Even verduidelijken...
Op de CB-band kan je tijdens autorallys de baanposten ‘ten velde’ horen. Dit zijn vrijwilligers. Normaal is het de bedoeling dat iedere post visueel de vorige en volgende post kan zien. (Maar daar zijn de laatste jaren te weinig vrijwilligers voor). Stel dat er dan problemen zijn (wagen gaat van de baan, of blokkeert de baan) dan is het de taak van die baanposten om dit aan de start van de respectievelijke KP (kampioenschapschroef) door te geven. De baanposten noteren ook bij iedere passage het nummer van de wagen.
Start geeft ook steeds door wanneer welk nummer vertrokken is en finish geeft de aankomst door. Stel dat er ergens een wagen de baan afgaat zal men dit dus merken zelfs mochten de baanposten dit niet gezien hebben. Men kan dan post per post oproepen en zo lokaliseren waar het voertuig zich zou moeten bevinden.
Dus, de CB band is interessant om rallyproeven te volgen. Sommige baanposten maken ter plaatse ook nog gebruik van de LPD of PMR digitale toestelletjes maar dit is dan eerder voor onderling verkeer binnen een bepaalde post.
De organisatoren van een rally maken dan weer gebruik van inderdaad 2 meter. Maar dit is dan eerder interessant om de organisatie van de rally zelf te volgen dan de rallywagens...
Groetjes