Ik ben een absolute beginner en zit dus vol met (beginners)vragen waaronder over de ontvangst/antenne.
Ik heb onlangs een Uniden Bearcat 9000XLT bemachtigd (zonder discriminator-uitgang) met originele telescoopantenne (zo'n simpel radiodeckantennetje).
Ook heb ik een dikke korte zwarte antenne van een oude Bearcat 60 of zo.
Beide antennes geven hier binnenshuis (nieuwbouw/beton) in Amsterdam Centrum bijna geen enkele ontvangst.
Enige wat ik heel soms doorkrijg zijn GVB-meldingen op de Entropia-freq van GVB Centrum (426,1625), maar op beide antennes met veel ruis etc.
Ook een enkele keer hoor ik de onderhouds- of schoonmaakdienst van hotel The Grand (469,x).
Verder heb ik ondanks een week scannen adhv freq's verzamelen op internet nog niet veel gehoord.
Ik heb een klein balkonnetje (4m2) waarop ik tegen de muur of langs de metalen regenpijp (kan dat?) wel een antenne zou willen (alleen een spriet dus, geen uitsteeksels), maar ik heb er GEEN ENKEL verstand van. Mijn scanplek is binnen op zo'n 5m van dat balkon.
Kan iemand me enigszins adviseren of extra uitleg geven, want een beginnen ziet echt door de bomen het bos niet op het net, zeker in de wereld van antennes?
Uiteraard is het nog niet eens een hobby of zo, dus ik wil er zeker geen 100 euro aan uit gaan geven of zo...