Auteur Topic: Tooncode  (gelezen 8800 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline johan vermeer

• Beginnend Lid
  • **
Tooncode
« Gepost op: 19 januari 2011, 19:26:41 »
Wie kan mij uitleggen( of een link geven) wat tooncode is?
ik zie vaak freq. met bijbehorende toon code.
vriendelijke groeten Johan.

Leen Ansems

• Gast
Re: Tooncode
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2011, 19:57:56 »
Citaat van: "johan vermeer"
Wie kan mij uitleggen( of een link geven) wat tooncode is?
ik zie vaak freq. met bijbehorende toon code.
vriendelijke groeten Johan.

Ik neem aan dat je de PL/ CTCSS bedoelt: als je naar een frequentie luistert dan kan je verschillende gebruikers horen. Die gebruikers zouden elkaar kunnen horen en dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Als je een klein bedrijf hebt, hoor je alleen andere bedrijven en daar zijn de meeste mensen niet belangstellend naar. Door met je eigen zendsignaal een nauwkeurig toontje mee te zenden uit een reeks tonen onder de 300 Hz, dan kan je een filter in de ontvanger de  aanwezigheid van die toon in je ontvangen signaal laten testen. Is het toontje aanwezig dan mag de luidspreker werken en anders niet. Zo kan je op een frequentie diverse partijen laten werken zonder dat ze elkaar horen. Doordat elke groep een eigen toontje mee zendt, kan je de afzonderlijke bedrijven herkennen.

Offline johan vermeer

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2011, 22:20:23 »
Hallo Leen, hartelijk bedankt voor je uiteenzetting!
heeft de drukschakelaar(ctcss) op m'n 9000xlt daar ook wat mee te maken?
vriendelijke groeten Johan

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2011, 05:24:04 »
Citaat van: "johan vermeer"
Hallo Leen, hartelijk bedankt voor je uiteenzetting!
heeft de drukschakelaar(ctcss) op m'n 9000xlt daar ook wat mee te maken?

Ik denk van wel, maar laat graag een echte expert op dat toestel aan het woord. Ik zorg dat de techniek werkt, maar ben niet thuis in de mogelijkheden per toestel.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2011, 05:51:47 »
Die CTCSS schakelaar heeft daar inderdaad mee te maken. Alleen al die nu niet werken omdat er eerst een apart printplaatje voor moet worden aangeschaft.

Offline johan vermeer

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2011, 09:52:11 »
dank je wel Johan ,voor je antwoord.
als dat printplaatje erin zit, kan ik dan met het toetsenbord, de tooncode instellen!
en hoe kom ik aan z'n printplaatje,en kan ik dat erzelf inzetten?
wat een vragen he?
ik luister al meer dan 30 jaar naar de scanner,maar heb me nog nooit verdiept in tooncode,het wordt nu wel eens tijd, dacht ik zo bij m'n eigen.
daarom ben ik ook zo blij met het forum!

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2011, 09:55:50 »
Wat de precieze mogelijkheden van het kaartje zijn weet ik niet, wel dat je de CTCSS uit kan lezen. Maar hij schijnt nogal prijzig te zijn en er is lastig aan te komen.

Offline Gaspieper

• Gevorderd Lid
    • P2000
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2011, 10:37:45 »
Als je de handleiding er op na slaat lijkt het er op dat je alleen per frequentie een tooncode kan invoeren.
Dus niet laten zoeken als er op een frequentie een code wordt meegezonden.

En ook alleen maar de analoge versie, niet digitaal.
Maar ben geen bezitter dus kan het verkeerd hebben.
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2011, 11:18:43 »
Waarschijnlijk zorgt dat bordje dat het audiosignaal beneden 300 Hz naar de CTCSS teller gaat en boven de 300 Hz naar de speaker. Een soort splitter dus.

exLid057

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2011, 19:19:28 »
Citaat van: "Johan Beck"
Die CTCSS schakelaar heeft daar inderdaad mee te maken. Alleen al die nu niet werken omdat er eerst een apart printplaatje voor moet worden aangeschaft.

Klopt Johan, verder zal ik dat printje ook niet kopen de scanner word erg traag.

alleen de DATA killer werkt goed in de ubc9000xlt

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2011, 01:20:00 »
Om hier nog even op verder te gaan: er is een behoorlijke lijst aan afgesproken tooncodes in gebruik (zowel CTCSS als DCS) en toch spreekt men vaak over een tekort aan beschikbare frequenties. Zelfs als men elke gebruiker in eenzelfde regio dezelfde frequentie maar verschillende tooncode zou toekennen, heeft men dan nog steeds een tekort aan frequenties of gaat dit niet zomaar?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2011, 06:37:30 »
Nee, want een signaal op die frequentie zal altijd storen. Stel je vier mensen voor, elk met een portofoon op frequentie x. Persoon A en B gebruiken TQ 67.0 Hz, persoon C en D gebruiken TQ 162.2 Hz. A en B kunnen C en D niet horen en andersom, precies zoals de bedoeling is.

Nu staan A en C naast elkaar, C spreekt met D en B doet nog niks, B en D staan een eind verderop. Geen probleem dus. Echter, zolang C aan het spreken is zal zijn signaal zo sterk zijn, dat A niets hoort van B.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2011, 06:52:50 »
Je moet het gebruik van CTCSS en DCS vergelijken met lawaai en dan stop je watjes in je oor.
Je hebt dan geen last van het lawaai, maar het is niet weg. Als iemand anders met een andere CTCSS of DCScode dan de jouwe spreekt hoor je hem niet, maar hij is er wel. Vandaar dat het radioverkeer op die kanalen een chaos is.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2011, 13:21:03 »
Ik heb in mijn woonplaats twee concurrerende taxibedrijven op dezelfde frequentie die dan ook gebruik moeten maken van CTCSS. Ze rijden voortdurend in dezelfde regio rond en staan vaak naast mekaar geparkeerd aan een standplaats. Als ik Robert zijn voorbeeld interpreteer, is dit dus een verre van ideale situatie? Waarom doet men dit dan? Is het voor de gebruiker van de frequentie misschien goedkoper op het vlak van de licentie om eenzelfde frequentie te gebruiken (want geen unieke frequentie voor jezelf) en dan maar te gaan werken met tooncodes of heeft men dit achter de schermen zelf bedisseld en betaalt men aan het BIPT maar één licentie?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2011, 13:46:17 »
In Nederland werd altijd rekening gehouden dat er op een frequentie  bedrijven kwamen die elk iets anders deden. Nooit 2 taxibedrijven, loonbedrijven enz. Sterker nog: het mag wel, maar dan moeten beide bedrijven daarvoor accoord gaan en er voor samenwerking tekenen. Dat geldt alleen voor frequenties die zijn toegewezen aan individuele bedrijven. Voor algemene portofoonkanalen kan het voorkomen dat op hetzelfde werk meerdere bouwfirma's op dezelfde frequentie werken. Kan ook z'n voordeel hebben.