Auteur Topic: beginner met een paar vragen  (gelezen 8821 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
beginner met een paar vragen
« Gepost op: 15 augustus 2011, 21:44:24 »
Hallo,

Ik zou graag een basis scanner willen kopen, nu heb ik helemaal geen ervaring met scanners dus ik heb wat hulp nodig een goede scanner te kiezen,
ik wil graag zo veel mogelijk kunnen ontvangen, luchtvaart, miltair, scheepvaart, enz.

nu zoek ik eingelijk een 2e hands om mee te beginnen, nu zag ik dat er veel ``uniden bearcat 9000XLT`` scanners werden aan geboden op marktplaats. is dit een goede scanner voor mij om mee te beginnen, en wat zijn ze 2e hands ongeveer waard, en wat kosten ze nieuw?

alvast bedankt,

Mvg,
Michel

Offline Wolfhound

• Top Lid
Re: beginner met een paar vragen
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2011, 06:19:54 »
Hallo Michel.
De 9000 is een mooie scanner(om mee te beginnen)
Net als zijn wat duurdere broertje de 780.

Daar kun je op ontvangen wat jouw wensen zijn.
de prijzen liggen voor een mooi exemplaar meestal tussen de 50-75 euro.
let op dat de dislay verlichting werkt, de pootjes eronder zitten en dat de antenne erbij zit.(die zijn vaak niet aanwezig)
de adapter zit er meestal wel bij
succes met zoeken!(EN met luisteren straks)
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2011, 16:05:45 »
oke bedankt ik ga marktplaats in de gaten houden!

en zijn er nog dingen die je goed moet controlleren als je een scanner koopt

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2011, 22:18:25 »
het mooiste is hem ophalen,dan kun je kijken of alles werkt............
succes!
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2011, 17:11:12 »
ik heb er 1 ogehaald, hij is helemaal compleet en heb al wat kunnen ontvangen, maar ik heb geen idee hoe hij werkt, kan iemand mij meschien uitleggen hoe ik kan scannen naar actiefe kanalen, de vorige eigenaar had ook een aantal kanalen opgeslagen alleen ik wil deze allemaal verwijderen kan dit?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2011, 19:40:59 »
....de vorige eigenaar had ook een aantal kanalen opgeslagen alleen ik wil deze allemaal verwijderen kan dit?

Ja: bij de meeste Uniden scanners kun je alle geheugens wissen door 2+9+manual ingedrukt te houden bij het aanzetten van de scanner. Zie ook : http://ubc9000xlt.plutonet.org/tricks.htm

Via google had je snel een NL handleiding kunnen vinden  8) :
http://www.gebruikershandleiding.com/Uniden-Bearcat-BC9000XLT/preview-handleiding-72518.html

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2011, 17:02:56 »
ik begrijp nu een beetje hoe die werkt, kan hier ook al rotterdam zestienhoven ontvangen,

nu de volgende vraag, ik gebruik nu de standaard meegeleverde antenne, nu wil ik een betere antenne kopen, ik heb hier ook een 27mc bakkie staan met een antenne van 1100mm hij staat gewoon binnen en staat voor het raam, nou zou ik graag een antenne van ongeveer dezelfde lengte willen hebben (mag iets langer) en die niet duurder is dan 50 euro, welke antenne zou ik dan het beste kunnen kopen?
en heeft een scanner antenne ook massa nodig? en moet je de antenne nog afstellen met een swr meter?

groeten michel

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2011, 18:12:41 »
De Diamond X30 antenne is een aardige antenne voor VHF/UHF ontvangst.
Je kunt deze het beste op een metalen pijp monteren of aan de verwarming
Binnen werkt het allemaal wel een stuk minder en de antenne moet ook niet groter(langer) zijn dan het raam waar deze voor staat. SWR afstellen is niet nodig voor ontvangst, en kan ook niet bij dit model.
Vaak werkt een compacte dualband mobielantenne op een magneetvoet ook goed voor een raam/balkon.

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2011, 19:36:33 »
ok de diamond x30 is dus de beste antenne in die prijs klasse? ik zag ook een x50 staan zit daar nog verschil in?
en ik had iets gelezen over dat sommige antennes niet alles kunnen ontvangen, en dat sommigen goed zijn voor luchtvaart en een andere weer voor militair, of kun je met deze antenne alles ontvangen?

en waar kan je deze antenne het beste kopen?

groeten

michel

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2011, 21:00:39 »
Of de X30 voor jou de beste oplossing is weet ik niet, dat hangt van de situatie af...
Op goede hoogte en binnen voor een raam met vrijstaand zicht naar buiten zal het nog wel gaan, maar zit er veel bebouwing(flats) omheen dan zal de ontvangst tegenvallen. De X30 en X50 zijn antennes voor de zendamateur en gepiekt op 144-145 en 430-440 mHz. Buiten die banden ontvangen ze ook nog wel redelijk, maar in mijn ervaring wordt het vaak slechter op VHF boven de 160 mHz.

Ik heb de X30 ook op mijn balkon staan en deze werkt redelijk goed, maar niet veel beter dan deze compacte antenne op een magneetvoet. Op het metalen balkonhek ontvangt deze het NS netwerk op 171 mHz zelfs beter dan de X30.
Ik heb hier veel last van reflecties: als ik de magneetvoet een halve meter verplaats kan dat al heeeeel veel verschil maken in ontvangst

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2011, 21:32:26 »
ik woon net buiten rotterdam (nieuwerkerk a/d ijssel), in een woonwijk met weinig hoge gebouwen.
het enigste wat ik tot nu toe heb ontvangen zijn vliegtuigen die willen land op rotterdam zestien hoven.

dus wil graag een antenne dat ik zestienhoven goed kan ontvangen, en woon ook vlakbij de ijssel dus ik zou ook graag wat scheepvaart willen ontvangen.

dus ik sta open voor sugesties  ;D

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2011, 21:48:13 »
Probeer voor de beste ontvangst de antenne toch buiten te plaatsen, kan het niet vrijstaand op het dak, dan in elk geval aan de kant van de woning in de richting Rotterdam Zestienhoven (westkant is dat denk vanuit Nieuwerkerk)
Eerst even proberen bij welk raam de beste ontvangt is zowel voor de scheepvaart als de luchtvaart en daar dan een permanente bevestiging maken dmv een muurbeugel en/of metalen pijp

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2011, 21:54:21 »
ik kan hem wel op het dak zetten, alleen ik woon nog thuis en mij ouders willen denk ik niet dat ik een antenne op het dak zet en een kabel over de trap naar beneden leg  :P

Offline michel1990

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:32:55 »
zitten er hier in regio rotterdam nog winkels die antenne`s verkopen voor scanners?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:34:17 »
Jawel, Radio Abe in de Middellandstraat (als ik het goed heb).