Hey iedereen,
Momenteel zitten we al een tijdje in verbouwingen (aankoop huis) en liggen mijn scannertjes en PC's -Al 2 jaar

- in dozen. Enkel de Com202 hangt voorlopig aan de familie-PC.
Omdat we bijna in de fase komen van beginnen aan de zolder wat MIJN

hobbykamer wordt

. Ben ik stilaan aan het bekijken wat ik zoal kan voorbereiden/ uitbreiden.
In mijn profiel onderaan dit bericht staat mijn "oude opstelling" die ook zal terugkomen.
Nu volgende vraagjes.
*Heb zoal naar Shipplotter (of ander programma met zelfde functie) gezien en is misschien wel leuk => Hoever kan je AIS signalen ontvangen ong. met een groundplane onder de pannen?
*Heb al wat gezocht op forums, tijdschriften, .... maar zou analoge communicatie blijven bestaan in de luchtvaart (alé komende jaren) of gaat dit ook digitaal? Burger / Mil.
*Zou Acars nog even blijven bestaan of gaat dit ook volledig digitaal en/of via Mode-s, ......
*Zou er ooit een betaalbaar alternatief komen voor de Mode-s ontvangst via PC (zelfbouw, ...) => zou ik dus al een antenne voorzien op deze freq?
*En ik ga toch lekker alvast een antenne voorzien voor Astrid-communicatie

Ik ben het vooral aan het bekijken omdat de antenne's onder de nok van het dak komen (Belg

) en niet meer echt bereikbaar zullen zijn (vals plafond zolder met isolatie komt hieronder)
Hoe dicht mogen antenne's en kabels eigenlijk bij elkaar hangen/lopen of speelt dit weinig rol bij enkel ontvangst? (tot nu toe 4GP's voor Acars, 2 SD1300's, GP voor paging)
Dus alle tips, opmerkingen zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt en ik zal blij zijn als ik terug wat kan luisteren