Waarom staat er in het Capcode overzicht op deze site bij de brandweer Den Haag eigenlijk "Lichtkrant / Monitor" want dit kunnen dan ook Kazernealarms zijn.
Ik maak met mijn benamingen slechts een vergelijking met de huidige situatie. Als 69401 van Zoetermeer eruit gaat, dan is dat het kazernealarm (of eigenlijk de pieper van de bevelvoerder), bij 69340 van Rijswijk idem, bij 69206 van Leischendam-Voorburg ook. Den-Haag heeft momenteel geen "ether-gestuurd" kazernealarm, dus kan ik die benaming niet 1,2,3 overnemen. Bovendien, in Den-Haag gaat er (zoals Wopper al zei) een hoop veranderen, het is dus koffiedik kijken waar die codes precies voor gebruikt gaan worden en of er in de toekomst misschien nog wat zaken gaan wijzigen. De rest van de regio gebruikt toch al piepers, dus het enige verschil dat zullen waarschijnlijk de lichtkranten worden die aangestuurd KUNNEN worden via dezelfde code als het "kazernealarm", maar ook een aparte code kunnen krijgen zodat deze ook apart aangestuurd kan worden voor bijvoorbeeld mededelingen. Bij een gecombineerde code is dat uiteraard niet mogelijk.
En nee, monitorcodes kun je het zeer zeker niet noemen, want je kunt er vanuit gaan dat als een voertuig wordt gealarmeerd wat mobiel (en dus niet aan de kazerne) is, dat de code van de lichtkrant niet mee zal gaan. Dat is inmiddels al 1 keer voorgekomen zag ik, dus je kunt niet blindelings vertrouwen op de lichtkranten, ze alarmeren immers alleen wat noodzakelijk is en in zo'n geval hoeft alleen de pieper af te gaan en niet de lichtkrant in een waarschijnlijk lege kazerne.
Je ziet het, teveel haken en ogen en te weinig inzicht in de toekomstige werkwijze omdat er teveel gaat en nog teveel kan veranderen. Daarom neem ik voorlopig de benamingen over van de tooncodes waaraan de betreffende capcodes gekoppeld staan...
Groeten, Peter.