Auteur Topic: Met een Kenwood R2000 morseseinen ontcijferen met een softwareprogramma?  (gelezen 9655 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
Hallo,

Ik weet van vroeger dat er in die tijd een software progr. was die morseseinen om kon zetten naar tekens op het beeldscherm van je pc hete in die tijd Codekraker 3D.

Nu heb ik enige tijd geleden een Kenwood R2000 gekocht en wil nu eens weten of het mogelijk is op een of ander manier om de moreseinen die ik op de diverse amateurbanden
hoor om te zetten met een of ander progr. die dan alles automatische ontcijferd en dan op het scherm laat zien in letters en cijfers wat het bericht heeft ingehouden, ik ben zelf
de morsecode niet machtig dus kan niet met het blote geluid horen wat er gezegd wordt vandaar even mij vraag welke programma zou er voor inaanmerking komen en zijn deze
programma's ook eventueel in het nederlands verkrijgbaar of ergers vanaf te halen enz enz hoop eens te weten te komen hoe het in de praktijk gaat.

En hoe zou ik me Kenwood R2000 aan moeten sluiten via de pc om de vertaling van de morseseinen zeg maar in me beeldscherm (monitor) te zien of is het echt lastig om zoiets te willen.

Ik zie jullie reactie wel hieronder staan.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
Re: Met een Kenwood R2000 morseseinen ontcijferen met een softwareprogramma?
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2011, 23:16:49 »
Ja oke maar hoe sluit ik dan me Kenwood R2000 aan op me pc om zo de morseseinen te kunnen lezen (ontcijferen) met dat programma en welke benodigheden heb ik ervoor nodig
welke kabeltjes en hoe sluit ik het allemaal aan zodat het wel goed gaat werken? enz, enz,

Heeft iemand misschien ervaring met morseseinen ontvangen met een Kenwood R2000 zoja had graag wat meer info er over gehad hoe het een en ander wordt toegepast.

En is zoiets ook te zien tijdens de "DAG VAN DE AMATEUR" in de Americahal te Apeldoorn in Oktober 2011?

Hoor graag nader info of het mogelijk is ben alleen een luisteramateur.

alvast bedankt voor de moeite om mij gestelde vragen te beantwoorden.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2011, 12:17:26 »
Radiosignalen beluisteren mag je altijd, dus ook morse. Je ontvanger staat niet via een besturing met de radio in verbinding, maar je laat de geluidskaart van de computer het decodeerwerk doen. Je moet daarvoor een kabeltje gebruiken van de oortelefoonaansluiting van je Kenwood naar de ingang van je geluidskaart. Zit er een lijningang op, dan overstuur je die al zeker niet gauw. Via het kabeltje komt dus het geluid van je ontvanger in je PC en die doet het decpderen voor je. Koop je ooit een nieuwere en bestuurbare ontvanger, dan kan je vanuit de PC ook de frequentie en mode allemaal schakelen. Het kabeltje is gewoon simpel zelf te maken en anders kan misschien iemand je nog wel daaraan helpen.
Behalve morse kan je dan ook plaatjes die verzonden worden of andere digitale uitzendingen zien.
Plaatjes zijn SSTV (SlowScanTV), maar wel in kleur en daar kunnen hele mooie tussen zitten. Een andere veel gebruikte digitale mode is b.v PSK31. Je moet wel weten waar je daarvoor het beste kan luisteren, anders kan je aan de knop blijven draaien. Ik heb zelf jarenlang RTTY (telex) berichten van persbureaus meegeschreven en zo had je nieuws vers van de bron.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2011, 13:04:02 »
Hele makkelijke manier om het eens te proberen:
  • Download en installeer CWGET
  • Sluit een microfoon (headset) aan op je PC/laptop
  • Leg de microfoon voor de speaker van de R-2000
  • Stem af op een sterk CW signaal
  • Kijk op het scherm, en klik op de hoogste piek die je in in het bovenste deel van het scherm ziet
  • Lees de gedecodeerde tekst op het scherm

Suc6
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2011, 16:08:02 »
Ja zal het eens proberen of het me gaat lukken anders kijk ik wel eens rond op de Dag van de Amateur in Apeldoorn misschien is daar wel het complete programma te vinden ik zal eens kijken welke uitgangen erop me Kenwood R2000 zitten, alvast erg bedankt voor de info, mocht iemand aanvullingen hebben hou ik me eigen aanbevolen.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2011, 20:13:21 »
De R-2000 heeft een line-out op de voorzijde, boven de hoofdtelefoon aansluiting, deze kan je zonder probleem d.m.v. een kabel met aan beide zijden een 3,5mm stereo plug, met de line-in van een PC/laptop verbinden.
Zie ook het manual, wat je hier kunt downloaden.

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2011, 21:28:28 »
Ja oke maar als ik de die phones uitgang aan de voorzijde wil aansluiten op me pc en/of laptop heb ik 1 bananen ingang die in me Kenwood R2000 ga dat snap ik maar hoe sluit in dan de draden aan op de plug die in me ingang van de geluidskaart of geluidsingang gaat hoe soldeer ik dat correct zodat alles naar behoren gaat werken heb iemand daar eventueel een schema voor hoe en welke draad aan welke aansluiting gaat aan de plug die naar me laptop en/of me pc gaat. En welke kleur moet aan welke aansluiting (plug ingang geluidskaart of plug ingang laptop) iemand een idee.

En heeft er iemand ervaring met het al die bovenstaande berichten graag meer info indien iemand iets meer weet hoe alles aan de gang te krijgen.

En zijn er ook complete programma's eventueel in het NL want mij engels is nu ook niet slecht maar net niet goed genoeg om alles te begrijpen???

Mocht er hier iemand een doorverwijzing hebben naar het complete programma als dat kan ik hou mij eigen aanbevolen.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2011, 21:56:33 »
Koop een kabel die er zo uitziet ...

De ene kant in de "LINE OUT" van de Kenwood NIET DE HOOFDTELEFOON AANSLUITING!
De andere kant in de "LINE IN" van je geluidskaart.
Makkelijker dan dit kan ik het niet maken!

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2011, 03:14:54 »
Bedankt voor je tip zal een deze dagen opzoek gaan naar zo aansluitsnoertje.

ps. Nog even wat anders welke programma kan ik het beste gebruiken om die morseseinen om te zetten naar letters en cijfers op me pc, heb wel al wat rond zitten neusen maar ik zou begod niet weten welke progr, ik moet hebben zoek gewoon een programma die je zo kan installeren ( met 1 muis klik of 2) en daarna dat hij het gelijk doet want als ik de beschrijvingen zo aan het lezen ben moet je eerst vele dingen instellen en dan doet hij het pas. Graag jullie tips.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2011, 09:49:36 »
Zie mijn eerste post in dit topic. CWGET

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2011, 13:19:00 »
bedankt voor jullie reacties mocht er verder iemand aanvullende info hebben hou ik mij eigen aanbevolen.

met vriendelijke groet,
scannerfan

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2011, 13:41:29 »
Je zal altijd iets moeten instellen voor je ermee aan de gang kan. Wil je dat allemaal niet, dan blijft er maar 1 ding over: de morsetekens leren herkennen met je oortjes.

Offline scannerfan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2012, 19:12:09 »
met cwget zit ik nu via een externe mirofoon die in voor de ontvangstbox heb gelegd van mij Kenwood R2000 ik moet zeggen het werk maar ik zou graag van iemand horen wat voor het programma CWget de beste instelling is zodat alles goed zichtbaar wordt op het beeldscherm.

Ik zie wel diverse tekens op hets scherm komen maar niet hele zinnen soms wel meerdere malen de zelfde letter ja dat is moeilijk lezen weet iemand een tip hoe goed alles precies in te stellen zodat alles lekker werkt.

hoor graag wat van jullie ben een luisteramateur van d korte golf meestal 40 mtr band en CW maar ook de andere banden worden niet door mij overgeslagen hoor die ik beluisterd.

met vriendelijke groet,
Scannerfan (RoN)

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2012, 19:56:10 »
met cwget zit ik nu via een externe mirofoon die in voor de ontvangstbox heb gelegd van mij Kenwood R2000 ik moet zeggen het werk maar ik zou graag van iemand horen wat voor het programma CWget de beste instelling is zodat alles goed zichtbaar wordt op het beeldscherm.

Dat heeft PE7EB hierboven al beschreven. Een kabeltje aansluiten.    :o