Auteur Topic: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd  (gelezen 18377 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Gepost op: 26 mei 2011, 16:46:26 »
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe degelijke Antenne voor het luisteren naar de VHF/UHF Band.
+/- 118 t/m +/- 500 Mhz

Ik heb nog 3 antennes staan op mijn huidig veroudert antennepark (Watson WVB-60 Scanking Antenne (wideband), Diamond Dualband 2M/70CM antenne (weet geen model meer) , en een simpele Discone.

Alle antennes zijn alweer enige jaren in de lucht en hebben allemaal RG-213..
Ik heb het vermoeden dat 2 van de 3 antennes beduidend minder presteren als voorheen.

Ook zit ik erover na te denken of RG-213 wel zo'n verstandige keuze is, de kabellengtes zijn namelijk zo'n 25 meter.

Zou het verstandig zijn om een soortgelijke antenne als een Diamond X-7000 aan te schaffen?
Deze antenne zou een bereik moeten hebben van 2M/70CM/23CM

De gain en lengte van de Antenne zien er veelbelovend uit, maar ik heb geen idee wat ik van zo'n antenne kan verwachten als ik hem ook ga gebruiken voor de VHF Airband en UHF Mill airband.

Als jullie een goed alternatief weten of een antwoord op mijn vraag hoor ik het graag,

Mvg,

Ben

Leen Ansems

• Gast
Re: Nieuwe Scannerantenne, advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2011, 17:16:46 »
RG213 van 25m lang heeft inderdaad nogal wat verliezen. Ik heb vorige week een project gedaan met H2000 flex. Moet je ook weer speciale pluggen voor hebben. De N-connecoren voor de antenne waren ok, maar de BNC pluggen klopten van geen meter. Ze werden meegeleverd als speciaal voor dit type kabel. Kon mooi met een vijltje wat van de dikke binnenader af staan te halen om het pennetje erop te kunnen solderen. Heb ik toch al een gloeiende hekel aan en zeker op een dak. Ik gebruik de laatste 10 jaar alleen nog maar wurgpluggen en die hadden ze nu net niet.  Sta je daar te klooien terwijl het anders een paar minuten werk is. :( De coax is net zo dik als RG213, maar de binnenader is massief koper en onder de gevlochten koperen buitenmantel zit nog een folie. Hij heeft minder verliezen, maar is nogal stug en je mag de kabel niet te scherp buigen. De coax is dus ok, maar die pluggen zijn nog uit de vorige eeuw. Voor een hobbyist prima, maar niet voor professioneel gebruik.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2011, 18:16:25 »
Als je een antenne zoekt voor 118 - 500 MHz zou ik niet de Diamond X7000 nemen maar de X50N.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2011, 22:44:29 »
Naar de X50 heb ik ook gekeken, maar dit is natuurlijk geen vergelijk met een zeer grote antenne met veel meer gain ;)
Qua grootte vind ik die X50 perfect, ben alleen niet overtuigd dat het een verbetering gaat worden ten opzichte van wat ik nu heb.

(Een diamond dualband 2/70 antenne zonder radialen)

Ik wil het deze keer ook niet té gek maken qua mast en hoogte.
Ik heb de mogelijkheid de antenne met vrij zich te plaatsen op ongeveer 10 Meter hoogte. (dit zou vrij redelijk moeten zijn toch?)

Dan heb ik nog de kabel, voorheen gebruikte ik altijd RG-213 met simpele N en PL connectoren die ik er zo op kon solderen.
Ik denk dat ik op een meter of 30 aan kabel gaan komen, welke kabel + connectoren kan ik het beste gebruiken prijs/kwaliteits gewijs gezien.
(en graag iets met simpele pluggen o.i.d.)

En mochten er nog mensen zijn met goeie of minder goeie ervaring omtrent de Diamond X50N hoor ik het ook graag

BVD

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2011, 07:10:20 »
Ik zie dat je jezelf een beetje tegenspreekt. Je wilt geen grote mast en niet de hoogte in maar weer wel een X7000. Daarnaast gaat het je om het gebied 118-500 MHz terwijl de X7000 ook voor 1300 MHz is. Waarom een antenne voor een bepaald gebied kopen als je daar niet gaat luisteren? Ik zou dan toch echt een antenn e kopen voor het gebied waar je interesse ligt en dan kom ik uit op de X50. Zelf heb ik deze ook net als vele andere luisteraars hier op het forum en de ervaringen zijn perfect.

Wat kabel betreft zou ik Aircel-7 nemen met daarop direct de juiste connectors. Dus voor de antenne een N connector en voor de scanner een BNC connector. Ga niet lopen prutsen met connectors dmv verlopen of wat dan ook, neem gewoon in 1 keer iets goeds.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2011, 07:52:26 »
Johan heeft gelijk. Een antenne tot 1300 MHz is waanzin als je geen zendamateur bent en van de 23 cm band gebruik maakt. Boven die 500 MHz zit digitale TV, wat draadloze microfoons, GSM en als ik me goed herinner nog wat zenders rond 1000 MHz voor de luchtvaart. Niks analoogs wat op je scanner echt de moeite waard is. Voor die draadloze microfoons moet je in de buurt staan wegens het lage zendvermogen en ik neem niet aan dat ze dagelijks bij jouw voor de deur een feestje houden :).
Als je geld voor de hobby wilt uitgeven, doe het dan in 1 keer goed en het zal je meer luisterplezier opleveren.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2011, 10:43:25 »
@Johan

De redenen waarom ik een 3 bands antenne overwoog was.
1. Meer gain.
2. De mogelijkheid om boven de 400 Mhz te monitoren.

Het gros van de communicatie waar ik tegenwoordig naar luister ligt inderdaad tussen de 108-500 Mhz.
Overigens vind ik het soms wel interessant om Omroepbedrijven en Zend amateurs te kunnen beluisteren.

Ik heb namelijk geen idee wat er zou gebeuren als ik ga proberen de hoge UHF band  te monitoren op de X50N

Wat betreft die Aircell 7, ik zie dat hij bijna dezelfde verliezen heeft als RG-213 (het ontloopt elkaar in ieder geval niet veel)
Ik moet wel een aantal bochten naar binnen maken, is dit dezelfde kabel die beschadigt raakt door de luchtkamers als je het buigt?

Boven die 500 MHz zit digitale TV, wat draadloze microfoons, GSM en als ik me goed herinner nog wat zenders rond 1000 MHz voor de luchtvaart. Niks analoogs wat op je scanner echt de moeite waard is.
Als je geld voor de hobby wilt uitgeven, doe het dan in 1 keer goed en het zal je meer luisterplezier opleveren.

En juist die laatste zin ben ik volkomen met je eens, daarom informeer ik ook hier op het forum.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2011, 12:38:30 »
Wat betreft die Aircell 7, ik zie dat hij bijna dezelfde verliezen heeft als RG-213 (het ontloopt elkaar in ieder geval niet veel)
Ik moet wel een aantal bochten naar binnen maken, is dit dezelfde kabel die beschadigt raakt door de luchtkamers als je het buigt?

Aircell heeft schuim tussen de binnengeleider en de mantel. De minimale buigradius is 25 mm.

Het is de Aircom-kabel die luihtkamers heeft. De minimale buigradius is 55 mm.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2011, 13:02:01 »

Aircell heeft schuim tussen de binnengeleider en de mantel. De minimale buigradius is 25 mm.

Het is de Aircom-kabel die luihtkamers heeft. De minimale buigradius is 55 mm.

Ah Oké

Bedankt voor de opheldering!

Ik vind alleen de verschillen in verlies wel tegenvallen vergeleken met RG-213.. Maar misschien kan ik mijn kabellengte beperken tot Max 24 Meter.

Dan is het verlies misschien te verwaarlozen?
Ik heb bij deze besloten dat ik toch maar dat 500 Mhz ga monitoren..

Nu dan dus alleen nog de Antenne..

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2011, 13:12:27 »
Ik vind alleen de verschillen in verlies wel tegenvallen vergeleken met RG-213.

Aircell 7 is 7 mm dik. RG213 10.3 mm.

Niet echt. Met 25 meter kabel heb je op 145 MHz 2 dB demping en op 432 MHz 3.5 dB.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2011, 15:37:36 »
Ik vind alleen de verschillen in verlies wel tegenvallen vergeleken met RG-213.

Aircell 7 is 7 mm dik. RG213 10.3 mm.

Niet echt. Met 25 meter kabel heb je op 145 MHz 2 dB demping en op 432 MHz 3.5 dB.

Die 2dB demping en 3.5 dB, die zijn bij RG-213? of Aircell 7?

Als ik de kabel tot een Meter of 20 kan beperken, is Aircell 7 dan echt genoeg om het maximale uit bijvoorbeeld een Diamond X50N te halen op een meter of 11 hoog?

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2011, 15:50:13 »
Die 2dB demping en 3.5 dB, die zijn bij RG-213? of Aircell 7?

Dat is voor Aircell 7. RG213 scoort een fractie slechter.

Citaat
Als ik de kabel tot een Meter of 20 kan beperken, is Aircell 7 dan echt genoeg om het maximale uit bijvoorbeeld een Diamond X50N te halen op een meter of 11 hoog?

20 meter of 25 meter scheelt maar 20% in de totale demping. Pas als je teruggaat naar een meter of 10 kabel, of een betere (= duurdere) coaxkabel zul je een substantieel verschil merken.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2011, 23:18:18 »
Citaat
20 meter of 25 meter scheelt maar 20% in de totale demping. Pas als je teruggaat naar een meter of 10 kabel, of een betere (= duurdere) coaxkabel zul je een substantieel verschil merken.

Oké is Ecoflex 15 aan te raden? Of heb ik een ander alternatief?

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2011, 14:44:02 »
Natuurlijk is EcoFlex15 aan te raden, het is alleen belachelijk stug en onhandelbaar.

Koop dan EcoFlex10 met de juiste connectoren en een Diamond X50N, zorg voor een mooie antenne opstelling en je zal
versteld zijn hoe deze antenne presteert op VHF en UHF.

In het verleden heb je al vaker om advies gevraagd om diverse antennes en je zgn. neus gestoten met miskopen.
Laat dat nu niet weer gebeuren. Vraag iedere eigenaar van een X50N wat hij van deze ' spriet ' vind en je hoort en leest bijna
alleen maar positieve reacties !

Marc

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2011, 15:46:09 »
Natuurlijk is EcoFlex15 aan te raden, het is alleen belachelijk stug en onhandelbaar.

Koop dan EcoFlex10 met de juiste connectoren en een Diamond X50N, zorg voor een mooie antenne opstelling en je zal
versteld zijn hoe deze antenne presteert op VHF en UHF.

In het verleden heb je al vaker om advies gevraagd om diverse antennes en je zgn. neus gestoten met miskopen.
Laat dat nu niet weer gebeuren. Vraag iedere eigenaar van een X50N wat hij van deze ' spriet ' vind en je hoort en leest bijna
alleen maar positieve reacties !

Marc

Daar heb je een punt,

Maar voor een aantal jaar geleden waren die Antennes perfect.
Ditmaal wil ik gewoon wat hogere eisen aan mijn opstelling en apparatuur stellen.

Na wat rondgevraagd te hebben gaat Ecoflex 10 hem worden! Zoek alleen nog een adresje waar ik Goede Ecoflex 10 kabel kan kopen met de juiste connectoren.

Wat betreft de X50N Antenne ben ik nog benieuwd naar de ervaringen op de VHF en UHF Airband