Auteur Topic: Totaal andere antenne opstelling  (gelezen 8840 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos

• Gevorderd Lid
Totaal andere antenne opstelling
« Gepost op: 13 augustus 2010, 23:08:16 »
Beste,

Na toch al even mijn hobby (= scannerluisteren) uit te oefenen ga ik mij eens wagen voor een totaal andere antenneopstelling.
Op dit moment bezit ik over

- Antenne: Euro Gigastick (waarvan de 3 'zijradialen' verdwenen zijn)
- Scanner: Uniden USC230
- Coax: Goede vraag, kan het niet meer lezen wat op de kabel staat.

Zoals jullie nu al zullen opmerken: Die kerel heeft echte brol ;-)

Nu heb ik jullie hulp nodig. Welke antenne is goed, en welke coaxkabel kan ik het beste gebruiken?

Ik luister vooral de vhf en de uhf band uit. Een erg breedbandige antenne is dus wenselijk (dacht ik zo).

Nog even buitenuit:

Als voorlopige oplossing wil ik zelf even de zijradialen maken.
Gigastick :  http://www1.conrad.ch/m/2000_2999/2500/ ... FB.EPS.jpg
Kan er iemand mij vertellen uit welk materiaal (aluminium?) deze zijn vervaardigd, hoe lang deze zijn, en welke schroefdraad hierop zit. De schroefdraad kan ik zelf niet opmeten, omdat het veel werk is om bij de antenne te geraken => Nok van het dak en ladder is gestolen 3 weken geleden.

Grtz Jos

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Totaal andere antenne opstelling
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2010, 07:57:28 »
Die antenne is totaal ongeschikt, leuke verkooptruc maar je hebt er niks aan.
Neem een Diamond X30 of X50 en je zal veel meer ontvangen.
En dan neem je als kabel Aircell-7.

Offline Jos

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2010, 11:04:04 »
De antenne ga ik sowiso vervangen...

Maar wat de antenne coaxkabel betreft.
De totale lengte is ongeveer 14-15 meter

Ik heb nog eens goed op de coax kabel gekeken en er staat op "HG 58/U Made In Germany".

http://www.computercablestore.com/image ... -RG58U.jpg

Als ik deze blijf gebruiken, maakt dit veel verschil met de aircell 7?

Grtz

Link aangepast!

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2010, 11:16:42 »
Citaat van: "Jos"
Ik heb nog eens goed op de coax kabel gekeken en er staat op "HG 58/U Made In Germany".

Staat er geen RG58/U?

De demping van die kabel is meer dan 2 keer zo groot als die van Aircell 7.

Offline Jos

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2010, 11:26:31 »
Citaat van: "Discriminator"

Staat er geen RG58/U?

De demping van die kabel is meer dan 2 keer zo groot als die van Aircell 7.

Klopt het is RG58/U   (staat er zeer onduidelijk op).

Dus deze coaxkabel heeft "dubbel zoveel verlies" dan de aircell 7 ?

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2010, 11:56:39 »
Klopt het is RG58/U   (staat er zeer onduidelijk op).

Dus deze coaxkabel heeft "dubbel zoveel verlies" dan de aircell 7 ?

Ja. Iets meer zelfs - http://www.on4sh.be/ham/coax/

Offline Jos

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2010, 16:07:31 »
De diamond x50 of x30   is deze (veel) beter dan een Discone antenne?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2010, 17:16:12 »
De diamond x50 of x30   is deze (veel) beter dan een Discone antenne?

Ik vind van wel, zeker op UHF. En de Diamond is nog eens een stuk beter bestand tegen het weer.

AlfA145

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2010, 12:30:03 »
Ik zou zelfs niet voor aircell-7 gaan, op 400Mhz heeft deze nog 14db verzwakking op 100m, dus zelfs op korte afstand heeft dat toch wel een merkbaar verschil...

Ik kan je zeggen, ik heb hier eens gewoon de SWR gemeten van een stuk aircell-7 van een 15tal meter op 439Mhz
SWR van aléén de kabel, zonder antenne aan zat op 2.4. Je kan dus wel zeggen dat deze kabel werkt als dummy op 70cm

Ik heb hier ongeveer 25m aircell-7 zitten tussen de TRX en de antenne (dualband, vergelijkbaar met de X50)
Antenne staat hier vrij, op 75m boven zeeniveau.
ik heb vergeleken met een collega die dezelfde antenne heeft, maar hij is 20m lager gelegen, en dan met ecoflex-15, en hij heeft merkelijk betere ontvangst als hier.

Dus als je écht goed wil kunnen ontvangen, niet besparen op de coax.

En voor de antenne geldt net hetzelfde. een discone werkt overal een beetje.
Zo'n diamond werkt alleen op de banden waar ze voor gemaakt is, maar daar werkt ze wel uit de kunst !

Een discone antenne heeft 0db winst (zelfde als een dipool)
ga je bijv voor een X50 van diamond heb je op 144Mhz ongeveer4.5db, en op 430Mhz ongeveer 7.2db winst.
Elke 3db is een S-punt meer.
Dit in combinatie met een goede coax maakt dus het verschil tussen goede en slechte ontvangst.

Wat wél een nadeel kan zijn bij sommige scanners, is dat ze overstuurd gaan worden door de sterke signalen die ze ontvangen, waardoor de ontvangst er net op achteruit gaat.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2010, 13:09:02 »
Citaat van: "AlfA145"
Ik kan je zeggen, ik heb hier eens gewoon de SWR gemeten van een stuk aircell-7 van een 15tal meter op 439Mhz .SWR van aléén de kabel, zonder antenne aan zat op 2.4. Je kan dus wel zeggen dat deze kabel werkt als dummy op 70cm

Dit slaat echt nergens op. SWR meten van een open lijn; die waarde kan van alles zijn, afhankelijk van de lengte van de coax. Als je echt wilt meten of de coax zelf met pluggen en al in orde is, moet je het uiteinde afsluiten met een geijkte 50 Ohm belasting tot pakweg 3 GHz constant van eigenschappen en geschikt voor het zendvermogen waar je mee test. Als je het doet zoals het gemeten moet worden zal je zien dan aircell-7 wel degelijk een kwaliteitscoax genoemd mag worden.

AlfA145

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2010, 13:38:42 »
@leen : coax is in orde, geen probleem, maar om het nu kwaliteitscoax te noemen, neen, echt niet.

Voor HF en CB band, héél misschien nog nét 2m, maar daarboven stelt deze niet veel voor, tenzij er maar 'n paar meter kabel tussen de antenne en de ontvanger hangt.

Zoals ik al zei, ik heb er hiervan ongeveer 25m tussen de zender en antenne hangen, en als het niet zo moeilijk was om deze te vervangen, was dit allang gebeurd...

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2010, 13:44:11 »
Elke 3db is een S-punt meer

Nee, elke 6 dB. Een verdubbeling van de spanning en een verviervoudiging van het vermogen.

AlfA145

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2010, 13:49:34 »
Citaat van: "Discriminator"
Elke 3db is een S-punt meer

Nee, elke 6 dB. Een verdubbeling van de spanning en een verviervoudiging van het vermogen.

My mistake ;)
Eigenlijk wilde ik gewoon 'n punt maken door te zeggen dat coax en antennekeuze toch wel belangrijk zijn :)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:24:16 »
Eigenlijk wilde ik gewoon 'n punt maken door te zeggen dat coax en antennekeuze toch wel belangrijk zijn :)

Daar zijn we het allemaal over eens, alleen de metingen en resultaten :cry: Ik mag toch wel hopen dat je een fatsoendelijke swr meter gebruikt die geschikt is tot 500 MHz en niet zo'n brol voor de 27 MHz? Voor de durf om een meting te doen heb ik respect, alleen de manier waarop je het doet klopt niet en dan komt er een heel vertekend beeld.

AlfA145

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:52:32 »
Citaat van: "Leen Ansems"

Daar zijn we het allemaal over eens, alleen de metingen en resultaten :cry: Ik mag toch wel hopen dat je een fatsoendelijke swr meter gebruikt die geschikt is tot 500 MHz en niet zo'n brol voor de 27 MHz? Voor de durf om een meting te doen heb ik respect, alleen de manier waarop je het doet klopt niet en dan komt er een heel vertekend beeld.

Neenee, dat klopt, heb je helemaal gelijk in.

De SWR is gemeten met de juiste apparatuur, en de manier waarop ik het voorstelde geeft een vertekend beeld.
Maar we waren hier metingen aan het doen omdat ikzelf, samen met een collega-amateur een DSTAR repeater hebben gemaakt, en deze stond hier thuis te proefdraaien, omdat ik het software en interface gedeelte nog op punt moest stellen.
EN met die 25m Aircell-7 ertussen was deze dus echt doof op ontvangstgebied.
Nadat ik de repeater had verplaatst zodat er maar een 10 tal meter aircell tussen zat, was dit al merkelijk beter, maar eigenlijk nog niet zoals het hoort.

Intussen staat deze repeater op de vaste lokatie met 40m 7/8 coax en nog een 15tal meter 1/2 coax, en nu werkt alles zoals het hoort.

Maar in alles wat we hier getest hebben voldeed de aircell op 439Mhz totaal niet aan onze verwachtingen, en op 't moment dat ik de mogelijkheid heb om hier met een hoogtewerker te komen, wordt alles vervangen door ecoflex-10 of 15.