Auteur Topic: UHF autoantenne  (gelezen 8662 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
UHF autoantenne
« Gepost op: 15 januari 2012, 16:37:20 »
Ik ben vanplan om een nieuwe antenne voor de UHF op m'n auto te zetten, nou wil ik geen gaten meer boren dus heb ik het oog laten vallen op een "On-glass" antenne. Net zoiets als die je voor je gsm op je raam kan plakken. Degene die ik wil hebben loopt van 420 tot 470 mhz maar er staatbij Tetra. Is deze puur en alleen geschikt voor Tetra of ook gewoon voor analoog?

Groeten Ron

Nog even de link erbij gezet http://www.ameradio.com/product/1001127/description.html

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UHF autoantenne
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 17:09:37 »
Zoals ik het zie is die ook gewoon geschikt voor analoog in het gehele gebied.

Offline Ron-Zwaag

• Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 17:33:24 »
Dan zal het dus deze gaan worden Johan.

Offline pe2cvf

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 19:27:19 »
Kijk wel even naar het maximale vermogen, of wil je hem alleen voor RX gebruiken?
Dit soort antenne's zijn geen goede vervanger voor externe (scanner) antenne's. Ze worden in netwerken gebruikt met een relatief hoge veldsterkte. Dan kan er goed met dit soort antenne's gewerkt worden.
Wil je hem als scanner antenne of als antenne voor de transceiver gebruiken kan het resultaat tegen vallen.

Ook voor antenne's geldt, hoogte en formaat geven het beste resultaat
Gr Roel

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 20:24:37 »
Als je wijs bent neem je een antenne met magneetvoet. On-glass werkt van geen meter. In het verleden zijn diverse gebruikers van ellende toch weer teruggekeerd naar een 1/4 golf antenne en er ging een wereld voor ze open. Je kan ook de autoradioantenne vervangen door een combiantenne. Alleen een kenner ziet het verschil.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 20:43:17 »
On-glass werkt van geen meter

Inderdaad, maar pas op. Voordat je het weet dreigt PE9PE met een kort geding.

exLid057

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2012, 00:06:10 »
Ik ben vanplan om een nieuwe antenne voor de UHF op m'n auto te zetten, nou wil ik geen gaten meer boren dus heb ik het oog laten vallen op een "On-glass" antenne. Net zoiets als die je voor je gsm op je raam kan plakken. Degene die ik wil hebben loopt van 420 tot 470 mhz maar er staatbij Tetra. Is deze puur en alleen geschikt voor Tetra of ook gewoon voor analoog?

Groeten Ron

Nog even de link erbij gezet http://www.ameradio.com/product/1001127/description.html

http://www.luister-post-zutphen.nl/Foto_s-0021.jpg-for-web-large.jpg

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2012, 07:08:51 »
On-glass werkt van geen meter

Inderdaad, maar pas op. Voordat je het weet dreigt PE9PE met een kort geding.

Kan nogal een potje breken bij hem :) Je hoeft niet echt slim te zijn om te begrijpen dat een direkte verbinding van de coax via de antennevoet naar de straler een betere verbinding is dan het signaal door een ruit met HF verliezen overstralen naar een antenne spriet aan de andere kant van die ruit. Het is aantoonbaar met metingen en door berekeningen. Zelfs Procom geeft een negatief advies over het gebruik van die plakantenne`s. Daarmee ontraden ze het gebruik van een eigen product. Voor de mensen die nog niet overtuigd zijn hebben we de 112Nanny ;D

Offline Ron-Zwaag

• Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2012, 14:52:34 »
Ik wil dus geen magneetvoet op m'n auto zetten, heb zowel er een van Procom als van Kathrein, maar vind het geen pan. Nu staat er een Procom van 20cm op voor zowel RX/TX voor de mobi van m'n werk en die onglass ant is daar ook voorbedoeld. @Leen, op die plakant zit aan de buitenzijde geen straler.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2012, 15:07:02 »
De gehele antenne zit dus aan de binnenkant van de ruit, er hoeft dan dus geen signaal naar een ander antennedeel aan de buitenzijde van de ruit. Dat zou dan weleens minder verlies op kunnen leveren dan de antennes (on glass) die de andere leden bedoelen.

Offline pe2cvf

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2012, 15:17:29 »
Klopt helemaal mbt de signaal verliezen bij overdracht via een spoel door de ruit heen. Als je al zo'n antenne wilt plakken let dan ook op of de ruit geen gelaagde ruit is met warmte werend folie erin. Dit geeft een enorme demping op het signaal. Een zijruit is meestal van ''normaal'' glas gemaakt.
Ik heb zelf al jaren een ''JWX'' antenne op de ruit geschoven zitten, werkt perfect voor VHF en UHF. Laat ook geen sporen achter op de ruit of rubbers van het raam.
kost omg 45 euro nieuw, en heb er al jaren plezier van. via goolge op PA0JWX is eea te vinden.

gr Roel
Gr Roel

Offline GerP

• DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2012, 16:05:33 »
Hoi Ron,

Ik gebruik momenteel een MFJ 1734 On-glass antenne 2 m./70 cm.
Als je net als ik geen vaste, danwel magneetvoet antenne kan/wil plaatsen, is dit misschien een oplossing?
Op de luchtvaartband doet ie het eigenlijk zo slecht nog niet!
Maar er gaat niets boven een vaste antenne  :-\

Mvg. Ger

Offline Ron-Zwaag

• Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2012, 16:31:46 »
Ik heb daarstraks gebeld met de leverancier van onze mobi's op het werk en die stuurt me er een om te gaan proberen. Dus het word er zo een als op de link die ik heb neergezet.
Thanks voor de antwoorden en adviezen.

Offline Jarra

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2012, 17:53:35 »
Beroepsmatig prima ervaringen gehad met een Procom on glass, deed weinig/niets onder voor mijn eigen magneetvoet vhf Diamond.
Zet em alleen goed vast zoals aangegeven, vooral wanneer je wat harder rijdt, hi!
In God we trust, all the others will be monitored by us!

Offline Ron-Zwaag

• Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2012, 19:45:05 »
Ik denk niet dat het uitmaakt hoe hard ik rij, want er zitten geen delen aan de buitenkant van de auto. ;D