Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een UBC3500xlt. Ik heb er een aardige lijst frequenties ingezet, met name uit de luchtvaartband. Ondanks dat ik overal vrijwel alleen maar positieve dingen hoor en lees over deze scanner ben ik eerlijk gezegd hevig teleurgesteld in de ontvangstgevoeligheid. Als ik de scanner, voorzien van SMA-BNC-adapter en de standaard (BNC) Uniden rubber duck antenne laat scannen op luchtvaartfrequenties pakt hij slechts sporadisch iets op.
Let wel: ik vergelijk dan met mijn andere scanner, een UBC30xlt welke ik voor de gelegenheid ook heb voorzien van zijn standaard rubber duckje. Ik woon vrij dichtbij Schiphol, en zelfs met dat standaard rubber duckje pakt de UBC30xlt zeer veel verkeer op. Dezelfde frequenties staan ook in de UBC3500xlt, en ook de instellingen zijn het zelfde: squelch op 1 en geen ATT. Toch, slechts één keer in de vijf minuten een zwak signaal van een overvliegend toestel, terwijl de UBC30xlt alles pakt. Voorzie ik beide scanners van een special luchtvaartband-antenne, dan pakt de keine UBC30xlt alles, ook de grondstations. De UBC3500xlt ontvangt nog steeds vrijwel niets, en zeker niet meer dan met de standaard antenne. Dit is toch vreemd voor een scanner die zo positief wordt beoordeeld?
Wat ik me afvraag:
- Zou de scanner 'stuk' zijn? Het was het laatste exemplaar in de winkel, al zou dat niet uit hoeven maken.
- Los ik het op met een betere antenne, maar is dan de ontvangstgevoeligheid in het apparaat nog steeds onder de maat (wat ik niet wil)?
- Hoe zijn jullie ervaringen met de UBC3500xlt en zijn standaard antenne, vergeleken met een andere scanner met ook de standaard antenne?
- Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik de standaard SMA-antenne niet heb, maar wel de standaard BNC-amtenne en de adapter?
Wat betreft mijn laatste vraag: ik kocht het toestel in Engeland waar ik vrij vaak kom voor mijn werk. De prijs was daar aanzienlijk lager dan hier in Nederland. Het exemplaar was het laatste in de winkel (ik weet het, dat roept vooroordelen op maar dit zou er in principe niets mee hoeven te maken) en de SMA-amtenne zat niet in de verpakking. Later wist ik pas dat er standaard een SMA-antenne in zit, en geen BNC-antenne (wel de adapter).