Auteur Topic: UBC 3500XLT - irritante storing op VHF-H  (gelezen 10820 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
UBC 3500XLT - irritante storing op VHF-H
« Gepost op: 26 december 2011, 22:59:48 »
Al lange tijd heb ik een 3500XLT in bezit. Regelmatig is een vreemde storing te horen in de VHF-H band.
De scanner stopt dan op een willekeurige frequentie en laat dan een paar seconden een ratelende storing horen.
Nu dacht ik eerst aan intermodulatie door sterke P2000/Ermes paging signalen, maar dat is het toch niet.
Op een buitenantenne heb ik er totaal geen last van, alleen bij mobiel/portabel gebruik op de rubberduck doet deze vreemde storing zich voor. En ook alleen op frequenties tussen 140 en 170 mHz, UHF werkt perfect.  
Ik weet dat er een aantal "rotte appels" in de productielijn hebben gezeten, maar ik heb dezelfde storing nu ook bij een recent geproduceerd model aangetroffen :-\
Het lijkt wel of bij gebruik van alkaline batterijen de storing minder aanwezig is.
Ik vraag me af of er meer 3500XLT bezitters zijn die hier last van hebben.
In elk geval ben ik niet de enige;

Leen Ansems

• Gast
Re: UBC 3500XLT - irritante storing op VHF-H
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2011, 05:34:09 »
De storing komt uit de scanner zelf. Bepaalde gedeeltes zijn HF af te schermen, maar het storingssignaal lekt meestal uit de kast op de plaats waar de lcd zit. Inwendig zit er een besturing in en die verwerkt signalen om het toestel te laten werken. Die signalen zijn nu net je storing. Als de constructie zo is, dat als je de kast losmaakt en al tegen de onderdelen op de print aankijkt, zou je verbetering kunnen krijgen door het aanbrengen van afschermblik. Ook de binnenkant van het huis bespuiten met een koperhoudend laagje verf en dan aarden met het chassis kan mogelijk een oplossing bieden. Ik neem aan dat de storing optreedt bij batterij gebruik. Als je nog een 230 V adapter hebt aangesloten, zou die ook wel eens de storingsbron kunnen zijn. Om te kunnen meten waar de storing exact in je toestel vandaan komt, heb je eigenlijk een spectrumanalyser nodig met een klein meetlusje (loop) aan het eind van je testcoax.

Offline 112mark

• Beginnend Lid
  • **
    • www.brandweer-veldhoven.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2011, 06:45:41 »
Dat probleem heb ik ook met mijn 3500XLT.
Heb ook het idee dat ik er alleen maar last van heb als ik gebruik maak van de rubberduck of telescoop antenne. Op de buitenantenne (X50) heb ik nergens last van...

Is best een vervelend probleem. Gooi m'n scanner nog wel eens in mn rugzak als ik een stukje ga fietsen en dan heeft hij dus af en toe dat ie op dat signaal blijft hangen. Dan moet je weer stoppen en een beetje goochelen om het weg te laten gaan :S.
Diamond X50n, Uniden UBC180XLT, Uniden UBC 3500 XLT, Uniden 50Xl PDW p2000.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2011, 10:17:24 »
De storing komt uit de scanner zelf. Bepaalde gedeeltes zijn HF af te schermen, maar het storingssignaal lekt meestal uit de kast op de plaats waar de lcd zit. Inwendig zit er een besturing in en die verwerkt signalen om het toestel te laten werken. Die signalen zijn nu net je storing. Als de constructie zo is, dat als je de kast losmaakt en al tegen de onderdelen op de print aankijkt, zou je verbetering kunnen krijgen door het aanbrengen van afschermblik. ....

Dat idee had ik al Leen, deze scanner is gemakkelijk uit elkaar te halen, de diverse prints zitten aan elkaar geklikt. Sommige gedeelten zijn al wel ingeblikt maar de grootste IC in het midden van de scanner niet. Ik zou alleen de binnenzijde van de achterkant van de behuizing met alu-folie kunnen beplakken, maar of dat veel helpt....

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2011, 10:45:54 »
Mark, je zou het ook met stukjes 3M aluminium tape kunnen proberen, of uit dunne karton een stuk uitknippen met daarom heen aluminiumfolie, vast tapen en dan met dubbelzijdig plakband aan de achterkant van je scanner plakken.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2011, 11:37:58 »
Het gaat erom dat je als het ware een metalen doos maakt met alleen de knoppen naar buiten, display zichtbaar en de sockets voor adapter, oortelefoon en antenne bereikbaar. Alufolie als proef om de buitenkant heen gewikkeld terwijl de scanner op vol speed werkt en je weet het al of een modificatie zinvol zol worden. Die spuitbus met koperhoudendeverf kan je kopen van het merk Kontakt.
Mogelijk dat een lokale elektronicaonderdelenwinkel je die zo kan leveren. In het verleden zijn veel toestellen met een PVC behuizing die teveel storing naar buiten brachten  en daardoor eigenlijk afgekeurd zouden worden, binnen de stralingslimieten gebracht met die metaallaag op de binnenkant van de behuizing. Het ziet er donkerrood uit dan.

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2011, 13:46:32 »
Of je zet de scanner ten tijde van de storing even in een lege blik 'brune bonen'.  ;D

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2012, 20:16:05 »
Mark, nog last van die storing op je UBC3500XLT?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2012, 20:40:04 »
Helaas wel, het is niet altijd even erg aanwezig, maar bijna altijd als ik mobiel ben (buiten dus)
Ik heb thuis geprobeerd met een stuk zilverfolie in de aanslag om te kijken of afscherming helpt.
Maar natuurlijk wil de storing dan weer net even niet optreden, rara  :-\  ::)

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2012, 20:52:54 »
Ik ken de storing ook, altijd VHF-H inderdaad. Ik heb 'm eigenlijk alleen als er andere stoorsignalen in de omgeving zijn: in de auto (met al z'n electronica), in mijn hobbykamer (met altijd 2 computers die aanstaan) en zo. Kennelijk pikt de 3500 dan net teveel aan storrsignaal op...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2012, 21:15:03 »
Ik heb er ook last van tijdens de fietstochtjes van en naar het werk. En daar is er geen computerapparatuur die storing kan veroorzaken, hooguit mijn mobieltje dan...

Offline chatjozef

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2012, 08:47:42 »
Hoi Mark,

Ik ben ook in het bezit van een UBC3500, met vermoedelijk het zelfde probleem. En ik denk dat het van mijn Nokia Lumia smartphone komt.
Als ik het scherm aanzet (backlight) dan begint hij bij mij ook te tikken, alsof het heel snel indrukken van een porto geluid is.

Ik heb echter niet gekeken op welke frequentie ik dit had.
Groet,
Stephan

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2012, 15:22:28 »
Eindelijk een serieuze reaktie op dit probleem.
Een paar jaar geleden heb ik dit ook al op het forum gevraagd maar nog nooit een echte oorzaak ontdekt.
Als ik de scanner meeneem naar b.v. een vliegshow dan is er bijna niet mee te luisteren.
De originele oplaadbare batterijen gebruik ik al lang niet meer, ik heb er altijd alkaline in zitten.
Het ratelen blijft met welke korte antenne ik ook gebruik. Zelfs een originele afregel antenne die eigenlijk alleen bestaat uit een stuk afgestemde coax met een BNC geeft geen oplossing.
Maar zo gauw ik een paar meter coax aan de scanner hang met daaraan een antenne, heb ik geen probleem. Met een buitenantenne heb ik nog nooit een storing gehad.
Ik heb zojuist nog wat testjes gedaan.
Batterijen, adapter of een combinatie hiervan maakt niets uit.
Extra massa aan de antenne connector maakt ook niets uit.
Als ik de antenne helemaal verwijder heb ik geen storing meer.
De storing ontstaat op willekeurige VHF frequenties, ook zonder dat hier
een ander signaal op te horen is.
Heeft niets te maken met externe apparatuur in de buurt.
Gezien dit alles geloof ik niet echt in een afschermings probleem.
Ik denk eerder aan een afregelfoutje in de eerste trap.
Misschien kan ik een oud collega vragen om eens langs te komen met een meetzender.
Mocht er iemand definitieve resultaten hebben dan hoor ik het graag.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2012, 16:14:36 »
Nog even wat geprobeerd.
Aluminium folie over de scanner inclusief antenne, geen ontvangst en ook geen storing.
Alleen de scanner in alu folie, ontvangst en storing.
Bij het aanraken van de massa van de BNC blijft de storing.
Bij het aanraken van de (rubber duck) antenne is de storing weg.
Het lijkt er dus toch op dat er iets van buitenaf van invloed is.
Ik hou het op de afregeling van de antenne trap.
Kleine waarschuwing: ga hier niet mee knoeien zonder meetapparatuur
en benodigde kennis, anders kan je je scanner alleen nog als zaklampje gebruiken.  ;)
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2012, 19:23:41 »
In elk geval bedankt voor je uitgebreide onderzoek Janos   :)
Vandaag had ik er onderweg niet heel veel last van, alleen op van frequenties in de 149 mHz af en toe geratel.
Ik heb nu alle VHF freq's bij elkaar staan in 1 system, dus als het te erg wordt luister ik alleen maar UHF en Air band voor een tijdje, zo is er wel mee te werken.
Het lijkt er dus wel op dat deze storing niet exemplarisch is, maar bij de hele productielijn van de 3500XLT voorkomt