Auteur Topic: Antenne weerkaarten  (gelezen 2759 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janmetdepet

• Beginnend Lid
  • **
Antenne weerkaarten
« Gepost op: 28 mei 2011, 20:23:12 »
Hello,

Voor mijn weerstation zou ik zelf weerkaarten willen binnenhalen. Ik heb me een antenne laten "aansmeren" GP 3-e (VHF base station 135-175Mhz)
De verkoper wist me te vertellen dat dit met deze kan lukken.
Ik gebruik momenteel een scanner Bearcat UBC3000XLT.

Ik krijg kaarten binnen, maar momenteel enkel met de landsgrenzen op. Die zijn relatief goed van kwaliteit, maar verder niets.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Greetz

Offline Janos

• Gevorderd Lid
Re: Antenne weerkaarten
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2011, 07:20:37 »
Als je met landgrenzen de gekleurde lijnen bedoeld die de landcontouren laten zien dan worden deze gemaakt door het programma op je PC en worden niet ontvangen via je antenne en scanner.
De scanner die je gebruikt is niet geschikt voor de ontvangst van weersatelliet foto's. De bandbreedte is te smal. Je kan veel beter een oude goedkope scanner gebruiken als b.v. Commtel 202 of zo. Deze oude scanners hebben een veel grotere bandbreedte.
Je kan met deze scanners foto's ontvangen van de NOAA satellieten op de 137 MHz frequenties.
Voor de overgangstijden van de satellieten kan je kijken op http://twijland.home.xs4all.nl/weerstation/wxtoimg/wxtoimg2.html
Voor het ontvangen heb je verder een rondom gevoelige antenne nodig die geschikt is voor de ontvangst van 137 MHz. Ikzelf heb hiervoor een 137.5 MHz QFH antenne gebouwd.
Als je in dit forum wat gaat zoeken dan kom je diverse topics tegen die ik geschreven heb over het ontvangen van weerfoto's en de bouw van de antenne.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB