Auteur Topic: kan een 27 mc antenne gebruikt worden voor hf ontvangst?  (gelezen 5741 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sensa06

• teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
kan een 27 mc antenne gebruikt worden voor hf ontvangst?
« Gepost op: 23 mei 2011, 19:21:45 »
Vraagje

Vrijdag ga ik een yaesu vr5000 ontvanger ophalen die dus ook beschikt over korte golf en wat wil het geval ik heb nog een 27 mc antenne in de schuur (ergens zwaar onder het stof denk ik) van het type storm stick 1 meter lang werkte perfect op de 27 mc maar kan ik die gebruiken voor ontvangst van de korte golf of heb ik dan aan mijn discone antenne meer ik heb geen ruimte voor een grote antenne erbij dus vandaar mijn vraag graag hoor ik de reakties ben benieuwd
groet vanuit waddinxveen
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Leen Ansems

• Gast
Re: kan een 27 mc antenne gebruikt worden voor hf ontvangst?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 06:02:31 »
Het is beter dan niks, maar echt veel beter zal het op de lagere banden niet worden. Er bestaan kleine antenne`s met een versterker ingebouwd die volgens andere forumleden een goed resultaat geven op ontvangstgebied. Heb je nog wel wat ruimte, dan kan je een horizontale dipool van draad maken. Met een speciale kast die tuningunit genoemd wordt, kan je die antenne dan optimaal op je ontvanger later werken. Hoe langer je de draden van je dipool kan maken, des te beter ga je de lagere frequenties ontvangen. Door de mechanische constructie is die 27 MHz antenne alleen gepiekt op dat gebied en zal  daarbuiten weinig doen. Met die dipool en een tuningunit ben je een stuk universeler. Wil je ooit zendamateur worden en gaan voor de N-licensie, kan je ook een zender er aan hangen. Dat mag je weer niet met de antenne die een ingebouwde versterker heeft, anders blaas je hem op.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 16:21:11 »
Sluit me aan deij de vorige schrijver, met de kanttekening dat, als je geen ruimte hebt, of om een andere reden je geen dipool kunt weg spannen, je in combinatie met een antennetuner toch wat kunt doen met die 27MC antenne, alleen zal je dan wel het aanpas netwerk wat onderin de antenne zit er uit moeten slopen.
Daardoor is hij niet meer bruikbaar als 27MC zendantenne, maar kan je er in combinatie met een antennetuner wel op veel KG banden mee luisteren.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2011, 15:05:36 »
Heb weleens een Wilson 5000 als HF antenne uit geprobeerd en dat was niet echt een succes.

10 en 11 meter natuurlijk zeer goed.
20 tot 25 MHz nog redelijk, onder 20 MHz werd het snel slecht, met nog een redelijke piek op 14 MHz.

Maar misschien op een ontvanger die snel overstuurd wordt kunnen toch nog acceptabele resultaten worden behaald.
Gewoon proberen is het advies !!

Marc

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2011, 22:51:58 »
Was dat een Wilson 5000 "as sold" MTH, dus gewoon geschikt voor 11m?
Zo ja, dan sluit jou relaas prima aan bij het mijne :) , die antenne werkt prima tussen 26 en 30 MHz, daarbuiten wordt het snel minder, die piek op 14 MHz is wel te verklaren, 2 x 14 = ... ;)

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2011, 19:29:51 »
Klopt, een standaard W5000 magneetvoet.
En ja, de piek is eigenlijk wel logisch rond 14 MHz.

Verder niets bijzonders en eigenlijk niet de moeite waard op verder te proberen !!

Momenteel gebruik ik een MTA-1 van RFS, niet al te groot en prima resultaten !!!

Marc

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2011, 22:23:53 »
Ik weet natuurlijk niet hoe handig Sensa06 is, maar is een Mini Whip, misschien een optie?

Offline sensa06

• teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2011, 16:43:02 »
wat dacht je van niet handig  ;D ;D ;D hoewwel met hout kan ik alles maken maar zodra er gesoldeerd moet worden brandt bij mij alles af ongeveer.....
Maar de yaesu op de discone aangesloten en ik moet zeggen werkt aardig
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz