Auteur Topic: Scanner zonder SSB, wat zijn de nadelen?  (gelezen 7042 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
Scanner zonder SSB, wat zijn de nadelen?
« Gepost op: 6 januari 2012, 13:13:16 »
Ik heb eerder een 3500XLT verkocht omdat hij me toch te groot was om dagelijks mee te sleuren naar werk.
De Icom IC-R6 ziet er goed uit en ik lees er veel goede dingen over, een nadeel wat ik overal lees is dat hij geen SSB heeft, ik snap dat dit een modulatie techniek is maar wat zijn de nadelen hiervan?

Ontvang ik dan een stuk minder?
Ik luister normaal zo'n beetje naar alle banden als de scanner eenmaal geprogrammeerd is via de PC.
De Yaesu VR-500 was ook nog een kanshebber die wel SSB heeft maar daar lees ik erg wisselende verhalen over.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Scanner zonder SSB, wat zijn de nadelen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2012, 14:43:49 »
SSB wordt buiten HF alleen door zendamateurs gebruikt.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2012, 15:33:40 »
Uhm oke, ik ben nogal een leek op termengebied dus misschien kan je het in Jip en Janneke taal uitleggen ;)

Naast amateurs is er al niet zoveel meer te ontvangen dus mis ik dan veel als ik een scanner koop zonder SSB?
Als dat zo is dan ga ik op zoek naar een VR-500, als het niet veel wordt gebruikt dan ga ik voor de IC-R6

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2012, 16:12:54 »
SSB (Single Side Band) is een bepaald soort modulatie die o.a.gebruikt wordt door amateurs.
Om precies uit te leggen wat het is gaat hier een beetje ver maar kan je beslist op internet vinden.
SSB heeft nog een onderverdeling in USB en LSB (Upper en Lower).
Als je met een ontvanger zonder SSB luistert naar een SSB signaal hoor je een beetje hoog vervormd en vrijwel onverstaanbaar signaal. Sommige ontvangers (zover ik weet geen scanners) hebben een zogenaamde BFO (Beat Frequence Oscillator) waarmee je een signaal toevoegd aan het ontvangstsignaal en waardoor het min of meer verstaanbaar wordt.
Als je echt alles zou willen horen, ook bepaalde satelliet signalen, dan is SSB wel prettig op je ontvanger.
Voor het ontvangen van CW, RTTY, SSTV, Telemetrie signalen en dergelijke zijn wel programma's op internet te vinden waarmee je deze signalen kan decoderen maar zover ik weet bestaat er niet iets dergelijks voor SSB.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2012, 16:27:45 »
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2012, 16:46:52 »
De VR-500 en de IC-r6 zijn wel 2 totaal verschillende apparaten hoor, dat is geen appels met peren, maar groente met fruit vergelijken  ;) dat even ter zijde.

Zoals al aangegeven wordt SSB boven de 30MHz eigenlijk alleen door radioamateurs gebruikt, wil je alleen wil je alleen communicatie van bedrijven, (semi)overheden, luchtvaart en dergelijke beluisteren heb je aan FM en AM voldoende.
Wil je ook luisteren naar communicatie op de diverse amateurbanden boven de 30MHz zoals 6m, 4m, 2m, 70cm, 23cm enz. is SSB een mooie aanvulling, zeker als je DX wilt horen of bijvoorbeeld mee wilt "lezen" met meteor scatter.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2012, 17:10:34 »
Oke bedankt allemaal, het is me nu een stuk duidelijker, apart ook dat de Nederlandse wiki duidelijker is dan de Engelse.
Ik ga toch op zoek naar een scanner met SSB, het is wel leuk om naar de amateurs te luisteren en ik heb er ook over nagedacht om een N/F certificaat te halen zodat ik mee kan praten maar daar heb ik nu de tijd niet voor.
Dus voorlopig blijft het bij scannen :)

Over die appels en peren tussen de IC-R6 en de VR-500 heb ik nog wat onderzoek te doen :P

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2012, 18:00:45 »
Om je wat op weg te helpen, je gaat ook geen portofoon met een basisset vergelijken. Althans, dat is mijn gedachte erachter  :)

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2012, 18:08:08 »
Ik heb het over de VR-500 dus de mobiele versie, niet de VR-5000 ;)

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2012, 18:17:13 »
Zullen we van mobiel, verplaatsbaar maken?, ik vind hem zeker niet misstaan in een vaste opstelling  :)

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2012, 18:21:26 »

Hebben wij het over dezelfde VR-500?

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2012, 21:58:19 »
Nee dus, mea culpa, ik had dus de 5000 in beeld  ::)

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2012, 20:36:18 »
Toch nog een paar filmpjes gekeken op Youtube over SSB en andere functie's en toch maar voor de Yaesu VR-160 gegaan, lekker klein maar niet alle functie's van de Icom.
Maarja beter een kleine scanner die je wel bij je hebt dan een mooie luxe scanner die altijd thuis staat.

PD1EU

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2012, 22:21:44 »
en toch maar voor de Yaesu VR-160 gegaan, lekker klein maar niet alle functie's van de Icom.
Maarja beter een kleine scanner die je wel bij je hebt dan een mooie luxe scanner die altijd thuis staat.

Ik denk dat dat een goede keuze is. 8)
Het enige nadeel is de pittige prijs.

-Ed