Auteur Topic: Besturing FRG9600 en Kenwood R5000 mbv PC  (gelezen 5490 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jengelsm

• Beginnend Lid
  • **
Besturing FRG9600 en Kenwood R5000 mbv PC
« Gepost op: 18 februari 2010, 15:37:33 »
Heb mijn FRG9600 en de R5000 uit de mottenballen gehaald. (had ik al heeeeel erg lang)
Wat voor interface gebruiken jullie en welke besturingssoftware? (ik ben mijn besturingssoftware in de loop der jaren kwijt geraakt door pc crash etc. ik kan me wel herinneren dat het iets "zwitsers" was.
M.n. m.b.t de interface kan ik me nog herinneren dat de Yeasu CAT interface "niets" deed met het squelch e/o S-meter signaal, wat toch wel erg onhandig is als je m.b.v. de PC wil scannen i.p.v. via de banks in de ontvanger zelf.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Besturing FRG9600 en Kenwood R5000 mbv PC
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2010, 16:17:37 »
Citaat van: "jengelsm"
Heb mijn FRG9600 en de R5000 uit de mottenballen gehaald. (had ik al heeeeel erg lang)
Wat voor interface gebruiken jullie en welke besturingssoftware? (ik ben mijn besturingssoftware in de loop der jaren kwijt geraakt door pc crash etc. ik kan me wel herinneren dat het iets "zwitsers" was.
M.n. m.b.t de interface kan ik me nog herinneren dat de Yeasu CAT interface "niets" deed met het squelch e/o S-meter signaal, wat toch wel erg onhandig is als je m.b.v. de PC wil scannen i.p.v. via de banks in de ontvanger zelf.

Ham Radio Deluxe? De webmaster heeft een Zwitserse zendmachtiging (HB9DRV) ..

Offline jengelsm

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2010, 17:08:37 »
Ham Radio Deluxe? De webmaster heeft een Zwitserse zendmachtiging (HB9DRV) ..[/quote]
Het is me weer te  binnen geschoten. Radiomanager van SHOC.
Alleen is de prijs nu helemaal buiten mijn budget (CHF 2000.....) ik zag mijn gedateerde ontvangers ook niet bij de lijst van ondersteunde RX'n staan.

Wordt denk ik lastig om een programma te vinden dat zowel de R5000 als de FRG9600 ondersteunt.

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2010, 08:54:11 »
Software voor de Yaesu FRG9600, wat ik in het verleden wel eens gebruikt hebt:

[MS-Dos] FRG27

[Win95/XP] FRG30

[MS-Dos/Win3.11/Win95/XP] FRGSC123 staat er tussen.

[Win95/XP] Aposcan3

FRGSc123 heb ik vroeger veel gebruikt (onder ms-dos, win3.11 met een 286/386/P1-90 Mhz machine, 1995).
1000 kanalen.
Dat was toen voor mij één van de betere cat-software, die goed met de FRG9600 overweg kon.
Helaas geen S-meter aanduiding, squelch werkte wel weer. Wanneer de squelch open stond, scant hij ook niet.
Hier stond ook een simpele schema bij.

Bij Aposcan3 zit ook een schema bij, leest ook S-meter uit, wat mij nog niet gelukt is.

Inmiddels ben ik al een tijdje gestopt om met de FRG9600 en PC te werken.
Heb behoorlijk wat software getest, alleen dit waren de namen die me zo nog te binnen schoot.

En hier ook nog iets.

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2010, 09:44:27 »
Kenwood R-5000 software:

[XP/Vista/W7] Shortwave Log (SW Log)

[XP] RxPlus SWR

Geen ervaring mee, ben niet in het bezit van een R-5000

Interfaces:
CATbox in pdf.

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2010, 10:47:13 »
Met de genoemde ontvangers heb ik geen ervaring. Als je toch graag naar kortegolf radiostations wilt luisteren, spaar voor een SDR HF ontvanger en koop er een. In dit forum heb ik al eerder melding gemaakt over dit type ontvanger en SDR HF ontvangers zijn inmiddels gemeengoed, zowel voor hobbyisten als professionals en hebben de toekomst.
Met een SDR HF ontvanger kun je in combinatie met een computer en de juiste software dingen doen die je nooit met een analoge ontvanger kunt doen. Er zijn op dit moment diverse SDR ontvangers te koop. Zoek eens zowel op dit forum als met de bekende zoekmachines naar SDR HF ontvangers en je komt heel veel informatie tegen. Indien je een taal niet machtig bent, kun je veel berichten met diverse online vertaalprogramma's omzetten naar de Engelse of Nederlandse taal.
Veel software voor SDR ontvangers kun je gebruiken met Windows software. Linux is duidelijk in de minderheid maar her en der ook te gebruiken. Zo heeft de ontwerper van de Italiaanse Perseus SDR ontvanger vorige week bekend gemaakt dat er ook linux software beschikbaar zal komen.  Kijk ook eens op Youtube. Daar zijn diverse filmpjes te zien over SDR HF ontvangers.
Mijn antwoord is niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik zou overstappen op een SDR HF ontvanger.

Bubo bubo

Offline jengelsm

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2010, 07:49:23 »
Hartelijk dank voor de reacties!
Die SDR HF ontvanger gaat er komen. Voor de VHF ben ik nog op zoek naar een waardige opvolger voor de FRG9600.
DE R-5000 en FRG9600 zal ik in ieder geval houden als extra, vandaar dat ik toch nog wat energie stop in het zoeken van geschikte s/w om de ontvangers te zoeken. Tot nu weinig gevonden dat zowel de FTG9600 als de R-5000 kan aansturen....