Helaas geen gebruikers ervaringen, dus heb ik de MR77 gewoon aangeschaft om er zelf achter te komen.
Heb de antenne nog niet mobiel gebruikt, maar eerst thuis op mijn AOR AR-8600mk2.
Krijg dan ook een beter inzicht hoe deze spriet presteert t.o.v. mijn thuis situatie waar de AOR op een X50N staat aangesloten.
De specs:
2M ( 1/4 ) / 70CM (1/2 ) // ( 2.5dBI / 3.4dBI ) ( 0dBd / 1.25 dBd )
Lengte 50 cm.
Max pwr. 70W
Op 2/70 presteert de antenne gewoon goed, maar niet op het niveau van de X50N, maar dat was van te voren al verwacht.
Maar waar het bij mij vooral om ging was de gehele VHF en UHF en ik werd daarin niet teleurgesteld.
Heb als eerst gekeken naar de prestaties op CIV-AIR, vergelegen met de X50N, die naar mijn mening hier voldoende scoort, zijn de prestaties van de MR77 ongeveer gelijkwaardig. Misschien dat de X50N een fractie beter is, maar niet noemenswaardig.
Omdat ik momenteel een irritante storing heb in een stuk van het VHF gebied kon ik hier geen goed oordeel geven hoe de antenne presteert, maar ik hoorde wel op diversen marifoon frequenties sommige snoeihard binnen komen zelfs met de attenuator ingeschakeld.
Op UHF zijn de resultaten gewoon prima, ook buiten de ' 70 ' goede resultaten.
Wederom niet op het niveau van de X50N, maar nog steeds prima ontvangst eigenschappen.
Met de AOR nog even gekeken op 5.505 USB ...... Shannon Volmet gewoon prima te volgen, best wel verrassend.
Aan de andere kant misschien ook weer niet, doordat deze kleine antenne niet zorgt voor een overload aan signalen op de 8600 is deze combinatie misschien wel uitstekend, want wanneer ik mijn RFS MTA-1 op de AOR aansluit is het 1 grote brij en is de 8600 ' onhandelbaar ' geworden.
Ook op 11 meter even gekeken en ook daar goede resultaten en een prima niveau, dat was helaas niet te zeggen van de gesprekken die daar gevoerd werden.
Conclusie, prima antenne die lekker compact is en voor zijn geld ( 30 Euro ) goed presteert.
Op 2/70 niet te vergelijken met de X50, die is echt beter ... maar voor op de auto, waar de antenne eigenlijk voor bedoeld is, is het echt een aanrader en zeker als je een magneet antenne wilt plaatsen die niet opvalt.
Marc