »
Sadelo: Hoe zijn je ervaringen met deze antenne ?

Alvast bedankt,
Peter

Offline sadelo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2012, 10:00:57 »
Ik was in de eerste instantie heel erg terughoudend over deze antenne, ten eerste omdat ie vrij duur is en ten tweede omdat ie vrij klein is. Via via kwam ik in contact met iemand die hem ook thuis gebruikte. Na een paar uurtjes luisteren op de AOR en die te vergelijken met een Balun hoor je dus duidelijk het verschil van de storing die dus bijna geheel wegvalt. Met de AOR lijkt het soms zelfs alsof de ontvanger (Icom R75) helemaal  niet aanstaat. Het ruisniveau is bijna helemaal nul. Stations die binnenkomen zijn duidelijk en helder te horen ook al slaat de S meter niet uit. Stations die ik voorheen met een Balun van RF systems niet hoorde zijn nu duidelijk verstaanbaar.

Het enige nadeel wat ik van deze antenne vind is dat je hem moet instellen op juiste van de 4 frequentiebanden, iets wat bij de Wellbrook bv niet nodig is. Verder een fijne compacte antenne maar erg prijzig.

mvg,

Sander
Icom IC-R9000, Hoka Code 3, AEA PK232MBX, DX-0ne Pro, Diamond X50N, AOR AR8200MKII

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2012, 10:09:54 »
Bedankt Sander,

Daarom was ik ook nieuwsgierig naar je bevindingen, je hoort relatief weinig over deze antenne.

Leuk om te lezen!

Met vriendelijke groet,
Peter

Offline Tjeers

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2012, 15:35:11 »
Citaat
iemand een gouden tip ?,  een goede KG ontvangst antenne.. ?

Ik heb een aantal weken geleden een zogenaamde 'MiniWhip' in elkaar gesoldeerd. Ik heb het exact zo gedaan als op deze site: http://www.pa4nic.nl/Mini-Whip/MiniWhip-pagina.html en het werkt echt ongelooflijk goed. Hij staat bij mij op de schuur op een totale hoogte van 5 meter op een buis van kunststof (Gamma). In totaal denk ik zo'n 25 euro gekost aan onderdelen. Voor het mooie zou hij ver buiten bebouwing moeten staan maar zoals jij ben ik ook nogal klein behuisd. Toch goeie resultaten!

Ik lees ook hele goede berichten over de 'Wellbrook ALA1530S' maar dan moet je wel behoorlijk wat meer geld uitgeven.

Offline sat-fan

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2012, 12:49:27 »
ten eerst bedankt voor de vele reactie TOP heren.
iemand vroeg welke ontvanger ik heb, ik heb een kenwood R5000 gekocht in super staat (zelfs de originele doos er bij).
en iemand vroeg wat de antenne mag kosten naja tot maximaal een euro of 200 voor iets mooi's heb ik niet z'n probleem.
het kan helaas niet te groot zijn  voorkeur is wel iets voor buiten (zou perfect op het dakkapel kunnen staan)

@Tjeers ik heb er al veel over gelezen alleen ik ben zelf geen persoon die solderen etc kan/lukt
   ik zocht al ergens waar je ze kan kopen namelijk ....

mvg
Andre

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2012, 14:40:42 »
Met een budget in die richting zou ik zonder enige twijfel gaan voor de Wellbrook ALA1510

http://www.wellbrook.uk.com/antennashop/index.php?route=product/product&path=35&product_id=28

Rechtstreeks bestellen gaat goed en is goedkoper. In Nederland worden/werden ze verkocht door ABE (zie ze niet meer op hun site staan).

Kenwood R5000 is een mooie ontvanger!

Succes!

Peter

Offline JeroenvSchaik

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2012, 21:07:52 »
die MiniWhip van pa4nic werkt goed.
Deze heb ik in der tijd mogen proberen en dat werkt perfect!
Goede ontvangst in een woonwijk aan een pijpje gebonden uit het zolderraam.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2012, 05:53:33 »
Over het algemeen zijn het allemaal compromis antenne`s. Kijk wat voor draadje of lengte spriet je kwijt kan buiten om de ontvangst mee te doen. Als die geïsoleerd opgesteld staat, kan je met een antennetuner op maximale ontvangst afstellen. Behalve dat die de aanpassing doet tussen de antenne en de ontvanger, is het gelijk een filter die de signalen opkrikt. Voor een zender moet hij tegen een zendvermogen bestand zijn, maar voor ontvangst kan je die tuner ook zelf bouwen met normale goedkope onderdelen. Is ook weer knutselplezier.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2012, 11:42:51 »
Heb goede ervaringen met de MT van RF-systems, ook bekend als MTA en MTA-1

Prima resultaten en weinig interferenties, maar niet vergelijkbaar met de ontvangst eigenschappen van een ' longwire '.
Maar dit is wel een goed alternatief, helaas niet goedkoop .. ongeveer 175 Euro.

http://www.rf-systems.nl/Shortform-catalog-complete.pdf

Specs op pagina 9 van PDF

Marc