Auteur Topic: UBC3500 batterij vraag  (gelezen 17354 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MvH

• Beginnend Lid
  • **
UBC3500 batterij vraag
« Gepost op: 31 juli 2010, 21:49:01 »
Volgens de manual van mijn 3500, zou ik een pieptoon moeten horen wanneer de batterijen bijna leeg zijn. Tot op heden heb ik deze echter nog niet gehoord. Wel krijg ik in mijn display het icoontje dat de batterijen bijna leeg zijn (en na verloop van tijd valt de scanner idd uit), maar ik zou toch ook graag die pieptoon erbij willen hebben.

En hoe lang hebben de batterijen nodig om volledig te worden opgeladen, dus tot er Charge Complete in het display verschijnt?

Alvast bedankt!

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: UBC3500 batterij vraag
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2010, 22:17:50 »
Het pieptoontje is heel erg zacht, dus beter gewoon op het low-battery icoontje letten.
Het duurt een uur of 10 met de standaardlader om Charge Completed in het scherm te krijgen

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2010, 07:49:53 »
Zelf laad ik sowieso de accu's extern, dit gaat veel sneller.

De GP accu's heb ik vervangen voor Panasonic 2600 mah.

De Panasonic's hebben een langer uithoudingsvermogen dan de GP ( ook de 2700 van GP )
Moet ook erbij zeggen dat ik met de laatste generatie GP accu's veel problemen heb, sommige exemplaren laden gewoon niet meer.
Zelfs niet in de PowerBank 800c, maar ook niet in andere laders.

Marc

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2010, 10:31:08 »
Citaat van: "MTH"
Zelf laad ik sowieso de accu's extern, dit gaat veel sneller. De GP accu's heb ik vervangen voor Panasonic 2600 mah. De Panasonic's hebben een langer uithoudingsvermogen dan de GP ( ook de 2700 van GP ).  Moet ook erbij zeggen dat ik met de laatste generatie GP accu's veel problemen heb, sommige exemplaren laden gewoon niet meer. Zelfs niet in de PowerBank 800c, maar ook niet in andere laders.
Marc

Als je accu's niet gebruikt, kan je ze het beste geladen bewaren volgens uitspraak van diverse fabrikanten. De gemiddelde levensduur van een accu is ongeveer 2 jaar. Bij intensief gebruik doe je er soms langer mee, maar bij onregelmatig gebruik heeft een accu er duidelijk minder zin meer in. Voor die gemiddelde levensduur is de maatstaf dat de capaciteit 60-70 % van de waarde nog is die accu nieuw zou moeten hebben. De praktijk is dat je beneden deze waarde er eigenlijk ook niet goed meer mee kan werken. De accu is vrij snel leeg en het laden moet vaker gebeuren. Van Li-Ion accu's kan ik uit ervaring spreken dat ze minder wegen, maar zomaar ineens de brui er aan geven. Ze zijn vaak ook nog duurder dan de Ni-MH accu's en een recondititieprocedure is hierop niet uit te voeren. Er zijn al diverse onderzoeken uitgevoerd door accu's van verschillende fabrikanten te testen op opgeven capaciteit en uithoudingsvermogen. Mogelijk dat er op dit forum nog wat over te vinden is. Er zijn ook tevreden gebruikers van de accu's van de HEMA. GP is naar mijn beste weten een consumenten merknaam van een grote fabrikant die professionele accu's maakt, alleen de naam hiervan komt even niet uit het stof :wink:

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2010, 13:13:02 »
Ik heb een geavanceerde lader van Maha, waarmee je o.a. de capaciteit/conditie kan meten door het automatisch laden met verschillende laadstromen, afkoelen, ontladen met verschillende stromen et cetera. Daarna kan de capaciteit worden bepaald.

Een heleboel GP batterijen zijn meteen nieuw uit de verpakking al kapot na dit programma...

Ik kan Sanyo Eneloop batterijen aanbevelen. Die kunnen tegen een stootje (qua verbruikstromen en laadstromen). Ook hebben deze het voordeel dat de zelfontlading gering is. Waar een "normale" volgeladen NiMH batterij na een maand al leeg kan zijn, bevatten de Eneloops nog 90% van hun lading na een jaar!

PD1EU

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2010, 14:27:21 »
Citaat van: "Remon"
Een heleboel GP batterijen zijn meteen nieuw uit de verpakking al kapot na dit programma...

Met GP batterijen heb ik het helemaal gehad,wat een meuk.

Ik kan Sanyo Eneloop batterijen aanbevelen. Die kunnen tegen een stootje (qua verbruikstromen en laadstromen). Ook hebben deze het voordeel dat de zelfontlading gering is. Waar een "normale" volgeladen NiMH batterij na een maand al leeg kan zijn, bevatten de Eneloops nog 90% van hun lading na een jaar!

Heb er heel goede ervaringen mee.
Er zijn meerdere merken op de markt met deze eigenschappen :
Varta - Ready 2 use - 2100mAh
Hapé - Startklaar - 2200mAh

Ik heb een geavanceerde lader van Maha, waarmee je o.a. de capaciteit/conditie kan meten door het automatisch laden met verschillende laadstromen, afkoelen, ontladen met verschillende stromen et cetera. Daarna kan de capaciteit worden bepaald.

Een goede lader maakt dat de batterijen langer meegaan.
Ik laad/ontlaad/refresh met een lage stroom (meestal 200mA),en gebruik daar de Voltcraft IPC-1L voor.
Door de lage zelfontlading heb ik altijd wat setjes plankklaar,zodat ik nooit voor verrassingen kom te staan.

-Ed

Offline MvH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2010, 20:25:03 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Het pieptoontje is heel erg zacht, dus beter gewoon op het low-battery icoontje letten.
Het duurt een uur of 10 met de standaardlader om Charge Completed in het scherm te krijgen

Bedankt. Die pieptoon moet dan idd heel erg zacht zijn. Op dit moment heb ik weer de low battery icoon in mijn scherm, maar ik kan geen piepje ontdekken   :wink:

Offline Mustang

• Beginnend Lid
  • **
  • Bleiswijk
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2010, 09:39:39 »
Kunnen Eneloop batterijen gewoon in de UBC3500 worden geladen of moet je er een speciale lader voor hebben?
UBC3500XLT/Diamond SRH771/SRH789/SRH795
BCT15X/UBC125XLT/Diamond RH795

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2010, 13:29:02 »
Kunnen er gewoon in zonder speciale lader!

Offline Mustang

• Beginnend Lid
  • **
  • Bleiswijk
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:40:04 »
Bedankt Remon !
UBC3500XLT/Diamond SRH771/SRH789/SRH795
BCT15X/UBC125XLT/Diamond RH795

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:54:39 »
Als je Eneloops koopt, koop dan wel de nieuwste generatie, welke een langere levensduur hebben. (als in het aantal keer opladen)

Een adresje die ik kan aanbevelen: http://sk.nkon.nl/4-aa-eneloop-batterijen-hr-3utga.html (goedkoper kan je ze haast niet krijgen)

Offline bearcat02

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:18:11 »
heb jij even mazzel dat je de piep niet hoord.
 mijn 3500 piept wel vrij duidelijk en das lekker irritant.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline scirocco60

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2010, 09:38:47 »
Citaat van: "bearcat02"
heb jij even mazzel dat je de piep niet hoord.
 mijn 3500 piept wel vrij duidelijk en das lekker irritant.

mijn 3500 piept ook hard inderdaad hindelijk.
gr ron
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline Xarioga

• SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2010, 14:55:21 »
Zit de low batterij piep niet gekoppeld aan de key pieps instelling  :?:
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Ron 01

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2010, 16:47:48 »
Ik heb over de Eneloop batterijen (sorry, accu`s) alleen maar positieve geluiden gehoord.
En het blijkt inderdaad zo dat ze in de praktijk meer capaciteit hebben als de GP`s. De zelfontlading van de GP`s is erg groot.
Het viel me ook erg tegen toen ik mijn nieuwe UBC3500 in gebruik nam. Binnen no-time waren de accu`s leeg.
Eerst heb ik ze met de bijgeleverde lader opgeladen en de tweede keer met een zg "Delta-peak" lader. Maar het maakte geen verschil (waarschijnlijk is de UBC3500 wel een stroomvreter).
Dus nu ook maar een setje Eneloop aanschaffen.