Hierbij een overzicht. Ik tel een post nu alleen als bevestigd wanneer er een eigen aankondiging, een officiële VNOG bron of een concrete FRB / reanimatie alarmering voor die post is.
Bevestigd als FRB
Brandweer Post Status / Bewijs
Aalten ✅ Bestaand FRB team
Almen ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026
Apeldoorn - Centrum ✅ FRB; daadwerkelijk voor reanimaties gealarmeerd
Beekbergen ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026
Bergh ('s-Heerenberg) ✅ Bestaand FRB team
Brummen ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026
Didam ✅ Bestaand FRB team
Dinxperlo ✅ Bestaand FRB team
Eerbeek ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026
Eibergen ✅ Daadwerkelijke reanimatie inzet op 9 Augustus 2026
Elspeet ✅ Bestaand FRB team
Ermelo ✅ FRB; eerste daadwerkelijke inzet gemeld
Hoenderloo ✅ FRB; eerste daadwerkelijke inzet op 4 Augustus 2026
Klarenbeek ✅ FRB; was al vóór uitbreiding van 3 Augustus 2026 actief
Loenen ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026
Nunspeet ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026; ook daadwerkelijk gealarmeerd
Oldebroek ✅ Bestaand FRB team
Terwolde ✅ FRB vanaf 3 Augustus 2026
Uddel ✅ Bestaand FRB team
Voorst ✅ FRB taak bevestigd
Wezep ✅ Bestaand FRB team
De 8 die VNOG zelf al in het dekkings & spreidingsplan 2025 – 2028 als FRB post met speciaal voertuig & AED noemde, zijn Oldebroek, Wezep, Elspeet, Uddel, Bergh, Didam, Dinxperlo & Aalten.
Klarenbeek is een bijzonder geval: Het stond niet tussen die 8 speciaal uitgeruste posten in dat plan, maar er bestond al wel een afzonderlijke FRB alarmering / cap code voor Klarenbeek & actuele berichtgeving noemt Klarenbeek als een post die al vóór 3 Augustus 2026 FRB taken uitvoerde.
De Nieuwe Deelnemers
Almen, Beekbergen, Brummen, Eerbeek, Hoenderloo, Loenen & Terwolde hebben zelf gemeld dat zij vanaf 3 Augustus 2026 met de FRB taak starten.
Ook Ermelo & Nunspeet zijn inmiddels duidelijk bevestigd. Ermelo meldde zijn eerste daadwerkelijke FRB inzet & werd op 6 Augustus 2026 bij een reanimatie gealarmeerd.
Nunspeet kondigde de uitbreiding vanaf 3 Augustus 2026 zelf aan & is daarna eveneens bij een reanimatie gealarmeerd.
Voor Eibergen is inmiddels ook feitelijk bewijs: Op 9 Augustus 2026 om 14:36 uur werd de brandweer met voertuig 06-4823 gealarmeerd voor een reanimatie aan de Mallumse Molenweg.
Bij Apeldoorn kan ik specifiek Apeldoorn - Centrum bevestigen. Voertuig 06-2631 werd onder meer op 9 & 10 Augustus 2026 voor reanimaties gealarmeerd.
Voor De Maten & Apeldoorn - Zuid heb ik geen afzonderlijke FRB alarmering gevonden tot nu toe.
Sterke aanwijzing, maar nog niet hard genoeg.
Hattem zet ik voorlopig op zeer waarschijnlijk FRB. In geïndexeerde berichten van Brandweer Hattem staat dat men vanaf 3 Augustus 2026 officieel als First Responder actief zou worden. Ik heb echter nog geen afzonderlijke actuele P2000 FRB inzet kunnen koppelen waarmee ik hem net zo hard kan bevestigen als Bv. Eibergen of Ermelo.
Nog Niet Afzonderlijk Bevestigd. Voor deze posten heb ik tot nu toe geen betrouwbare post specifieke bevestiging gevonden:
Apeldoorn - De Maten, Apeldoorn - Zuid, Barchem, Borculo, Doetinchem, Elburg, Epe, Gendringen, Gorssel, Groenlo, Harderwijk, Heerde, Hengelo (GL), Hierden, Hoog Soeren, Laren, Lichtenvoorde, Lochem, Neede, Oene, Putten, Ruurlo, Silvolde, Steenderen, Twello, Ugchelen, Vaassen, Varsseveld, Vorden, Wapenveld, Wehl, Winterswijk, Zelhem & Zutphen.
Dat betekent nadrukkelijk niet geen First Responder.
Sinds 3 Augustus 2026 is het systeem veranderd: Actuele berichtgeving over de VNOG uitbreiding vermeldt dat ook de overige brandweer korpsen binnen de regio kunnen worden gealarmeerd bij een mogelijke reanimatie.
VNOG had eerder al besloten dat deelname facultatief zou worden & meldde in Juni 2025 dat ongeveer 60% van de posten aangaf deze taak te willen uitvoeren of voortzetten.
Alle reguliere tankauto spuiten binnen VNOG beschikken bovendien over een AED.
Een goed Vb. is Ugchelen:
Daar was op 4 Augustus 2026 een reanimatie melding, maar daarvoor werd niet post Ugchelen ingezet; Hoenderloo 06-3041 kwam als First Responder.
Hoenderloo meldde zelf dat dit hun eerste FRB alarmering was.
Stand Per Woensdag 12 Augustus 2026:
Dus 21 brandweer posten die ik nu als FRB kan bevestigen, Hattem zeer waarschijnlijk als nummer 22 & voor de overige posten geldt dat ze onder de nieuwe regeling wel kunnen worden gealarmeerd maar dat ik nog geen afzonderlijk openbaar bewijs van eigen FRB inzet heb gevonden.
Met vriendelijke groet,
jeepeej38