Auteur Topic: Ontvangstantenne dichtbij zendantenne  (gelezen 3869 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan PD1JMB

• Gevorderd Lid
    • http://www.dynode.nl
Ontvangstantenne dichtbij zendantenne
« Gepost op: 17 juli 2010, 12:20:23 »
Hallo,

Ik ga binnenkort een Diamond X30 niet ver (1 tot 5 meter, exacte afstand nog onbekend) naast mijn X50 (antenne voor zowel zenden als ontvangst) hangen. De X30 is puur voor ontvangst voor een radiostream die ik wil opzetten. Hoe groot is de kans dat ik mijn onvangstapparatuur beschadig als ik uitkom op 2m of 70cm? Gebruikte scanner is een commtel 1300. Vermogen op 2 en 70 is over het algemeen 10 watt.

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
Re: Ontvangstantenne dichtbij zendantenne
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2010, 13:52:41 »
Johan,
Technisch moet dat gewoon kunnen. Zelfs met één en dezelfde antenne lukt dat. (denk aan de filter boxen voor het gelijk gebruik van de oude 27Mc apparatuur en de autoradio)
Het gaat erom of het uitgezonden signaal voldoende onderdrukt is aan de ingang van de ontvanger, zodat deze geen signaalniveau's krijgt die hij niet aan kan. Met twee losse antennes kan het al een stuk makkelijker zijn.
Een 2m relais heeft zoals je weet bij een shift van 600 kHz en goede filters al ruim voldoende onderdrukking om tegelijk te zenden en te ontvangen op één lokatie.
Zolang dus de ontvangen frequentie voor je stream (voldoende) buiten de 2 en 70 cm ligt dat de onderdrukking van je zender+ontvanger voor die frequentie hoog genoeg is werkt het goed. En dat is meestal zo als de apparatuur aan de eisen voldoet.
Natuurlijk wél de regels aanhouden mbt tot afscherming, aarding enz enz.

René van Zon
PE1AWA

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2010, 18:27:48 »
Kun je de antennes niet boven elkaar plaatsen? Aangezien de Diamonds voornamelijk horizontaal stralen heb je dan vrijwel zeker geen last.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2010, 14:40:54 »
Citaat van: "elsinga"
Kun je de antennes niet boven elkaar plaatsen? Aangezien de Diamonds voornamelijk horizontaal stralen heb je dan vrijwel zeker geen last.

Dat beveel ik ook als de beste oplossing aan. De minimale horizontale afstand moet dan zeker 2 meter zijn om elkaar geen verstoring in SWR te geven. Je blaast dan ook nog alle energie in de andere antenne. Vertikale montage recht onder elkaar geeft de best mogelijke isolatie tussen de antennes en zo wordt het ook bij grote installaties gedaan.

Offline Johan PD1JMB

• Gevorderd Lid
    • http://www.dynode.nl
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2010, 19:26:38 »
Ik heb de antennes nu ongeveer op dezelfde hoogte staan, het kon even niet anders.

Ik zal mijn vraag nog even herhalen want ik heb het idee dat niet iedereen het goed heeft gelezen.  :)

Kan ik mijn ontvanger beschadigen door op deze afstand op de ene antenne te gaan zenden en op de andere antenne een ontvanger actief te hebben? Dat ik storing krijg accepteer ik want dat is toch onoverkomelijk op die afstand met overgevoelige handscannertjes die er nu aanhangen.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2010, 20:52:07 »
Johan het is maar wat je wil.
Risico lopen dat je een scanner/ontvanger opblaast?
Als je een antwoord op je vraag wilt hebben dan
zit er niet anders op dan het te proberen...

Ben geen HF-technicus o.i.d. maar de vraag komt bij mij over als
"is ademhalen onder water slecht voor je gezondheid".

Persoonlijk zou ik het niet doen.

Groet:
jan

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2010, 05:53:47 »
Om deze vraag goed te beantwoorden zou je de specs (met name de maximum veldsterkte die de ontvanger ankan) van de ontvanger moeten kennen en moeten meten hoeveel vermogen/veldsterkte je met je zender genereert op de ontvangstantenne. Is het tweede hoger dan het eerste, dan kan het dus niet. Nu is het tweede wel te berekenen/meten, de eerste waarde zal veel lastiger zijn...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland