Poll

Scannerluisteren anno nu; hoeveel tijd besteed jij nog aan de luisterhobby?

Mijn scanner ligt te verstoffen of staat op marktplaats
8 (5.5%)
Ik gebruik mijn scanner alleen nog om P2000 mee te decoderen
3 (2.1%)
Ik luister heel af en toe en tijdens een evenement neem ik hem weleens mee
21 (14.5%)
Ik luister regelmatig een uurtje en tijdens evenementen
33 (22.8%)
Ik gebruik de scanner (vrijwel) dagelijks en ben altijd op zoek naar nieuwe frequenties
80 (55.2%)

Totaal aantal stemmen: 132

Auteur Topic: Onderzoekje: scannerluisteren  (gelezen 21462 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
Re: Onderzoekje: scannerluisteren
« Reactie #15 Gepost op: 7 november 2011, 18:24:01 »
Mijn twéé Uniden BC 780 XLT's staan nog dagelijks het luchtruim door te zoeken. Ëén gevuld met militaire luchtvaart frequentie's, en één gevuld met evenenten(TGN)  rode kruis en lokale freq. En zo nu en dan ben ik weer eens op zoek naar nieuwe frequenties. Helaas word anoloog steed minder. Maar zo nu en dan vind je toch wel weer wat intresante nieuwe frequenties,.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2011, 14:25:01 »
Aantal jaren geleden had ik ook meerdere ontvangers tot mijn beschikking, maar de collectie is inmiddels wat uitgedund.

Maar aan de andere kant betrap ik mezelf erop dat ik dagelijks nog steeds tijd vrij maakt om naar diversen diensten te luisteren.
Luister nog actief naar HF, VHF, UHF en CIV/MIL AIR. met meerdere ontvangers opzoek naar nieuwe frequenties/gebruikers.

Maar dat laatste wordt in een rap tempo minder omdat steeds meer diensten digitaal gaan, jammer !

Marc

Offline JeroenvSchaik

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2011, 20:00:43 »
ik heb ook nog 2 scanners.
een uniden 9000 en een yupiteru mvt-7100.
de uniden 9000 voor thuis en de yup zit bijna dagelijks in de binnenzak van mijn jas.
gezien het feit dat ik elke dag op station zwolle ben, is er voor mij nog genoeg te horen.

verder heb ik er luchtvaart, scheepvaart en zendamateurs in staan....erg leuke hobby.

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2011, 15:32:48 »
Momenteel staan de scanners uit. En zo af en toe zet ik er één aan.
Dit komt mede daardat er geen buitenantenne op aangesloten is en de ontvangst maar beperkt is.
Ik heb van die periodes dat de scanner bijna 24/7 aanstaan.
En bij extreme weersveranderingen gaan ze direct aan, dan is het volgen van de berichten weer leuk en af en toe ook spannend.
Op mijn verlanglijstje staat altijd nog de 3500, als het er nog eens van komt...

Offline kevin27

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2011, 17:23:16 »
Ik luister dagelijks nog vanuit het midden des lands naar verschillende diensten, waaronder Mil luchtvaart en schepen.
Ook luister ik standaard mijn werk uit via de porto gebeurt altijd wel wat interessants

Offline Jaap

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 3 december 2011, 11:32:52 »
Hier staan 4 780's op de plank die nog regelmatig aanstaan voor burger- en militaire luchtvaart. In de auto liggen standaard 2 draagbare scanners met ook de civiele- en militaire frequenties en alle marifoonkanalen geprogrammeerd.

Het echte fanatieke is er wel wat af maar dat heeft ook te maken met tijdgebrek. Toch zou ik het niet willen missen...

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2011, 20:15:21 »
Mijn scanner XLT780 luistert sinds enige jaren 24/7 tbv Live stream, geluisterd worden bijna alle Marifoon kanalen,
aangevuld met Scheepvaart onderling portokan. en Reddingsbrigade R'mond, noodkanalen civ en mil luchtvaart.

Zelf luister ik elke dag min. wel 'n uur ofzo ook nog mee.

Heb enkele vaste steeamluisteraars rechtstreeks, daarnaast nog vele via kustwachtnet (maritieme live stream website).
Mijn 9000XLT is nog vrij zelden ingeschakeld evenals m'n k.g. ontvangers.

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2012, 21:00:59 »
Een paar maand terug een XLT3500 gekocht maar die was toch te groot voor dagelijks gebruik dus weer verkocht.
Nu ben ik weer op zoek naar een handzaam model, waarschijnlijk gaat het de Icom R6 worden of een Yaesu VR-500

Hier in Deventer is genoeg te horen en de Akzo bewaking op werk in Arnhem is ook wel grappig.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2012, 21:05:28 »
Hier in Deventer is genoeg te horen en de Akzo bewaking op werk in Arnhem is ook wel grappig.

Welke frequentie is dat?

Offline Welschap

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2012, 12:43:28 »
Ik luister meer dan dat ik op deze site aanwezig ben. Vrijwel toch dagelijks scanners aan op search en een paar portootjes op vaste frequenties.
Maar het vuur van voor 2000 is toch wel wat minder geworden. Toen sliep ik in tijdens achtervolgingen en heterdaadjes. Nou beperkt het zich toch heel erg tot taxi's en het nabijgelegen Eindhoven Airport.
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Offline Bierkameel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2012, 14:07:31 »

Welke frequentie is dat?

Uhm geen idee, ze staan in de lijsten van de heer Elsinga.

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2012, 19:50:56 »
Dus als jij ze grappig vind, dan zal je die freq waarschijnlijk ook beluisteren en staat die in je scanner? Of luister je vanaf het papier?

Offline Chris

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2012, 07:20:15 »
Hoi. Ik luister ook nog regelmatig. Op het moment meest naar VHF deel en dan ontvang ik veel transportondernemingen. daarnnaast luchtvaart , burger en Mill. ook korte golf. Daarnaast probeer ik me te verdiepen in het digitale wereldje en hoop dat ook daar e.e.a in de toekomst hoorbaar wordt.
Groet Chris.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2012, 15:58:00 »
Ik luister al vanaf de jaren '70 van de vorige eeuw. Eerst met kristalscanners en langzaam overgaand naar computerscanners. Ik luisterde alleen naar de hulpdiensten. Toen C2000 zijn intrede deed ben ik overgegaan op het luisteren naar de luchtvaart, iets wat ik overigens ook al vaak deed voor C2000. Als ik thuis ben staan de scanners altijd aan. De militaire luchtvaart heeft mijn voorkeur, maar daarnaast beluister ik ook de civiele luchtvaart.
Ik ben van plan om ook weer wat actiever naar nieuwe frequenties te gaan zoeken, ook niet luchtvaart frequenties. Ik ben inmiddels begonnen om mijn apparatuur netjes in te bouwen en binnenkort de buitenantenne's ook wat hoger te plaatsen.
Ook heb ik nog de nodige mobilofoons en portofoons liggen, eens kijken wat ik daar nog mee kan. Ik denk eraan om ze te "flashen" en dan te gaan gebruiken voor het luisteren naar zendamateurs en voor gebruik op de vergunningvrije frequenties.
Tenslotte heb ik enige tijd geleden een radarbox aangeschaft die een prima aanvulling is voor wat betreft de luchtvaart. En een P2000 terminal, waarmee ik de alarmeringen uit mijn regio volg.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline daanus

• Gevorderd Lid
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2012, 13:49:59 »
Ik heb die van mij altijd aan staan. Hier is veel te ontvangen.
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104