Auteur Topic: Analoge smartnet trunking in Nederland (whats left...)  (gelezen 23880 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: Analoge smartnet trunking in Nederland (whats left...)
« Reactie #15 Gepost op: 3 april 2012, 08:27:04 »
Smartnet is inderdaad van Motorola, kan met diverse trunkingscanners gevolgd worden, je ziet dan de gepreksgroepen in het display.
Je herkent een smartnet aan het geluid van de controller (=datafrequentie) deze klinkt anders dan tetra en mpt maar lijkt wel een beetje op mototrbo. Trunkview heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij werkt dat ook.

Offline leimpie

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2012, 13:25:25 »
Mag je aannemen dat trunking met Motorola-porto's wel Smartnet zal zijn? Kan je dit uitlezen met Trunkview?

Nee, TrunkView kan niks met Smartnet/Motorola.

--
Gerrit.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2012, 19:57:28 »
Wat gebruiken jullie dan om de vermelde site-ID's in kaart te brengen?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2012, 20:54:40 »
Ik gebruik een trunkingscanner (BC346XT), maar het kan ook met de UBC780xlt of de oudere UBC3300XLT.
Via de pc zou het met een Winradio ontvanger ook moeten werken (http://www.winradio.com/home/software.htm)
Wanneer de scanner is afgestemd op het controlefrequentie zie ik het ID van het betreffende netwerk in het display en de gebruikte talkgroup-id's
Met de BC346xt of BC396XT kunnen de bijbehorende spraakfrequenties ook automatisch gevonden worden wanneer deze (nog) niet bekend zijn.
Feit is wel dat deze analoge netwerken allemaal vervangen zullen gaan worden door digitaal de komende jaren

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #19 Gepost op: 3 april 2012, 21:50:54 »
Tetra of DMR is niet via scanner mee te luisteren, dus helaas einde verhaal voor de luisteraars van het trunking netwerk.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #20 Gepost op: 4 april 2012, 11:41:23 »
'Clear' TETRA wel, dat is bekend.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 4 april 2012, 14:08:14 »
Uiteraard als het niet versleuteld is wel, maar neem maar van mij aan dat de meeste gebruikers vanaf begin een versleuteling erop zetten.
Dit is namelijk door de EU regels vrij gegeven door AT op de digitale banden, en laat het de bedrijven daar nu om te doen zijn.
Dat de luistervinkjes hun bedrijfs info mee kunnen luisteren, op de DMR repeater die wij gebruiken zit ook versleuteling. Althans 90% van de tijd.

Offline Pepijn [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
  • Without the lights it's just radio!
« Reactie #22 Gepost op: 4 april 2012, 15:23:46 »
Uiteraard als het niet versleuteld is wel, maar neem maar van mij aan dat de meeste gebruikers vanaf begin een versleuteling erop zetten.
Dit is namelijk door de EU regels vrij gegeven door AT op de digitale banden, en laat het de bedrijven daar nu om te doen zijn.
Dat de luistervinkjes hun bedrijfs info mee kunnen luisteren, op de DMR repeater die wij gebruiken zit ook versleuteling. Althans 90% van de tijd.

Uit de praktijk weten we (ik) inmiddels dat dit niet waar is.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 4 april 2012, 15:26:18 »
Dat wat niet waar is? Dat bedrijven versleuteling erop doen of dat AT het toestaat om versleuteling te gebruiken?

Offline Pepijn [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
  • Without the lights it's just radio!
« Reactie #24 Gepost op: 4 april 2012, 15:41:04 »
Dat bedrijven de versleuteling aanzetten. Ik zit in de amsterdam regio en heb nog geen enkel netwerk gevonden (naast C2000) die de versleuteling aan heeft staan..
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: 4 april 2012, 15:43:11 »
Aha ok, dat is dan een keuze die ze maken, hier is dat wel zo. En dat komt steeds meer aan de orde, vroeg of laat zal er niet veel meer te luisteren over blijven.

exLid057

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 5 april 2012, 02:37:12 »
Aha ok, dat is dan een keuze die ze maken, hier is dat wel zo. En dat komt steeds meer aan de orde, vroeg of laat zal er niet veel meer te luisteren over blijven.

Michel,laat je niet voor de gek houden,het is voor normalen bedrijven verboden om gecorderen signalen in de eter te zetten, buiten bedrijven om die hier een vrijsteling van krijgen, om maar een bedrijf te noemen hoffmann bedrijfsrecherche dit bedrijf mag wel zijn spraak coderen, maar een kraanbedrijf of een overslagbedrijf echt niet hoor.

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 5 april 2012, 07:52:32 »

Michel,laat je niet voor de gek houden,het is voor normalen bedrijven verboden om gecorderen signalen in de eter te zetten, buiten bedrijven om die hier een vrijsteling van krijgen, om maar een bedrijf te noemen hoffmann bedrijfsrecherche dit bedrijf mag wel zijn spraak coderen, maar een kraanbedrijf of een overslagbedrijf echt niet hoor.

Ik zit dichtbij een verhuur bedrijf in Friesland, en die heeft toch echt zwart op wit staan van AT dat ze het niet meer mogen verbieden vanwege EU regels.
En als jij of ik bij hem huren, mogen wij gewoon versleuteld moduleren over de ether. Dit is ook pas sinds een jaar bekend, en AT hangt dat niet aan de grote klok omdat ze het zelf niet leuk vinden.

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 23 april 2012, 23:06:31 »
en AT hangt dat niet aan de grote klok omdat ze het zelf niet leuk vinden.

Maar wat is dan het belang van het Agentschap Telecom om dit niet leuk te vinden? Het AT heeft hier verder toch helemaal geen aandeel in, en het heeft ook niets met hun takenpakket te maken, of mis ik iets?

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2012, 06:16:33 »
AT moet controleren wie de frequentie gebruikt. Als dat digitaal en versleuteld is kunnen ze niet meelusiteren.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland