Auteur Topic: Grote luchtruimwijziging per 11 maart 2010  (gelezen 8336 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Captain Flintstone

• Gevorderd Lid
Grote luchtruimwijziging per 11 maart 2010
« Gepost op: 29 januari 2010, 19:52:19 »
Zoals ik een tijdje terug al poste, gaat het lower luchtruim miv 10 mrt 2010 behoorlijk op de schop.
Voornaamste reden is capaciteitvergroting van ACC Sector 2, met als belangrijkste wijziging een 2e route richting het oosten. Hierdoor wordt de capaciteit van sector 2 theoretisch aanzienlijk uitgebreid en komt er een einde aan de huidige (arbeidsintensieve) werkwijze. A.g.v. worden een aantal SID (m.n. vanaf EHAM) toegevoegd. Tevens zullen de NM TMA's worden gewijzigd. Belangrijkste wijziging is de laterale inperking van de TMAD/TRA12/12A om ruimte te maken voor een parallele route richting het oosten en wijziging van de TMAB/TMAE laterale begrenzing om eea te comformeren aan de nieuwe Ams CTA indeling.

EDIT: Nog een andere leuke toevoeging, eerder vergeten te melden: Ook de TB6 wordt verlegd. Nieuwe route wordt NAVPI - VKL - NOLRU (FIR Boundry) - MOSUG-PETOM. NOR(vernich) verdwijnt dus uit de route. De route komt hiermee noordelijker te liggen, wat onder andere te maken heeft met de nieuwe luchtruimindeling van Langen (o.a. herindeling oude MGB/HMM sectoren). Het oude routesegment VKL-MILGI zal in de EHAA FIR wel worden gehandhaaft voorlopig, zij het dat MILGI dan het eindpunt is van deze OAT route (bv. inbound ETNG)

Kijken hoe lang het duurt voordat alle vliegers weer op de hoogte zijn ;-)

http://www.ais-netherlands.nl/aim/100128-100311/eAIP/html/index-en-GB.html

Groet.
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Grote luchtruimwijziging per 11 maart 2010
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2010, 07:49:43 »
Kijk, dat zijn nog eens wijzigingen!

Ik heb even zitten neuzen in de bijbehorende documenten, maar kan zo snel geen frequentiewijzigingen ontdekken. De enige frequenties die genoemd lijken te zijn zijn de bakens en wat uncontrolled airspace en beide lijken op het eerste oog niet gewijzigd. klopt dat?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2010, 12:02:20 »
Klopt. Voor de scannerluisteraars zullen er straks met name nieuwe benamingen van SID's en nieuwe waypoints/cop's te horen zijn.

PS: post 1 geupdate.

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2010, 20:56:27 »
Het lijkt een verdere inperking van Dutchmil handling, klopt dat Emiel? Kleinere TMA-D en bestaat de W1-North-South dan nog?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Spine24

• Gevorderd Lid
    • http://link2radio.net/
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2010, 10:37:57 »
Citaat van: "BlackBox"
Het lijkt een verdere inperking van Dutchmil handling, klopt dat Emiel? Kleinere TMA-D en bestaat de W1-North-South dan nog?

Wat ik toen met de invoering van de Windows begrepen heb, zijn die ontstaan om later over te gaan in handen van Amsterdam.
Het is natuurlijk ook van de zotte om drie verschillende verkeersleidingscentra boven ons kleine landje hebben.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2010, 17:36:48 »
Citaat van: "Spine24"

Wat ik toen met de invoering van de Windows begrepen heb, zijn die ontstaan om later over te gaan in handen van Amsterdam. Het is natuurlijk ook van de zotte om drie verschillende verkeersleidingscentra boven ons kleine landje hebben.

Is m.i. een kwestie van tijd dat Dutch opnieuw een deel van het werk overdraagt aan Amsterdan ACC en Eurocontrol. De Rapcons zullen denk wel Mil blijven.
Luisterspulletjes :)

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2010, 21:53:59 »
Citaat van: "Spine24"

Wat ik toen met de invoering van de Windows begrepen heb, zijn die ontstaan om later over te gaan in handen van Amsterdam.
Het is natuurlijk ook van de zotte om drie verschillende verkeersleidingscentra boven ons kleine landje hebben.

Huub: Nee, deze wijziging is puur bedoeld om de capaciteit van acc sector 2 te vergroten. Er moest ruimte komen voor een 2e parallele route. Verleggen van tb6 en inleveren noordkant tmad is hier een gevolg van.

Window 1 blijft gewoon bestaan. Route is W1S-W1M (ex-ssb)-W1N. Levels blijven ongewijzigd. Window 2 (link met TMAC) is overigens wel verlegd gezien de gewijzigde noordgrens tmad. W1m is om de climbrestictie van volkel bakken wat op te ruimen (ander fl240 bij w1s, operationeel wel haalbaar maar niet wenselijk, nu fl200 w1s fl240 w1m)

Dirk: Nee, dat is niet correct. De windows bestaan om op snelle wijze mil kisten (mn. binnenlands militair) door luchtruim (specifiek: de amsterdam uta (fl195-660)) te leiden waar Amsterdam verantwoordelijk is voor de separatie (de zgn. "amsterdam shaded area"). Mil sup maakt het window actief iom ams sup, kisten gaan erdoor en ams zorgt dat er geen botsingen gebeuren. Alternatief is dat mil iedere kist telefonisch gaat coordineren, afzonderlijk via een flight notification. Erg bewerkelijk als Volkel een outbound wave met 10 kisten heeft natuurlijk, vandaar invoering van het window. Overigens mag acc gewoon door de windows kruisen met hun verkeer, zolang ze zelf maar de separatie bewaken en de grijze driewielers niet hoeven uit te wijken  :)

Henk: spot on  ;)

Offline Stefan uit 8terberg

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2010, 14:07:16 »
W1M (ex-ssb) , deze heb ik al diverse keren gehoord als W1Center.

stefan
No Farmers , No Food

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2010, 16:47:37 »
Citaat van: "Stefan uit 8terberg"

stefan

Ik ook, alleen refereerde Dutch Mil dit punt als het midden van de (afsluit)dijk.
Grtz

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2010, 17:58:26 »
Citaat van: "joost"

stefan

Ik ook, alleen refereerde Dutch Mil dit punt als het midden van de (afsluit)dijk.
Grtz

en ik maar denken dat dat W1Nort is .

stefan
No Farmers , No Food

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2010, 18:05:02 »

stefan

Grtz

en ik maar denken dat dat W1Nort is .

stefan

Dat is/was meen ik het uiterste linker punt van de afsluitdijk.. Maar ik kan me daar gruwelijk in vergissen hoor, en dat jij het bij het rechte eind heb.

Offline Spine24

• Gevorderd Lid
    • http://link2radio.net/
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2010, 18:13:19 »
Het midden van de Afsluitdijk is MC3. Ik zal het kaartje met die Windows even opzoeken....
Was ie al, deze stond destijds op het onvolprezen Dutchmil.com:

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2010, 18:21:10 »
Luisterspulletjes :)

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2010, 18:28:46 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Op: http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic ... -10-22.pdf staat ook W1C netjes vermeld.

Neemt alle onduidelijkheid voor mij weg.. Many Thanks!

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2010, 18:32:37 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Op: http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic ... -10-22.pdf staat ook W1C netjes vermeld.

Neemt alle onduidelijkheid voor mij weg.. Many Thanks!

sluit ik me bij aan .

stefan
No Farmers , No Food