Ik zou zelfs niet voor aircell-7 gaan, op 400Mhz heeft deze nog 14db verzwakking op 100m, dus zelfs op korte afstand heeft dat toch wel een merkbaar verschil...
Ik kan je zeggen, ik heb hier eens gewoon de SWR gemeten van een stuk aircell-7 van een 15tal meter op 439Mhz
SWR van aléén de kabel, zonder antenne aan zat op 2.4. Je kan dus wel zeggen dat deze kabel werkt als dummy op 70cm
Ik heb hier ongeveer 25m aircell-7 zitten tussen de TRX en de antenne (dualband, vergelijkbaar met de X50)
Antenne staat hier vrij, op 75m boven zeeniveau.
ik heb vergeleken met een collega die dezelfde antenne heeft, maar hij is 20m lager gelegen, en dan met ecoflex-15, en hij heeft merkelijk betere ontvangst als hier.
Dus als je écht goed wil kunnen ontvangen, niet besparen op de coax.
En voor de antenne geldt net hetzelfde. een discone werkt overal een beetje.
Zo'n diamond werkt alleen op de banden waar ze voor gemaakt is, maar daar werkt ze wel uit de kunst !
Een discone antenne heeft 0db winst (zelfde als een dipool)
ga je bijv voor een X50 van diamond heb je op 144Mhz ongeveer4.5db, en op 430Mhz ongeveer 7.2db winst.
Elke 3db is een S-punt meer.
Dit in combinatie met een goede coax maakt dus het verschil tussen goede en slechte ontvangst.
Wat wél een nadeel kan zijn bij sommige scanners, is dat ze overstuurd gaan worden door de sterke signalen die ze ontvangen, waardoor de ontvangst er net op achteruit gaat.