Auteur Topic: Slechte ontvangst UBC3500xlt: teleurstelling :(  (gelezen 13894 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
Slechte ontvangst UBC3500xlt: teleurstelling :(
« Gepost op: 23 januari 2011, 11:13:52 »
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een UBC3500xlt. Ik heb er een aardige lijst frequenties ingezet, met name uit de luchtvaartband. Ondanks dat ik overal vrijwel alleen maar positieve dingen hoor en lees over deze scanner ben ik eerlijk gezegd hevig teleurgesteld in de ontvangstgevoeligheid. Als ik de scanner, voorzien van SMA-BNC-adapter en de standaard (BNC) Uniden rubber duck antenne laat scannen op luchtvaartfrequenties pakt hij slechts sporadisch iets op.

Let wel: ik vergelijk dan met mijn andere scanner, een UBC30xlt welke ik voor de gelegenheid ook heb voorzien van zijn standaard rubber duckje. Ik woon vrij dichtbij Schiphol, en zelfs met dat standaard rubber duckje pakt de UBC30xlt zeer veel verkeer op. Dezelfde frequenties staan ook in de UBC3500xlt, en ook de instellingen zijn het zelfde: squelch op 1 en geen ATT. Toch, slechts één keer in de vijf minuten een zwak signaal van een overvliegend toestel, terwijl de UBC30xlt alles pakt. Voorzie ik beide scanners van een special luchtvaartband-antenne, dan pakt de keine UBC30xlt alles, ook de grondstations. De UBC3500xlt ontvangt nog steeds vrijwel niets, en zeker niet meer dan met de standaard antenne. Dit is toch vreemd voor een scanner die zo positief wordt beoordeeld?

Wat ik me afvraag:
- Zou de scanner 'stuk' zijn? Het was het laatste exemplaar in de winkel, al zou dat niet uit hoeven maken.
- Los ik het op met een betere antenne, maar is dan de ontvangstgevoeligheid in het apparaat nog steeds onder de maat (wat ik niet wil)?
- Hoe zijn jullie ervaringen met de UBC3500xlt en zijn standaard antenne, vergeleken met een andere scanner met ook de standaard antenne?
- Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik de standaard SMA-antenne niet heb, maar wel de standaard BNC-amtenne en de adapter?

Wat betreft mijn  laatste vraag: ik kocht het toestel in Engeland waar ik vrij vaak kom voor mijn werk. De prijs was daar aanzienlijk lager dan hier in Nederland. Het exemplaar was het laatste in de winkel (ik weet het, dat roept vooroordelen op maar dit zou er in principe niets mee hoeven te maken) en de SMA-amtenne zat niet in de verpakking. Later wist ik pas dat er standaard een SMA-antenne in zit, en geen BNC-antenne (wel de adapter).

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
Re: Slechte ontvangst UBC3500xlt: teleurstelling :(
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2011, 12:13:10 »
Nu heb ik het ook getest door beide scanners af te stellen op 125.750MHz (Amsterdam Radar zuid-west). Op deze frequentie is hier op de UBC30xlt doorlopend veel verkeer te horen.

De UBC30xlt is voorzien van de rubber duck-antenne die erbij zat, en ontvangt dus het ene na het andere vliegtuig hier in mijn woonkamer. De UBC3500xlt is voorzien van de meegeleverde SMA-BNC-adapter én de luchtvaartband-antenne die ik altijd met veel succes op de UBC30xlt heb gebruikt. Hierop hoor ik zero, niks, noppes! Zelfs met de squelch nu helemaal open hoor ik alleen maar ruis... Ik heb zelfs de ene scanner tegen het ene oor gehouden en de ander tegen het andere, met negatief resultaat voor de UBC3500xlt. Dit doet vermoeden dat het ook aan de SMA-BNC-adapter kan liggen (de antenne is gewoon goed), maar nogmaals... aan de scanner kan het dus ook liggen. Helaas bezit ik geen SMA-antenne om dit te testen...

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2011, 12:27:19 »
Ik heb deze scanner nu een paar jaar en ik ben er ZEER tevreden over.
Zeker voor civiele en militaire luchtvaart is de ontvangst prima.
Inderdaad heb ik iets betere ontvangst met de bijgeleverde SMA antenne dan
met een BNC exemplaar maar dit verschil is eigenlijk te verwaarlozen.
Ook met close-call heb ik geen probleem.
Ik gebruik hem meestal met verschillende (zelfbouw) types externe antenne's,
o.a. voor Milsat en ISS ontvangst.
Ik woon in Alphen aan den Rijn, niet zo ver van Schiphol en als ik buiten sta met de SMA er op
dan ontvang ik zonder problemen diverse weer- en andere info kanalen van Schiphol.
Volgens mij, en vele met mij, een van de beste (zo niet DE beste) handscanner.
Ik heb hem gewoon in Nederland gekocht, compleet in een nieuw doosje met SMA antenne.
De Butel Pro software heb ik er bij gekocht samen met een seriele kabel.
Ik vind dit prettiger werken dan BCtools.
Misschien heeft het toch te maken met het feit dat je hem dus eigenlijk niet compleet
in Engeland gekocht hebt.
Het enige probleem dat ik er mee heb (ik heb dit ook al eens aan dit forum voorgelegd
maar geen duidelijke reden ontdekt) is dat als ik hem b.v. op gewone penlights buiten gebruik
en een aantal frequenties laat afscannen, er op verschillende frequenties een paar seconden een soort
ratelend geluid uit komt dat langzaam wegsterft. Het ligt niet aan de locatie, ik heb het op verschillende plaatsen.
Thuis met de adapter heb ik geen last.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2011, 13:24:14 »
Ik heb de SMA even op de scanner gezet maar op 125.750 krijg ik ook helemaal niets binnen,
maar ik ontvang hier ook niets van op de buiten antenne op dit moment.
Op de SMA krijg ik bij mij in huis diverse frequenties door waarvan de sterksten zijn:
121.200, 119.050 en 119.250 met tussen de 3 en 5 ontvangst streepjes.
Eurocontol komt er op een paar frequenties keihard uit maar ook Clearence op 131.450
is goed verstaanbaar. Van mijn huis naar Schiphol is hemelsbreed 20 km.

Ik heb hetzelfde geprobeerd met een BNC exemplaar die er verder hetzelfde uit ziet als de SMA
(even lang e.d.) en hiermee is de ontvangst nog iets beter als met de SMA op 119 en 121.
124.0750 is keihard. Eurocontrol en dergelijke is met de SMA iets beter.
Hoe dan ook, ik ontvang heel veel van Schiphol binnenshuis.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2011, 18:37:44 »
Ha Janos, bedankt voor je reactie!
Ik ben er inmiddels achter dat het echt een probleem in de scanner is. Ik woon zelf vlakbij Lisse, op nog geen 14km vanaf Schiphol vandaan. Zoals ik al zei ontvangt mijn UBC30xlt zeer veel verkeer, ook zonder speciale luchtvaartband-antenne. De UBC3500xlt ontvangt vrijwel niets, en zelfs als ik de squelch open zet (op stand 0) en de ruis afluister hoor ik niks dan ruis terwijl op dat zelfde moment de UBC30xlt een hele conversatie hoort tussen ATC en het vliegtuig.

Close Call heeft me tot nu toe vooral 'hits' opgeleverd met een zeer sterke FM-zender in de nabijheid (erg irritant was dat trouwens) en wat van die paging/semafoonzenders. Verder ontvang ik tot nu toe behalve luchtvaart ook geen enkele bedrijfszender, anders dan met de UBC30xlt die nu de ene na de andere taxichauffeur in de huiskamer brengt... Wel ontvangt de UBC3500xlt een soort semafoonkanaal op 169.750MHz (had ik van elders op dit forum), maar dit is volgens mij een zeer sterke zender. Toen ik de antenne + adapter loskoppelde viel dat signaal logischerwijs weg, dus de antenne heeft nog wel enige vorm van connectie met de scanner.

Flink balen dus. De scanner heb ik gekocht bij een zeer goede zaak in Nottingham, maar voorlopig ben ik daar niet in de buurt. Ik heb er uiteraard garantie op, maar het is nog mar de vraag of ik daarmee terecht kan bij een Uniden-dealer in NL (volgens de Engelse verkoper moest dit kunnen). Dat de SMA-antenne ontbrak was ook al vreemd. Ik vermoed dat deze ergens in de winkel in het kastje met de doosjes ligt... Maar of het wat uitmaakt als ik wel die SMA-antenne heb? Waarschijnlijk niet, en is de scanner gewoon niet goed. Een mooi voorbeeld dus van goedkoop-duurkoop dus. Ik ga als ik tijd heb wel even langs een dealer,al zitten die helaas niet hier in de buurt.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2011, 18:58:22 »
Die 169 frequentie is een Entropia kanaal. Hiervoor staan overal in Nederland antennemasten
en het signaal is soms zo sterk dat je het zonder antenne ontvangt.
Heb je software en een aansluitkabel voor de PC ?
Het BCtool programma kan je eventueel gewoon downloaden maar je hebt
wel een kabeltje nodig. Je kan dan makkelijker de instellingen bekijken en eventueel programmeren.
De scanner is in aankoopstaat ingedeeld in een aantal custom-search groepen.
Als je hier op zoekt dan zou je met een eenvoudige antenne toch al gauw iets moeten horen.
Ik zou het niet zo snel opgeven. Een scanner is niet zomaar defect.
Ik heb de mijne indertijd gekocht bij de CBshop in Overloon.
Een heel geschikte kerel. Misschien kan je contact met hem opnemen en vragen
of hij nog tips heeft.
Lisse ligt nog dichter bij Schiphol dan Alphen dus je zou zeker voldoende moeten kunnen ontvangen.
Als je iets uit wilt proberen of vergelijken met mijn scanner dan kunnen we desnoods een
afspraak maken dat je bij me langs komt. Ik ben gepensioneerd en dus heel vaak thuis.
Nog een tip, ik heb de ervaring dat de ontvangst veel minder is als je alleen de adapter gebruikt.
Zorg dat je er altijd volle batterijen in hebt. Let er wel op dat het switchje bij de batterijen in
de juiste stand staat voor oplaadbaar of alkaline.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2011, 19:02:51 »
Citaat van: "Janos"
Die 169 frequentie is een Entropia kanaal. Hiervoor staan overal in Nederland antennemasten
en het signaal is soms zo sterk dat je het zonder antenne ontvangt.

Wie heeft je dat wijs gemaakt?

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2011, 19:12:07 »
Je hebt gelijk, het is Ermes. Dit zou je overigens ook gewoon kunnen zeggen.

Offline Xarioga

• SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2011, 21:14:10 »
Heb deze Ubc3500Xlt zelf ook.
En hier in Den Haag, ontvang ik schiphol redelijk met een breedbandige scanner antenne (witte pijp versie).
Deze staat achter het slaapkamer raam in huis op de 1e etage.

Ja... Ja... ik weet het.... Totaal geen goede situatie, maar het is nog niet anders.
Later komt er nog wel eens een andere antenne, die ik buiten plaats.

Ik heb de scanner wel op bandplan 2 staan, maar dat zou niet veel mogen uitmaken.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2011, 21:39:19 »
Kun je controleren of de aansluiting van de antenne en de massa nog in orde is in de scanner behuizing.
heb dit zelf eens gehad en ik kon toen als ik met de hand de antenne een beetje draaide of onder spanning zetten veel ontvangen en als ik de antenne los liet ontving ik niets meer.
misschien kun je dit middels een multimeter doormeten

Tinuske
vanuit een warme luchtballon zie je meer

commtel213  commtel205

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2011, 06:41:32 »
Citaat van: "tinuske"
Kun je controleren of de aansluiting van de antenne en de massa nog in orde is in de scanner behuizing.
heb dit zelf eens gehad en ik kon toen als ik met de hand de antenne een beetje draaide of onder spanning zetten veel ontvangen en als ik de antenne los liet ontving ik niets meer.
misschien kun je dit middels een multimeter doormeten
Tinuske

Ik heb de behuizing open gehad om dit zelf na te gaan, maar alles zag er in mijn (ondeskundige ;)) ogen goed uit. Zo ongeduldig als ik was ben ik langs een Nederlandse handelaar gegaan welke ook Uniden scanners repareert. Ik heb hier mijn exemplaar vergeleken met een 'nieuwe uit de doos', en inderdaad: het verschil was gi-gan-tisch! Wat opviel was het oude serienummer van de mijne, en het feit dat hij in China in elkaar was gezet. De nieuwe kwam wat dat betreft uit Vietnam, en had een veel jonger serienummer. Tegen beter weten in heb ik gelijk de nieuwe maar aangeschaft met ook nog eens een betere antenne :) De oude lever ik t.z.t. bij deze handelaar in ter reparatie, zeer waarsch. nog onder de garantie. Deze wil ik indien de ontvangst het beter doet van de hand doen. Waarom ik dit niet direct heb gedaan? Omdat ik over twee maanden weer in Engeland zit en bij de winkel aldaar kan langsgaan... En ja, ook omdat ik zó enorm graag een werkende UBC3500xlt wilde gebruiken ;)

Bedankt voor alle tips en aangeboden hulp (Janos) :)

skourre

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2011, 07:02:34 »
het lijkt mij dat er iets los zit in de scanner.open maken en kijken of de antenne aansluiting goed vastzit op de print.is een voorkomend iets.
mocht je garantie hebben dan retour naar de zaak waar je hem hebt gekocht zou ik zeggen.
weet je zeker dat ie jouw als nieuw is verkocht?

groet

skourre

Offline elcriz

• Zelfstandig ondernemer
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2011, 10:20:07 »
Toen ik de scanner open had ben ik nagegaan of de ansenneaansluiting goed vastzat, alles goed zat gesoldeerd etc. en of de printplaat geen beschadigingen vertoonde. Niks kunnen ontdekken, maar wat mij overigens wel opviel was dat er zowel in de SMA-aansluiting op het geisoleerde gedeelte (binnen de schroefdraad) miniscule vlekjes zaten. Bij bestudering met een vergrootgla bleken dit metaalschilfers te zijn. Dit kan bijv. afkomstig zijn van het gedraai binnen de schroefdraad. Ik heb het zover dat kon proberen schoon te maken, maar bezit helaas geen blaasbalgje o.i.d. waarmee ik alle schilfers weg kan blazen... Ik weet ook niet of dit een oorzaak kan zijn: kortsluiting of zoiets? Nogmaals: ik ben geen expert, maar dat geisoleerde, plastic gedeelte binnenin een antenne-aansluiting zit er natuurlijk niet voor niets.

Ik heb besloten de scanner mee terug te nemen naar Engeland over enkele maanden en voor te leggen bij de winkel waar ik hem kocht. Hij is mij als nieuw zijnde verkocht (met de garantiebepalingen die daarbij horen), maar ik twijfel daar zelf ook steeds meer over. Vooral nu ik dus ook hier in Nederland een gloednieuwe heb gekocht die het prima doet :) Ook ontbrak de standaard SMA-antenne etc. Het was ook het laatste model, uit hun etalage binnen (waar geen zonlicht bij kon btw). Ik weet normaal gesproken beter: daar kan iets mis mee zijn... Maar toch ;)

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2011, 11:00:07 »
Veel plezier met je nieuwe scanner. Dit wordt beslist geen teleurstelling.

Offline Xarioga

• SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2011, 22:18:51 »
Alsnog veel luister plezier met de nieuwe Ubc :)
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b