Auteur Topic: welke antenne,s aanbevolen  (gelezen 12282 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
welke antenne,s aanbevolen
« Gepost op: 24 oktober 2010, 15:23:22 »
ik had al berichtje geschreven onder vhf aangaande mijn antenne vragen
zal het nu maar hier doen had dit topic niet eerder gezien van daar.
ik wil het volgende  een antenne die goed werkt op naftex dus rond 500 khz
dan iets wat goed op en rond de nautische freqs korte golf  .
en dan nog moet het goed werken tussen de 150-175 mhz.
nu weet ik dat antennes altijd een compromie is maar de vraag met een allband antenne is waar piekt hij
nu kan ik in de mast wel 2 antennes plaatsen 3 gaat niet van wege interverentie op elkaar
dus wie verteld wat nu de juiste antennes zijn voor mij.
op voorhand is naftex en 150-175 belangrijk voor mij als daar nog een stukje luchtvaart bij zit
zou het mooi zijn maar geen must.
wat wel is ik woon in het centrum van rotterdam,ben me er wel van bewust dat het nooit zo zal
werken op deze freqs als iemand die aan de kust woont maar ik wil er het beste uit halen.
wat de ontvangers hier zijn het volgende
een realistic pro 2021 ooit gekregen
een bearcat 9000 xlt
een kenwood r 5000 inclus de converter 108-175 mhz en voorzien van alle filters
een naftex die ik na moet kijken verkeerde spanning gehad
dus hier moet ik het mee doen.
wensen ja,een aor 3000 of 5000.
vgr ton.

exLid057

• Gast
Re: welke antenne,s aanbevolen
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:23:53 »
Voor VHF zal ik gaan op de GP160 zeer goede antennen en je ontvangst zal zeker goed zijn

Voor de UHF zal ik de X50 of de GP430 UHF nemen.

Navitex gebruik in zelf hier de Dx-one-pro 2 voor maar om die bedeen aan te raden voor je is wel een aan slag op je  portemenee :lol:

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:35:57 »
1 antenne voor alles wat je wilt horen is er niet en laat je ook niet misleiden door allerlei advertenties die het tegendeel beweren. Kies een active (versterkte) antenne voor NAVTEX en  kortegolf en maak de keuze om VHF en UHF met de andere antenne te doen.

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:30:57 »
inderdaad kan 1 antenne niet doen wat ik wil,zoals geschreven kan er 2 plaatsen in de mast
de eerste reactie op mijn vraag wat betreft de twee antennes zou ik gaarn wat specs hebben indien voor hande.
een albander antenne werkt niet want het ding is altijd ergens gepiekt en werkt altijd met compromie,s
nou wil ik niet beweren dat andere antennes dat niet doen ,anders zou je een heel bos moeten plaatsen
maar als je moet kiezen wil ik wel het beste hebben.
vgr tonsr.

exLid057

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:34:31 »
Citaat van: "pcb0019"
inderdaad kan 1 antenne niet doen wat ik wil,zoals geschreven kan er 2 plaatsen in de mast
de eerste reactie op mijn vraag wat betreft de twee antennes zou ik gaarn wat specs hebben indien voor hande.
een albander antenne werkt niet want het ding is altijd ergens gepiekt

De GP160 loopt van 140 tot 174
 De GP430 Loopt van 420 tot 470

Of bedoelde je dit niet ?

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:38:43 »
ja wel de freqentie specs maar hier mis ik dus de 500 khz naftex dat is in elk geval mijn eerste keus wat
ze zeker moeten aankunnen en dan 150-175 de twede voorkeur wat er tussen zit wat nautich op 2 -4-6-8-mhz
zou mooi zijn mogelijk wat luchtvaart maar niet per definitschie belangrijk.
vgr ton.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:55:40 »
ja wel de freqentie specs maar hier mis ik dus de 500 khz naftex dat is in elk geval mijn eerste keus wat
ze zeker moeten aankunnen en dan 150-175 de twede voorkeur wat er tussen zit wat nautich op 2 -4-6-8-mhz
zou mooi zijn mogelijk wat luchtvaart maar niet per definitschie belangrijk.
vgr ton.

Een antenne die niet actief, klein en ook nog tot 8 MHz kan , maar dan moet je een stuk antennedraad nemen met een tuningunit tussen je ontvanger en de antenne om hem aan te passen. Ik denk niet dat je daar de ruimte voor hebt. Voor VHF/UHF moet je een Diamond antenne nemen. Daar zijn veel tevreden gebruikers mee bezig.

Offline woody_duiven

• Gevorderd Lid
    • RonV Media
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2010, 15:25:31 »
Sommige antenne's zijn specifiek voor een band bedoeld maar hebben ook goede eigenschappen op andere banden. Ik heb hier twee Procomm CLX-C2 antenne's in gebruik voor de VHF, die ook op de UHF goede resultaten geven. Het nadeel is de groote, het is net een vlaggemast.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2010, 13:04:38 »
ik heb een draadje hangen ongeveer 6 meter met balun maar hangt niet optimaal kan niet anders
woody de antennes waar jij mee werkt ,de lengte is hier geen probleem,wel vraag ik me af wat
het freqentie berijk is van deze antenne en of hij laag voldoende reactie geef met name op 500 khz
en dit is dus ook weer een compromy antenne en waar ligt dan zijn piek. vgr ton.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2010, 13:26:54 »
ik heb een draadje hangen ongeveer 6 meter met balun.

Je kan die antenne beter voeden met een kippeladder en een symetrische antennetuner. Kan je er veel meer mee doen op de hele kortegolf. Rendement op de lagere frequenties heb je zo niet veel. Hoe langer je antenne is, dus te beter ga je die banden ontvangen. Zo'n antennetuner kan je kopen, maar ook zelf bouwen.

spy-master

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2010, 14:25:32 »
Ik gebruik een X-50 voor vhf en uhf .
Voor Hf een balun met een flink stuk draad .

De freq die ik veel beluister is 100 - 14 MHz en de 108-170 en dan nog een stukje uhf.

De balun die ik gebruik is een ft114-43 met daarop een 9:1 wikkeling .
Met een stuk 2.5 mm vd koperdraad van bijna 10 meter.
Deze antenne koste om zelf te bouwen nog geen 15 Euro.
Als je geen 10 meter kan weg spannen zou je een slinky traploop veer aan je balun kunnen knopen.
Dit werkt ook zeer goed.

De X-50 koste nieuw 50 Euro en is een 2/70 cm amateur band antenne .
Maar ook daarbuiten werkt deze goed ik luister heel veel naar de airband, en vergelijking met mijn d130 werkt deze een stuk beter .

Ook is de coax belangrijk en heb overal aircell7 tussen .

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2010, 16:51:39 »
ja dat klopt maar een probleem is dat de antenne redelijk ver van de shack staat zoo ongeveer 45 meter
en de doorvoer is dus het probleem voor een kippeladder wat de lenget draad betreft kan ik niet veel meer
deze hangt tussen 2 muren kan er in de hoogte niet komen,de mast komt net boven dak uit ,en voor mij is juist laag belangrijk naftex dus de rest is meegenomen,de 45 meter is dus niet de hoogte maar het totaal,doorvoer huis achtertuin
en hoogte,ben bezich een mooie antenne tuner te bouwen,zelf spoelen gewikkeldmoet nog een mooie c zoeken liefst steatiet
en 2 mooie zware band schakelaars.maar antenne is belangrijk en dat is nu waar ik naar op zoek ben ,deze moet dus laag kunnen de meeste beginnen wat verder in de korte golf.vgr ton.

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2010, 16:53:38 »
wat is een slinky traploop veer dat zeg mij even niets vgr ton.

spy-master

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2010, 17:18:40 »

Offline pcb0019

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2010, 20:07:48 »
he spy zeer intressante side waar ik veel op terug kan vinden en na dat ik even heb rond gekeken wel wat van mijn gading heb gezien thanks voor deze tip,zal zeker laten horen waar ik mee aan de gang gaat vgrton