Beste leden,
Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen in de wondere wereld van de radio! Mijn interesse ligt vooral bij gebruik van de radio gerelateerd aan de ruimtevaart, zoals bijvoorbeeld het ontvangen van weersatellieten.
Om de kijken of deze hobby wat voor mij heb ik een goedkoop tweedehands scannertje gekocht, de Commtel 205. Erg leuk apparaat tot dusver!
Enthousiast ben ik begonnen met het zoeken naar een antenne waarmee ik het APT signaal van de NOAA satellieten kan ontvangen (~137 MHz) daarbij ben ik uitgekomen op de
JM-137 DCA (PDF) antenne.
Na een middagje knutselen heb ik deze antenne gemaakt en thuis op het balkon gezet om eens te kijken of ik wat kon ontvangen! En ja hoor, ik kon de piepjes van één van de NOAA satellieten prima horen! Prachtig idee overigens dat ik hem kon ontvangen thuis terwijl zo'n satelliet op zo'n ~900KM hoogte zit en voorbij komt met een zeer hoge snelheid! Na een poosje geduld te hebben kwam de volgende satelliet al mooi over vliegen en heb ik met behulp van het programma
WXtoIMG dit
plaatje gemaakt.
Aangezien mijn kennis op dit gebied nog niet zo erg groot is wil graag aan jullie de volgende vragen vragen:
Door de afbeelding loopt diagonaal een golfje heen, waar zou ik de bron van dit golfje in moeten zoeken?
De tweede vraag is hoe het precies komt dat er zo'n verschuiving plaatsvind van wat ik denk de frequentie? Als een mooi trappetje loopt de te ontvangen afbeelding door de ontvangen afbeelding heen. Mijn eerste verklaring hiervoor is het doppler effect, maar dan zou ik persoonlijk een meer geleidelijk verloop verwachten, nu lijkt hij een vrij grote sprong te maken.
Alvast hartelijke bedankt voor het meedenken!