Auteur Topic: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?  (gelezen 9690 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline eyereflection

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Gepost op: 1 maart 2010, 14:11:18 »
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw hier op het forum, dus ik weet dat ik  hier nog heel wat leeswerk heb en nog heel veel kan bijleren.
Maar ik ben dus aan het uitkijken naar een draagbare scanner die ik kan meenemen naar wielerwedstrijden om het verloop te volgen.

Kunnen jullie mij helpen bij de keuze van mijn eerste toestel ?

Ik heb al zitten kijken naar Uniden Brearcat scanners (UBC 69 - UBC 72 en UBC 92), maar ik snap de verschillen niet tussen die toestellen. (Ik snap wel hoe duurder hij is hoe meer functies of mogelijkheden), maar heb ik dat echt nodig ? Op de wielerwedstrijden zelf zie ik ook vaak Yaesu ?
Ik heb begrepen dat close call in elk geval een handige functie is die er zeker op zou moeten zitten.

Alvast bedankt,
Eyereflection

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2010, 09:01:58 »
Ik denk dat de UBC 72XLT de beste keus is in dit geval. De CloseCall van dit model is het meest gevoelig en je kunt er alle frequenties mee ontvangen die gebruikt worden tijdens wielerwedstrijden. In elk geval de 155.9125 en 155.9375 van de KNWU. Wat de ploegleiders gebruiken voor communicatie met de renners weet ik niet, waarschijnlijk de 8 PMR446 kanalen. Verder worden vaak wisselende frequenties gebruikt bij evenementen (huurapparatuur) maar daarvoor kan de CloseCall uitkomst bieden.

Offline eyereflection

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2010, 21:09:10 »
Het is dus inderdaad de Uniden UBC 72 XLT geworden...
maar hem afstellen lukt niet echt vlot eigenlijk...

Als er mensen zijn die kunnen helpen... graag.

Vooral om frequenties te scannen heb ik nogal wat problemen. Ik wou hem deze namiddag laten de frequentie van de koers zoeken, maar telkens hij aan 137.000 kwam schakelde hij naar 400.000 en scande daar verder terwijl de frequentie die ik nodig had op 164.510 zat....

Offline Sjoerd102

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 83
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2010, 07:17:11 »
Ik heb gisteren de Albrecht AE-72H 27072 binnengekregen.
Het afstellen lukt nog niet, maar dat is een kwestie van doen denk ik.

Offline josvan68

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2010, 07:10:31 »
En is het al gelukt het is niet echt moeilijk.
momenteel albrecht ae230h en een ubc 3500 xlt
Gehad stabo xr2000usc 230xlt,aor ar8000,ubc9000,aor ar1000 en een heleboel andere soorten en merken. mijn eerste was een uniden bearcat 60 xlt net uit en nieuw. wel 30 kanalen wow.

Offline Rega

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2010, 20:55:27 »
Super soort scanners voor deze sport, mooi compact en simpel.

Gister de ronde van Noord-Holland, de wedstrijd uitslagen brulden uit mijn oor vandaan dankzij de Close Call  :)
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne
Ontvangst: West-friesland

Offline Sjoerd102

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 83
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2010, 14:05:55 »
Citaat van: "josvan68"
En is het al gelukt het is niet echt moeilijk.

Nog niet echt.
Had vorige week bij Luik Bastenaken Luik wel perfect geluid. Maar moet nog kijken hoe ik eea verder kan opzoeken en opslaan.
Jammer genoeg is handleiding niet in Nederlands.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2465
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2010, 15:17:26 »
Citaat
Gister de ronde van Noord-Holland, de wedstrijd uitslagen brulden uit mijn oor vandaan dankzij de Close Call

Op welke frequenties?

Offline Rega

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2010, 12:54:50 »
Ik had de ronde van NH volgens mij op de oude PTT porto verhuur kanalen, vorig jaar wel tenminste.

Ze maken vaak gebruik van huur apparatuur, zodat ze snel op iedere wagen een VHF antenne kunnen plakken.

Verhuur frequentie heb ik staan onder 151.1125 mhz.

Verder heb ik helaas niet op mijn display kunnen kijken, omdat het nogal snel ging  ;)
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne
Ontvangst: West-friesland

PD1EU

  • Gast
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2010, 13:55:23 »
Citaat van: "Sjoerd102"
Jammer genoeg is handleiding niet in Nederlands.

Met het gevaar dat ik niet helemaal de juiste informatie geef,kom je met de nederlandse handleiding van de Uniden UBC92XLT een héél eind lijkt me.
Vaak werken die Conrad linkjes niet maar voor deze PDF bestaat geen directe productlink.

-Ed

Offline Sjoerd102

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 83
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2010, 22:06:06 »
Vandaag bij de Giro D'Italia getest.
vrijwel niks bereikt in hartje Amsterdam.
Met automatisch scannen, Een keer wat van verkeersregelaars oid en 1x een moskee oid.
Frequenties die elders gepost waren vond de scanner met automatisch zoeken niet, en
Close Call hielp ook niet, want dan sprong hij naar 169.750Mhz (C2000???). Hoorde op die frequentie alleen maar ruis. Hoe kan ik die zender uitschakelen.
Ga nogmaals de handleiding doorlezen, mocht ik bij volgende wedstrijden weer dit probleem hebben, gaat scanner helaas in verkoop. :cry:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21830
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2010, 22:12:26 »
Citaat van: "Sjoerd102"
Frequenties die elders gepost waren vond de scanner met automatisch zoeken niet, en Close Call hielp ook niet, want dan sprong hij naar 169.750Mhz (C2000???). Hoorde op die frequentie alleen maar ruis. Hoe kan ik die zender uitschakelen.

169.7500 is ERMES paging en die zet je uit door op L/O te drukken.

PD1EU

  • Gast
Re: Welke scanner voor wielerwedstrijden ?
« Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2010, 23:13:59 »
Citaat van: "Sjoerd102"
Frequenties die elders gepost waren vond de scanner met automatisch zoeken niet, en
Close Call hielp ook niet

Als je die frequenties opslaat in het geheugen,is de kans dat je wat hoort vele malen groter dan bij een bandscan.
Op pagina 19 van de nederlandse handleiding van de UBC92XLT vindt je uitleg over "Bekende frequenties opslaan".

Citaat van: "Sjoerd102"
Close Call hielp ook niet, want dan sprong hij naar 169.750Mhz (C2000???). Hoorde op die frequentie alleen maar ruis. Hoe kan ik die zender uitschakelen.

Op pagina 26 vindt je de uitleg van "Frequenties voor de zoekfunctie uitsluiten (blokkeren)".

-Ed