Auteur Topic: Oostende Radio OSU  (gelezen 9834 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Oostende Radio OSU
« Gepost op: 28 december 2010, 02:27:13 »
Als kustbewoner ben ik uiteraard geboeid door Oostende Radio (OSU).

Nu is het wel zo dat Oostende Radio recent nogal wat veranderingen meegemaakt heeft door een vaak wisselende "eigenaar", en dat er verschillende stations zijn met wisselende functie. Daarom vroeg ik me af hoe het momenteel in elkaar zit (eind 2010). Ik heb alles dat ik kon vinden samengevat, als iemand verbeteringen of suggesties heeft is dat heel welkom.

Huidige eigenaar: Ministerie van Landsverdediging, marinecomponent, Radio Communications Services, Kwartier Koningin Elisabeth, Everestraat, Brussel
Exploitatiecentrum: Commcenter, Kwartier Zeebrugge, Graaf Jansdijk, Brugge
Administratieve en technische diensten: Clemensheulestraat, Oudenburg
Zendstations (op afstand bediend vanuit Commcenter Zeebrugge): Hector Verhaeghelaan, Middelkerke en Predikherenstraat, Ruiselede-Wingene
Ontvangststation (op afstand bediend vanuit Commcenter Zeebrugge): Clemensheulestraat, Oudenburg
VHF-Relaisstations (op afstand bediend vanuit Commcenter Zeebrugge): Voor zeevaart: Antwerpen, De Panne en Zeebrugge. Voor binnenwateren kanaal 24: Gent, Mol, Ronquières, Luik, Namen, Vilvoorde, Zwijndrecht, Bellegem en Rivière.

Ooit eigenaar of had ooit belangen, maar nu niet meer: RTT/Belgacom, Belcomlab, BIPT, SCRE, Radio Maritieme Diensten...
Niet langer exploitatiecentrum: Perronstraat Oostende
Afgeschaft zendstation: Antwerpen Kruisschans
Afgeschaft ontvangststation: Antwerpen Linkeroever
Afgeschaft militair communicatiestation: Kwartier Hondenkennel, Vlissegem (zit nu ook in Commcenter Zeebrugge)


Dus feitelijk heeft "Oostende Radio" al haar historische banden met Oostende verloren, enkel de naam verwijst nog naar Oostende.

Aanvullingen/correcties welkom  :!:

Mijn vragen:
* Wie weet een exacte locatie (of meerdere locaties) van een VHF-Relaisstation? My guesses: De Panne: BEMILCOM militaire zendmast naast Plopsaland. Bellegem: zendmast op heuvel.
* Wie weet welke uitzendingen verzorgd worden uit Ruiselede en welke uit Middelkerke?
* Waarom trouwens 2 zendstations (puur historisch, of redundantie misschien, maar waarom is het ontvangststation dan niet redundant)?

Greetz
Bart

Offline tors

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2011, 13:34:52 »
Bedankt Bart voor de interessante en volledige  info

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2011, 19:33:22 »
HIER vind je een verslag van de Radioamateurs Noorderkempen over hun bezoek aan Oostende Radio.

Vòòr het ontvangststation van Oudenburg in gebruik werd genomen, had je ook nog het station van Liedekerke maar dat is dus al lang geleden ontmanteld.
Tegenover de zender van Ruiselede (centrale A, de centrale B daar is inmiddels buiten dienst gesteld wegens onbruik van de middengof) had je nog het zendstation Aalter maar dat is inmiddels ook verdwenen en de gronden werden verkocht.

Zoals ik uit het verslag kan afleiden, zijn de sites Oudenburg en Ruiselede vooral voor Defensie bedoeld om contact te leggen met buitenlandse troepen via HF. Het station Middelkerke is dan blijkbaar meer op de scheepvaart gericht via MF/HF/VHF-verbindingen. Als je langs de kazerne van de 15e Wing op de Haachtsesteenweg in Melsbroek rijdt, zie je trouwens nog een HF-ontvangststation van de luchtcomponent. Het zendstation bevindt zich wat verderop in de kazerne van Peutie (Vilvoorde). In het document lees ik dat beiden ook geïntegreerd zouden worden in de site van Ruiselede.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2013, 21:03:02 »
Ik heb HIER nog wat interessante info over de locatie van de zendstations gevonden. Info lijkt mij op sommige punten wat verouderd want in de binnenvaart zijn er alvast wat zenders bijgekomen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2013, 17:08:10 »
Hey Bart, leuke informatie ! zelf ook vaak Oostende Radio beluisterd :-)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2013, 19:24:25 »
Nu had ik eens gedacht er zitten meer zendstations in die omgeving. zoals Nieuwpoort.Wandelaar.Zeebruggen.
Hebben die ook zo'n soort Bulletin wat ze oplezen om de zoveeltijd.
En waar zijn ze eventueel op te beluisteren? ben al aan het zoeken geweest maar heeft me nog niet veel opgeleverd.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2013, 00:20:10 »
Hoi Bart

Ik had je beloofd via mijn contacten eens één en ander na te vragen  ;)

Mijn vragen:
* Wie weet een exacte locatie (of meerdere locaties) van een VHF-Relaisstation? My guesses: De Panne: BEMILCOM militaire zendmast naast Plopsaland. Bellegem: zendmast op heuvel.

De VHF relaisstations voor de binnenwateren bevinden zich in Ans, Leopoldsburg, Peutie, La Houppe, Champion en Ronquières.
Die voor de zeevaart in Adinkerke, Lombardsijde, Oudenburg, Zeebrugge, Destelbergen en Zwijndrecht.

* Wie weet welke uitzendingen verzorgd worden uit Ruiselede en welke uit Middelkerke?

Enkel Navtex op 518 KHz is uitsluitend van uit Middelkerke. Alle overige uitzendingen (MF/HF) kunnen zowel van uit Middelkerke als uit Ruiselede.

* Waarom trouwens 2 zendstations (puur historisch, of redundantie misschien, maar waarom is het ontvangststation dan niet redundant)?

Dit is historisch gegroeid. Eind 2013 gaat Middelkerke uit de lucht.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2013, 12:17:28 »
Goeie Update! Leopolsburg is nog redelijk in de omgeving.eens kijken of die Frequentie ergens op google te vinden is.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2013, 23:26:22 »
Leopolsburg is nog redelijk in de omgeving.eens kijken of die Frequentie ergens op google te vinden is.

161.800 met berichten voor de binnenvaart.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Oostende Radio OSU
« Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2013, 11:02:05 »
Deze klopt.die hoor ik altijd nog :-) maar dacht dat er misschien ook andere frequenties gebruikt zouden worden.
Maar dat is dus helaas niet het geval.