Auteur Topic: Kustwachtvliegtuig op marifoon  (gelezen 6878 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Gepost op: 8 februari 2011, 10:10:18 »
Ik hoor nu al een paar dagen (in de avonduren) de Coastguard 1 diverse vrachtschipen oproepen op marifoon 16, vervolgens wordt overgeschakeld naar 6. Er worden wat dan vragen gesteld over lading, bestemming en aantal bemanningsleden. Is dit een nieuwe werkwijze van de kustwacht of gebeurd dit vaker? Ik had dit nog niet eerder gehoord... de coastguard 1 komt natuurlijk snoeihard binnen vanwege de hoogte. Op kan. 6 was men overigens niet zo blij met deze actie er werd een paar keer geroepen dat men moest ophoepelen... "take another channel, this is a tugboatchannel"

Leen Ansems

  • Gast
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2011, 10:43:58 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Op kan. 6 was men overigens niet zo blij met deze actie er werd een paar keer geroepen dat men moest ophoepelen... take another channel, this is a tugboatchannel

Tja, wie zit dan verkeerd? Ik heb jarenlang marifoons gedaan en weet niet anders dan dat kan 8 voor de sleepboten bestemd is. Op kanaal 16 werd contact gelegd met een schip en vervolgens werd op kanaal 6 het gesprek gehouden. Zo ging het toen en ik denk dat die procedure nog steeds geldig is.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2011, 15:15:53 »
Kanaal 6 is inderdaad voor sleepvaartverkeer maar mag op zee voor oa SAR doeleinden worden gebruikt. Ik hoor wel vaker dat het kustwachtvliegtuig onderling met een schip op 6 zit. Maar ja als er ergens anders dan net een loods met een sleepboot aan het communiceren is kan ik me voorstellen dat ze niet blij zijn als ze de Coastguard 01 keihard door hun gesprekken heen horen komen.

Online Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 173
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2011, 20:44:53 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Is dit een nieuwe werkwijze van de kustwacht of gebeurd dit vaker?

Ja, dit gebeurt wel vaker, meestal gericht naar een "verdacht" schip.
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1302
  • Qua Patet Orbis
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2011, 20:05:21 »
Ik hoorde ze vandaag ook overdag een schip aanroepen op 16 om die vervolgens naar 06 te laten schakelen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2011, 05:21:02 »
Citaat van: "RonAlmere"
Ik hoorde ze vandaag ook overdag een schip aanroepen op 16 om die vervolgens naar 06 te laten schakelen.

Ik denk dat de procedure zoals ik die ken uit de jaren 1973-1980 nog steeds van kracht is. Eigenlijk zou iemand die een vaarbewijs heeft voor de zee dat het beste kunnen vertellen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2011, 08:06:20 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Eigenlijk zou iemand die een vaarbewijs heeft voor de zee dat het beste kunnen vertellen.

IK zal het eens aan mijn broer vragen, als hij terug is uit Mexico.

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2011, 08:19:10 »
Citaat van: "Johan Beck"
als hij terug is uit Mexico.

met de boot?   :P
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #8 Gepost op: 1 april 2011, 12:53:25 »
Wij werken in de haven (ijmuiden) met de loodsen op vhf 6 (binnenkomend, ijm - ams) en vhf 8 (vertrekkend, ams - ijm). Nu staat mij bij dan vhf 6 & vhf 8 bestemd zijn voor intership verkeer (werken van stations onderling op afstand). Dus volgens mij doet de CG01 niets verkeerd. Dat er bepaalde figuren (en die ken ik er arbeidstechnisch genoeg) zijn die (nog) steeds denken dat vhf 6 alleen voor sleepboten is blijkt wel door het gegil in de ether dat "this is a tugboat channel".

Zelfde is overigens voor vhf 72 (sleep, bergings & sinds 2010 meen ik, ook sociaal verkeer). Als daar door andere op "gewerkt" wordt er ook meteen gegilt "dit is een sleepboot kanaal etc etc etc.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #9 Gepost op: 1 april 2011, 13:09:21 »
Er is inderdaad een tweede kanaal voor sociaal verkeer bijgekomen en ik weet het helaas niet zo uit mijn hoofd :oops:
De aanleiding was al dat soort gesprekken op kan 10 en 13 of (6 en 8) en daarom is kanaal 77 hiervoor ter beschikking gesteld. Om te voorkomen dat er ook ge-O.H. werd op kanalen van sluizen en bruggen staan die standaard niet in relaismode geschakeld. Hoewel er nu een hoop GSM`s in omloop zijn, blijkt er desondanks toch nog steeds een behoefte te zijn aan de sociale kanalen. Als ik me goed herinner hadden de sleepboten een onderlinge afspraak om kanaal 6 op zee en kanaal 8 in de havens te gebruiken. Dat was alleen al om elkaar zo min mogelijk te hinderen.

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Kustwachtvliegtuig op marifoon
« Reactie #10 Gepost op: 1 april 2011, 21:23:19 »
kanaal 72 is idd een extra kanaal voor sociaal verkeer.
ontvangst Mid-Fryslan.